تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷

تداوم اتهام‌پراکنی لندن، به اقدامات غیرقانونی ایران پاسخ می‌دهیم

ایران اکنون یکی از بزرگترین حامیان نظامی روسیه است.
کد خبر: ۵۲۹۵۶

تداوم اتهام‌پراکنی لندن، به اقدامات غیرقانونی ایران پاسخ می‌دهیم

به نقل از ایرنا؛ وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه مواضع غیر سازنده‌ علیه ایران که اخیرا به بهانه مسائل حقوق بشری و ادعای مشارکت با روسیه در جنگ اوکراین شدت گرفته است، مدعی شد که لندن به پاسخ دربرابر آنچه او اقدامات غیرقانونی ایران نامید ادامه می‌دهد.

 جیمز کلورلی این مطلب را روز دوشنبه در نشستی با حضور خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌ها مطرح کرد. او با چشم‌پوشی از خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از برجام و تداوم نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوی این کشور گفت که اولویت لندن جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است اما «ما به پاسخ دادن به اقدامات غیرقابل‌قبول ایران ادامه می‌دهیم.»

وزیر امور خارجه انگلیس که دولت کشورش طبق تازه‌ترین گزارش شورای اروپا به رویکرد آنتاگونیسم و خصمانه درقبال حقوق بشر متهم است، با تکرار ادعاها و اتهامات حقوق بشری علیه ایران مدعی شد: «ما به تلاش‌های خود ادامه خواهیم داد تا ایران را به سمتی بهتر هدایت کنیم».

کلورلی دو روز پیش نیز با صدور بیانیه‌ای که در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد، ادعا کرد: ایران اکنون یکی از بزرگترین حامیان نظامی روسیه است. معاملات زشت آنها باعث شده است که ایران صدها هواپیمای بدون سرنشین را به مسکو ارسال کند که برای حمله به زیرساخت های حیاتی اوکراین و کشتن غیرنظامیان استفاده شده است.

وی با بیان این ادعا که «روسیه در مقابل به رژیم ایران حمایت نظامی و فنی ارائه می‌کند و این مساله خطر برای شرکای ما را در خاورمیانه و امنیت بین‌المللی افزایش می‌دهد»، مدعی شد که لندن از هر دو کشور حساب می‌کشد.

انگلیس و اتحادیه اروپا اخیرا به بهانه مسائل حقوق بشری و ادعای بی‌اساس مشارکت ایران در جنگ اوکراین تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کرده‌اند. ایران نیز متقابلا تحریم‌هایی را علیه شخصیت‌ها و نهادهای اروپایی به دلیل اقدامات عامدانه آنان در حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی، ترویج و تحریک به تروریسم، خشونت و نفرت پراکنی و نقض حقوق بشر وضع کرده است.

جمهوری اسلامی ایران نسبت به تبعات رفتارهای مداخله‌جویانه غرب هشدار داده و تصریح کرده است که این قبیل اقدامات بی‌پاسخ نخواهد ماند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران پیشتر درمورد مواضع کشورهای اروپایی گفته بود: چند کشور معدود به رفتارهای سیاسی روی آورده اند و جمهوری اسلامی اجازه دخالت به این کشورها را نخواهد داد. توصیه ما این است که کشورهای اروپایی از استفاده ابزاری از حقوق بشر اجتناب کنند و به چارچوب دیپلماتیک ایفا کنند.

وی تصریح کرد: تحریم و استفاده از ابزارهای تحریمی ورق سوخته ای است که برای ایران کارامدی لازم را نخواهد داشت،ایران درمورد تحریم پاسخ متناسب و لازم را خواهد داد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز