تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۱

لفاظی‌های تکراری آلمان علیه برنامه هسته‌ای ایران

آلمان چهارشنبه بار دیگر با تکرار ادعاهای پیشین متحدانش، گفت که هدف اصلی اروپا جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است زیرا مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ متوقف شده است.
کد خبر: ۵۷۳۹۷

لفاظی‌های تکراری آلمان علیه برنامه هسته‌ای ایران

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا؛ سخنگوی وزارت خارجه آلمان با تکرار لفاظی‌های خود علیه برنامه هسته‌ای ایران گفت: "آلمان خواهان مسابقه تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه و نزدیک خود نیست. "

 آلمان چهارشنبه بار دیگر با تکرار ادعاهای پیشین متحدانش، گفت که هدف اصلی اروپا جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است زیرا مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ متوقف شده است.

آندره آ ساسه، سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان در پاسخ به پرسش خبرنگاران تصریح کرد: «هدف ما جلوگیری از تسلیح هسته‌ای ایران است و این هدف باقی می‌ماند. ما خواهان مسابقه تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه و خاور نزدیک نیستیم».

وی افزود: " ایران نباید به سلاح هسته‌ای مجهز شود و قادر به تولید سلاح هسته‌ای نباشد. "

برلین پیش از این در تداوم ادعاهای خود از تهران خواسته بود تا "اراده سیاسی" خود را برای خروج از بن بست طولانی مدت بر سر یک راه حل هسته‌ای نشان دهد.

آمریکا و متحدان غربی آن نیز ادعا می‌کنند که مذاکرات هسته‌ای به این دلیل متوقف شد که تهران «خواسته‌هایی را مطرح می‌کرد که ربطی به برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) ندارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ به طور یک جانبه توافق هسته‌ای ایران را لغو کرد و بدین ترتیب واشنگتن بدون عمل به تعهدات خود در این توافقنامه از برجام خارج شد.

مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده دیپلماتیک به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل مانده است. تجربه نشان داده است که کاخ سفید به رغم ادعای دیپلماسی اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت ترامپ علیه ایران ندارد.

ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر همواره اعلام کرده است که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین شده رفع کند و موضوعی به عنوان اهرم فشار برای استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران اخیرا در مصاحبه‌ای تصریح کرد: ما برای رسیدن به نقطه پایانی توافق بدون پیش شرط آمادگی داریم تا در چارچوب گفت‌وگوهایی که در گذشته انجام شده است، گام نهایی برداشته شود اما بدون پیش شرط و با یک نگاه واقع‌بینانه و با رعایت حقوق و منافع ملی ایران باید انجام شود.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی به مسیر دیپلماسی پایبند است و معتقدیم که مذاکره برای مذاکره مفید نیست اما مذاکره برای اینکه تمام طرف‌ها به نتیجه مطلوب برسند، می‌تواند مفید باشد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز