تهران ۲۴.۸۴° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱

آیا رویت هلال ماه شوال ۱۴۴۴ امشب امکان‌پذیر است؟

یک منجم گفت: به لحاظ نجومی امکان رویت هلال ماه شوال در شامگاه پنجشنبه، ۳۱ فروردین‌ماه وجود ندارد و در بعدازظهر جمعه، اول اردیبهشت‌ماه، امکان رصد ماه وجود دارد.
کد خبر: ۶۲۵۴۸

آیا رویت هلال ماه شوال ۱۴۴۴ امشب امکان‌پذیر است؟

به گزارش معاصر به نقل از ایسنا؛ رضا منجمی، منجم آماتور در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که اصول استهلال ماه برای تشخیص ماه نو چیست، اظهار کرد: در این رابطه دو جنبه مختلف وجود دارد؛ یکی جنبه فقهی و شرعی مسئله است و دیگری جنبه علمی و نجومی. قسمتی که مربوط به نجوم است بر اساس پارامترها و فرمول خاص قابل پیش‌بینی و محاسبه است.

وی ادامه داد: پیش بینی آغاز ماه نو از نظر نجومی به همان میزان امکان‌پذیر است که می‌توان آغاز و تحویل سال نو را نیز به طور دقیق پیش بینی کرد.

منجمی افزود: در زمینه فقهی و شرعی، اعتقاد بر رویت است و در این رابطه مسائلی مانند شرایط جوی و چشم و بینایی انسان مطرح می‌شود. برای مثال، ممکن است آسمان ابری، غبار آلود یا مه آلود باشد و مواردی از این جمله رویت را با عدم قطعیت روبرو می‌کند. به همین خاطر در فقه شیعه، علاوه بر اینکه محاسبه را به‌عنوان پایه می‌پذیرند، وجود شاهد و شهادت دو نفر مبنی بر رویت هلال ماه ملاک اصلی برای تشخیص آغاز ماه قمری محسوب می‌شود و پس از آن با توجه به تصمیم ولی فقیه در رابطه با پذیرش شهادت افراد بر رویت هلال ماه، زمان عید اعلام می‌شود.

وی در رابطه با امکان رویت هلال ماه در شامگاه پنجشنبه، ادامه داد: به لحاظ نجومی امکان رویت هلال ماه شوال در شامگاه پنج شنبه، ۳۱ فروردین‌ماه وجود ندارد. به همین دلیل اگر کسی شهادت دهد که غروب پنج شنبه هلال ماه را رویت می‌کند این شهادت باطل است، چرا که بر اساس نظر فقها اگر منجمین اعلام کنند که امکان رویت هلال وجود ندارد و کسی بگوید من هلال را دیده‌ام شهادت آن شخص باطل است، زیرا امکان رویت ماه به لحاظ علمی وجود نداشته است.

در پایان، این منجم یادآور شد: به لحاظ نجومی در بعدازظهر جمعه، اول اردیبهشت‌ماه، امکان رصد ماه وجود دارد. با این حال، حتی اگر شامگاه جمعه ماه رصد نشود، روز بعد، اولین روز از ماه نو خواهد بود، چرا که ماه‌های قمری ۳۱ روزه نمی‌شوند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز