تهران ۱۷.۶۲° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰
سخنگوی وزارت امور خارجه چین:

بالون‌های آمریکایی بیش از ۱۰ بار در حریم هوایی چین پرواز کرده‌اند

همچنین ورود غیرقانونی بالون‌های آمریکایی به حریم هوایی کشورهای دیگر امری عادی است.
کد خبر: ۵۷۶۸۹

بالون‌های آمریکایی بیش از ۱۰ بار در حریم هوایی چین پرواز کرده‌اند

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا؛ سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: بالون‌های بلندپرواز آمریکایی از ژانویه ۲۰۲۲ تاکنون بیش از ۱۰ بار به طور غیرقانونی بر فراز حریم هوایی چین پرواز کرده‌اند و اولین کاری که واشنگتن باید انجام دهد این است که به جای تهمت و افترا، رفتار خود را بازتاب دهد.

 وانگ ونبین در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره حمله آمریکا به بالون چینی اظهار داشت: ورود ناخواسته این بالون بدون سرنشین و غیرنظامی چین به حریم هوایی آمریکا به دلایل فورس ماژور صورت گرفته و این یک حادثه کاملا تصادفی بوده است.

وی افزود: چین قاطعانه با استفاده از زور توسط آمریکا برای حمله به این بالون بدون سرنشین غیرنظامی مخالف است و اعتقاد دارد که واشنگتن در این مورد استفاده بی رویه‌ای از زور داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین تصریح کرد: آمریکا برای مدتی طولانی از مزیت‌های تکنولوژیک خود برای انجام عملیات‌های سری در مقیاس بزرگ و سرقت اسرار در سراسر جهان حتی از بین متحدان خود استفاده کرده و این اقدام نقض حاکمیت ملی و منافع سایر کشورها و نقض قوانین بین‌المللی بوده است.

ونبین ادامه داد: آمریکا به شایستگی بزرگترین مجرم جهان برای جاسوسی و استفاده از امپراتوری نظارت است.

روز شنبه هفته گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس از سرنگونی بالن چین بر فراز ساحل ایالت کارولینای جنوبی در شرق آمریکا خبر داد و اعلام کرد عملیات جست‌وجوی بقایای آن در حال انجام است.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در پی سرنگونی بالون چینی که منجر به افزایش تنش میان واشنگتن - پکن در روزهای اخیر شد، اعلام کرد: بالون چینی در تلاش برای رصد سایت‌های راهبردی آمریکا بود.

این مقام چینی تصریح کرد: آمریکا بارها هواپیماها و کشتی‌های جنگی را برای انجام ماموریت‌های شناسایی به نزدیکی چین فرستاده است. در سال ۲۰۲۲ تنها ۶۵۷ پرواز در نزدیکی چین و در ژانویه سال جاری نیز در دریای جنوبی چین ۶۴ پرواز توسط آمریکایی‌ها انجام شده که به طور جدی امنیت ملی چین را به خطر می‌اندازد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با بیان اینکه رفتار آمریکایی‌ها صلح و ثبات در منطقه را تضعیف می‌کند، گفت: همچنین ورود غیرقانونی بالون‌های آمریکایی به حریم هوایی کشورهای دیگر امری عادی است.

ونبین در پاسخ به این سوال که چگونه چین به پروازهای غیرقانونی بالون‌های آمریکا در ارتفاع بالا دست‌کم در ۱۰ مورد بر فراز حریم هوایی چین پاسخ داده است، اظهار داشت: رسیدگی چین به این مسائل، همراه با احساس مسئولیت‌ و حرفه‌ای بوده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز