تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۱

نگاه صرفه‌جویانه در بخش‌های مختلف یک جشنواره

سی‌ودومین جشنواره فیلم کوتاه تهران ۲۰ تا ۲۶ آبان در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود. آثار شرکت‌کننده در این جشنواره از ساعت ۱۳ و ۴۵ دقیقه تا ۲۲ و ۴۵ دقیقه نمایش داده می‌شود و سانس آخر نقد و بررسی دارد.
کد خبر: ۵۹۱۵

اخبار معاصر: دبیر سی‌ودومین جشنواره فیلم کوتاه تهران ابراز امیدواری کرد که وزارت ورزش و جوانان همان اندازه که به پرورش عضلات جوان‌ها اهمیت می‌دهد، به فکر نرم افزارهای فرهنگی و فکری آن‌ها هم باشد.

فرید فرخنده‌کیش با تشریح برنامه‌های این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران ابراز امیدواری کرد که نهادهای مرتبط با نوجوانان و جوانان همچون وزارت ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری و … بیش از پیش در کنار فعالیت‌های انجمن سینمای جوانان و جشنواره فیلم کوتاه تهران باشند.

او روز ۱۲ آبان‌ماه در نشست خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران که در دفتر انجمن سینمای جوانان برگزار شد، با ارائه آماری از آثار شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره افزود: سیاست کلی جشنواره امسال توجه به اقتصاد مقاومتی است و جشنواره را با نگاه صرفه‌جویی در بخش‌های مختلف برگزار می‌کنیم.

مدیر عامل انجمن سینمای جوان همچنین از تلاش این انجمن برای اصلاح بعضی از روش‌ها و برنامه‌های خود خبر داد و گفت: امیدواریم با این اصلاحات، جشنواره سال آینده به شیوه بهتری بویژه در ارتباط گسترده‌تری با مخاطب بین‌المللی برگزار شود و در همین راستا تلاش می‌کنیم این جشنواره جزو ۱۰ جشنواره برتر جهان در بخش فیلم کوتاه باشد. همچنان که در حال حاضر جزو برترین جشنواره‌های آسیایی در این زمینه است.

فرخنده‌کیش درباره برنامه‌های جنبی این دوره از جشنواره توضیح داد: برگزاری المپیاد فیلم نوجوان با همراهی بنیاد سینمایی فارابی و علیرضا شجاع‌نوری دبیر جشنواره فیلم نوجوان یکی از مهمترین برنامه‌های ماست که در همین راستا شب المپیاد فیلمسازی را با تقدیر از ۷۵ فیلمساز نوجوان در تاریخ ۲۱ آبان‌ماه برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: در کنار این با همراهی سیف‌الله صمدیان فرصتی برای نمایش فیلم‌های کوتاهی از شاگردان عباس کیارستمی در نظر گرفته‌ایم. از سوی دیگر خانه کتاب به عنوان یکی از حامیان فرهنگی این دوره از جشنواره تقبل کرده که مجموعه کتابخانه‌های انجمن سینمای جوان در سراسر کشور را تجهیز و از فیلم‌های کوتاه اقتباسی حمایت کند.

نگاه صرفه‌جویانه در بخش‌های مختلف یک جشنواره

فرخنده‌کیش از بزرگداشت زاون قوکاسیان در برنامه ای با نام روز سینما و کتاب همزمان با هفته کتاب خبر داد و افزود: تأکید ما توجه هر چه بیشتر به سیستم‌های جدید کتاب خوانی مانند کتاب‌های صوتی است.

مدیر عامل انجمن سینمای جوانان درباره کارگاه‌های آموزشی جشنواره فیلم کوتاه توضیح داد: برگزاری این کارگاه‌ها از اهداف کلان جشنواره است که همواره به آن تأکید داریم. امسال بحث‌ ما تجربه‌گرایی در فیلم کوتاه است و از اساتید تجربه‌گرایی مانند آقایان احمد الستی،ناصر فکوهی، محمدرضا اصلانی، محمد صنعتی، تورج منصوری و … دعوت کرده‌ایم تا مباحث مورد نظر خود را مطرح کنند. ضمن اینکه دو میهمان خارجی از کشور دانمارک هم داریم که کارگاه‌های مستقلی را برگزار می‌کنند.

به گفته او، در این دوره از جشنواره گروه هنر و تجربه جایزه ویژه خود را ارائه می‌کند و سازمان فرهنگی، هنری شهرداری، شبکه مستند، خانه کتاب، انجمن‌های صنفی خانه سینما مانند انجمن صنفی فیلم کوتاه، آسیفا، انجمن تهیه‌کنندگان مستند، موزه سینما، بنیاد سینمایی فارابی از دیگر حامیان فرهنگی این دوره از جشنواره هستند که در کنار این‌ها دو حامی بین‌المللی همچون کنفرانس فیلم کوتاه (short film) و جشنواره دریای دوستی کاسپین نیز این جشنواره را همراهی می‌کنند.

فرخنده‌کیش برگزاری شب المپیاد فیلمسازان نوجوان را یکی از مهمترین رویکردهای این دوره از جشنواره دانست و اضافه کرد: نزدیک به ۴۸۰ فیلم در دفاتر انجمن تولید شده‌ است که پیش از این در جشنواره نوجوان همدان نمایش داده شدند و ما بدون توجه به منتخب‌های آن جشنواره، ۷۵ فیلم را انتخاب کرده‌ایم که سه روز آغازین جشنواره در سانس‌های صبح به نمایش گذاشته می‌شود و مخاطبان اصلی آن نوجوانان تهرانی هستند که با حمایت آموزش و پرورش به جشنواره دعوت شده‌اند و در کنار این برنامه، شب المپیاد را خواهیم داشت که در آن خانواده‌های نوجوانان در کنار آن‌ها حضور پیدا می‌کنند.

این مدیر هنری در پاسخ به پرسشی درباره لزوم برگزاری شب المپیاد گفت: یکی از معضلات اصلی آموزش و پرورش تعریف شغل برای دانش‌آموزان است تا بتوانند شغل آینده خود را پیدا کنند. به همین دلیل امیدواریم مجموعه‌های متولی مانند وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان، کانون پرورش فکری و… به آسیب‌شناسی این موضوع بپردازند چرا که با این آسیب‌شناسی بخش زیادی از معضلات اجتماعی ما حل می‌شود.

فرخنده‌کیش در پاسخ به پرسشی دیگر درباره حضور محمد آفریده (مدیر پیشین مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوانان) در میان هیأت داوران این دوره از جشنواره فیلم کوتاه توضیح داد: ایشان از حامیان مهم فیلم کوتاه در کشور هستند و از نظر من که از نزدیک شاهد دو دهه فعالیت فرهنگی ایشان بوده‌ام، ایشان شخصیتی کاملا فرهیخته و فرهنگی هستند.

او در پاسخ به این پرسش که با توجه به حاشیه‌هایی که برای آفریده درست شده آیا حضور او در هیأت داوران ضرورت داشت، تأکید کرد: درست نیست خطاهایی را که بعضی از شاگردان ایشان مرتکب شده‌اند، به آقای آفریده نسبت بدهیم چرا که ایشان مشاوری امین و شخصیتی بزرگوار و قابل احترام است و اگر می‌توانستند متولی سینمای جوان باشند، شاید خیلی شایسته‌تر از من برنامه‌ها را پیش می‌بردند.

فرخنده کیش، محمد آفریده را یکی از خادمان انقلاب و فرهنگ کشور دانست و متذکر شد: شخصیت ایشان مستقل از رفتاری است که در مورد یک فیلم خاص اتفاق افتاد. حیف است حامیان فرهنگ و انقلاب را با یک خطای کوچک کنار بگذاریم، در حالی که افراد زیادی بوده‌اند که خطاهای بزرگ‌تری داشته‌اند اما با لطایف‌الحیل، خود را به گونه‌ای دیگر معرفی کرده‌اند.

مدیر انجمن سینمای جوانان درباره حضور کمرنگ اتفاقات منطقه در فیلم‌های کوتاه شرکت‌کننده در جشنواره توضیح داد: وظیفه ماست که به مسائل جامعه و منطقه توجه داشته باشیم و توجه به این امر در بخش فیلم‌های "پرهیز از خشونت و افراطی گرایی” که در این دوره از جشنواره برای اولین بار برگزار می‌شود، وجود داشته است. ما می‌کوشیم میراث‌دار فرهنگ و ارزش‌های دینی و انقلابی باشیم اما باید برای این منظور روش‌ها و سرفصل های خود را اصلاح کنیم. جای تولید سینمای ملی خالی نیست اما می‌توان بیشتر به این مقوله توجه کرد.

فریده فرخنده کیش

فرخنده‌کیش در پاسخ به این پرسش که مثلا شبکه مستند آثار بیشتری درباره وضعیت منطقه نمایش می‌دهد و چرا این آثار در جشنواره فیلم کوتاه نمایش ندارند، تصریح کرد: زمان پیشنهادی ما برای فیلم‌ها ۳۰ دقیقه است و بعضی از این فیلم‌ها به دلیل زمان طولانی‌ترشان شرایط اکران در جشنواره را ندارند. ضمن اینکه آثار شرکت کننده در جشنواره باید از سطح کیفی مشخصی برخودار باشند.

او درباره برنامه‌های افتتاحیه و اختتامیه این دوره از جشنواره نیز گفت: افتتاحیه نداریم اما جمعی ۵۰ نفره از فیلمسازان و مدیران به دیدار از حرم بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران می‌روند و اختتامیه نیز در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار خواهد شد.

این مدیر هنری از تفاهم‌نامه‌ای با خانه کتاب خبر داد و ابراز امیدواری کرد این تفاهم‌نامه به زودی امضا شود که بر اساس یکی از بندهای آن، نوجوانان علاقه مند به فیلمسازی می‌توانند کتابهای مورد نظر خود را با ۴۰ درصد تخفیف تهیه کنند.

وی درباره اهمیت این تفاهم نامه توضیح داد:کتاب خوانی پایه اصلی هر فعالیت فرهنگی است و برای علاقه مندان به فیلمسازی هم به همان اندازه ضروری است.

فرخنده کیش درباره بزرگداشت‌های این دوره از جشنواره نیز گفت: روز اول جشنواره با مرور آثار کاوه بهرامی‌مقدم و رهبر قنبری بزرگداشت این دو هنرمند را خواهیم داشت.

این مدیر هنری در پاسخ به پرسشی دیگر درباره رقم دقیق بودجه امسال انجمن سینمای جوانان و جشنواره فیلم کوتاه گفت: نمی‌توانم رقم دقیق را اعلام کنم اما جشنواره امسال را با ۳۰ درصد صرفه‌جویی نسبت به سال گذشته برگزار می‌کنیم.

او با ابراز خرسندی از کثرت جشنواره‌های هنری در ایران خاطرنشان کرد: این کثرت هرگز نقطه‌ضعف نیست بلکه فرصتی است تا جوانان آثار خود را نشان دهند و مهم این است که مدیریت درستی پشت جشنواره‌ها باشد.

مدیر عامل انجمن سینمای جوانان درباره اسپانسرهای اقتصادی این انجمن نیز گفت: در حال حاضر ما فقط حامیان فرهنگی داریم اما باید برای سال آینده دنبال اسپانسر اقتصادی هم باشیم تا به صورت سالانه از ما حمایت کنند، زیرا از نظر ما برگزاری جشنواره فیلم کوتاه فقط یکی از کارهای انجمن است و همه فعالیت‌ خود را در آن خلاصه نمی‌کنیم.

فرخنده‌کیش اضافه کرد: امسال نمایش فیلم‌ها را تخصصی تعریف کرده‌ایم و باکس‌های موضوعی داریم تا از این راه مخاطبان راحت‌تر بتوانند برای دیدن فیلم‌های مورد نظرشان برنامه‌ریزی کنند.

 سی‌ودومین جشنواره فیلم کوتاه تهران ۲۰ تا ۲۶ آبان در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود. آثار شرکت‌کننده در این جشنواره از ساعت ۱۳ و ۴۵ دقیقه تا ۲۲ و ۴۵ دقیقه نمایش داده می‌شود و سانس آخر نقد و بررسی دارد.

در حاشیه این نشست که علیرضا کریمی صارمی دبیر آژانس بین‌المللی عکس با اشاره به برگزاری نمایشگاه عکس «فراموش نخواهیم کرد» که درباره فاجعه منا است، از عکاسان دعوت کرد تا در این حرکت ملی مشارکت کنند.

او گفت: عکاسان زیادی از خود فاجعه منا و مراسم تشییع جنازه که در کشور برگزار شده است عکاسی کرده‌اند و ما برای حمایت از آنان برای هر عکس مبلغ ۳۰۰ هزار تومان در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم دوستان عکاس با برگزاری این برنامه همراهی کنند.

پوستر جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران در پایان این نشست رونمایی شد.

نگاه صرفه‌جویانه در بخش‌های مختلف یک جشنواره

انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز