تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۳.۷۹°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷

جوابیه دولت به روزنامه جمهوری اسلامی: انصاف داشته باشید

گفتنی است این روزنامه نیز در واکنش به جوابیه دولت مدعی شده نسبت به دولت گذشته نیز بیشترین انتقادات را داشته و توزیع آگهی و یارانه را وظیفه دولت دانسته است.
کد خبر: ۶۲۷۵۱

جوابیه دولت به روزنامه جمهوری اسلامی: انصاف داشته باشیدبه گزارش معاصر به نقل از ایسنا، معاونت امور مجلس ریاست جمهوری در جوابیه‌ای به مطلب منتشر شده در روزنامه جمهوری اسلامی مدیر مسوول این روزنامه را به انصاف در نقد دعوت کرد.

 معاونت امور مجلس ریاست جمهوری در بخش‌هایی از پاسخ به سخنان نماینده شهربابک در مجلس شورای اسلامی که در روز پنج‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ در روزنامه جمهوری اسلامی چاپ شد، خطاب به مدیرمسئول این روزنامه یادآور شده است: شما که چند دهه است روزنامه جمهوری اسلامی را هدایت می‌کنید لابد هنوز فرمایش امام را خطاب به چند روزنامه مطرح آن عصر به خاطر دارید که فرمودند: «بطور کلی مطبوعات باید یک بنگاه هدایت باشند، یعنی به صورتی که اگر دست مردم بیفتد مردم هدایت شوند، بخصوص روزنامه‌هایی مثل اطلاعات و کیهان و جمهوری اسلامی و...) (امام خمینی، تاریخ ۲۶ مرداد ۱۳۶۲).

این جوابیه با انتقاد از آن‌چه انتشار «اظهارات مغشوش یک نماینده» خوانده «منش آقای رئیسی مبنی بر این‌که درپی بیان مشکلات تحویل گرفته از دولت گذشته نیست» را یادآور شده و این موضوع را در «وارونه‌نمایی و تحریف واقعیت‌ها» از سوی برخی اشخاص و رسانه‌ها به جای «پاسخگویی»، موثر دانسته است.

در ادامه این جوابیه می‌خوانیم: از زمانی که دولت سیزدهم روی کار آمده افراطیون مدعی اصلاحات و اعتدال و محافل رسانه‌ای و مطبوعاتی دنباله‌رو آن‌ها بیش از هر چیز، از این‌که دولت آیت‌الله رئیسی با مدیریت انقلابی و جهادی درحال کنار زدن بساط مدیریت تنبل و اشرافیت‌زده و غربگرا است، نگران هستند و به همین دلیل هم سعی می‌کنند به بهانه‌های واهی شخص رئیس‌جمهور و دولت مردمی را ناکارآمد جلوه دهند. این درحالی است که همگان اذعان دارند که آقای رئیسی وضعیت اقتصادی خوبی را از دولت قبل تحویل نگرفته است و جالب اینجاست که عاملان وضع موجود و رسانه‌هایی که هشت سال تمام اشتباهات و ناکارامدی دولت قبل را توجیه و در مواردی بزک می‌کردند امروز در سایه اخلاق مداری رئیس جمهور، منتقد وضع اقتصادی و معیشتی و حتی فرهنگی جامعه شده‌اند!؟

در این جوابیه هم‌چنین آمده است: دهه ۹۰‌، تحت مدیریت دولتی سپری شد که با شعار حل مشکلات اقتصادی رای مردم را جلب کرده بود و قرار بود با «تدبیر»‌، زخم‌های اقتصاد کشور را درمان و «امید» را به جامعه بازگرداند. اما پس از گذشت هشت سال، حال اقتصاد کشور وخیم‌تر از هر زمان دیگر بود و دهه ۹۰ بعنوان سیاه‌ترین دهه اقتصادی کشور نام برده می‌شود. کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومان، ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی اوراق قرضه، مدیریت غیرعلمی منجر به ضایع شدن ۶۰ تن طلا، هزینه نزدیک به بر باد دادن ده‌ها میلیارد دلار ارز در قالب ارز ترجیحی، برداشت مبالغ کلان از صندوق ذخیره و به‌کارگیری نابجای آن‌، کاهش نزدیک به سقوط ارزش پول ملی، ۸ برابر شدن قیمت مسکن، افزایش دوبرابری تحریم‌ها به‌جای لغو آنها، تعطیلی صدها کارخانه و مرکز تولید و آمار بالای مرگ و کرونا بخاطر تعلل و بی‌تدبیری در واردات واکسن از جمله مواردی از ناکارآمدی و ناکارائی دولت موسوم به تدبیر و امید است. روحانی مدیریت بحران کرونا را با ۷۰۰ کشته در روز تحویل دولت رئیسی داد و درمان کرونا را گروگان سیاست خارجی خود و برجام کرده بود و تلاش داشتند عدم‌ واردات واکسن کرونا به کشور را به‌دلیل نپیوستن ایران به FATF گره بزنند که با روی کار آمدن دولت رئیسی میلیون‌ها دز واکسن کرونا وارد کشور شد.

در این جوابیه با مرور عملکرد وزرای مسکن، نفت ، نیرو آمده است: رشد اقتصادی در دهه ۹۰ به طور میانگین حدود صفر درصد بود و تورم با نرخ حدود ۶۰ درصدی به دولت سیزدهم تحویل داده شد که قبل از نوسات اخیر با بیش از ۲۰ درصد کاهش به ۳۹.۵ درصد کاهش یافت و با توجه به شعار سال نوسات اخیر هم درحال مدیریت است؛ این درحالی است که در اواخر دولت سابق بسیاری از اقتصاددانان پیش‌بینی تورم ۸۰ درصدی را داشتند و ده‌ها خسارت دیگری که دولت یازدهم و دوازدهم بر پیکره اقتصادی کشور وارد کرده است، بسیار فراتر از آن است که شرح آن گذشت. از این روی در آخرین سال حضور روحانی در دولت یعنی سال ۱۴۰۰ به دلیل انباشت ناکارآمدی‌ها و نارضایتی عمومی، میزان محبوبیت روحانی به رقم بی‌سابقه ۹.۷ درصد تنزل پیدا می‌کند که در طول دولت‌های پس از انقلاب بی‌سابقه بوده است. در چنین شرایطی و به‌رغم مشکلات و کمبودهای فراوانی که بجا مانده بود آقای رئیسی درطی ۲۰ ماه گذشته در مسیر افزایش کارآمدی اقدامات گسترده‌ای را آغاز کرده است.
دولت همچنین در حوزه شایسته‌سالاری دست به تغییراتی در کابینه دولت خود زده که نگاهی به عملکرد رئیس‌جمهور قبل در این زمینه و اصرار برای استفاده از مدیران ناکارآمد و اشرافی تا آخرین روز نشانه آشکاری از تفاوت‌های دو رئیس‌جمهوری فعلی و سابق است.

معاونت امور مجلس ریاست جمهوری در ادامه بخش دیگری از این جوابیه نوشته است: این درحالی است ‌که اقدام مثبت و ارزشمند دولت در تغییر مدیرانی که در ارزیابی‌ها کارآمدی کامل نداشته‌اند و عدم ترجیح منافع حزبی و جناحی به منافع ملی بازخورد بسیار خوبی در افکار عمومی جامعه داشت. اولویت دادن به سلامت مردم و کنترل و مهار بیماری کرونا با برقرای تعامل با سایر کشورها در کنار حمایت همه جانبه از تلاش متخصصان داخلی، بهره‌برداری از طرح آبرسانی سنندج، افتتاح طرح آبرسانی به ۱۵۰۰ روستای کشور، طرح آبرسانی غدیر و حل تنش آبی همدان و شهرکرد در شرایطی است که کشورمان با بحران جدی آب مواجه است اما با اجرای این طرح‌ها آب آشامیدنی پایدار و با کیفیت در اختیار بسیاری از هم‌وطنان قرار گرفت. عضویت دائم در سازمان همکاری اقتصادی شانگهای و تعامل گسترده و سیاست متوازن در برقراری رابطه با همه کشورهای جهان با اولویت تقویت و بهبود روابط با کشورهای همسایه و دوست و افزایش چندین برابری تبادلات اقتصادی با برخی از کشورها، بسته شدن پرونده مطالبات گندمکاران و خرید ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم در سال ۱۴۰۱ و رشد حدود ۶۰ درصدی خرید این محصول نسبت به سال گذشته، اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی معلمان بعد از تعلل ۱۱ ساله، اهتمام در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام به منظور جهش تولید و افزایش اشتغال، حضور بی‌واسطه در بین مردم برخلاف دوره مدیریت ویدئو کنفرانسی و نگاه اشرافی و تلاش همه جانبه در ساخت مسکن از جمله صدها طرح و برنامه‌ای است که دولت بی‌وقفه در تلاش است ضمن جبران کمبودها و خسارت‌های ناشی از ترک فعل‌های گذشته، در زندگی و معیشت مردم تحول ایجاد کند.

در ادامه این جوابیه با انتقاد دوباره از اظهارات مدیران دولت گذشته و رسانه‌هایی مانند روزنامه جمهوری اسلامی که «رویکردها و برنامه‌های قابل تقدیر دولت مردمی را در اذهان عمومی تخریب می‌کنند» افزوده است: البته دولت نشان داده که در مسیر افزایش کارآمدی و رفع دغدغه‌های مردم، تحت تاثیر اینگونه جوسازی‌های کاذب قرار نمی‌گیرد. شما را از السابقون انقلاب می‌دانند، شرط انقلابی بودن انقلابی ماندن است. اکنون هم وظیفه تاریخی حکم می‌کند که قلم شما و روزنامه تحت اختیار شما در خدمت مردم، سربلندی کشور و امید افزایی باشد و از ایجاد تفرقه و تردید و تخطئه بپرهیزید که‌دار دنیا اگر ره توشه‌ای از خیرخواهی و تقوا در آن نباشد متاعی بی‌ارزش است.

هم‌چنین یادآوری شده است: لابد سخن حضرت امام را به خاطر دارید که «علامت شخص منصف آن است که حق با هر طرف هست، از آن طرف حمایت کند، گرچه از دشمنان او باشد.» (شرح چهل حدیث، ص ۶۴۱) و یا این که می‌فرمایند: «مایی که می‌گوییم مسلمان هستیم، باید مصالح اسلام را در نظر بگیریم، نه مصالح شخصی خودمان را. باید ببینیم که امروز ضربه زدن به …رئیس جمهور، ضربه زدن به دولت اسلامی، این می‌سازد با شیعه بودن با علی بن ابیطالب؟ …امروز مصالح اسلامی اقتضا می‌کند که همه ما با هم باشیم، هر روز یک نغمه‌ای بلند نکنیم برای تضعیف دولت، برای تضعیف مجلس، برای تضعیف شخصیت‌ها. (صحیفه امام خمینی، جلد ۱۹، صفحه ۶۷) . جناب مهاجری! مگر رهبر معظم انقلاب مکرر امید آفرینی را وظیفه رسانه‌ها اعلام نفرموده اند؟ تعبیر شما از امید آفرینی چیست؟ اگر خود را مخاطب این فرمایشات نمی‌دانید و خود را نه رسانه نظام و مدافع «جمهوری اسلامی» که رسانه‌ای آزاد و منتقد می‌دانید سلمنا! همین فردا اعلام کنید که دیگر هیچ گونه یارانه و کاغذ دولتی و رپرتاژ و آگهی دولتی نمی‌گیرید و آنوقت با آزادی و آزادگی تا آنجا که وجدان و انصافتان اجازه می‌دهد نقد کنید و گرنه شرط انصاف نیست که تنها در سال ۱۴۰۱ جمعا بابت یارانه مستقیم و آگهی و سهیمه کاغذ ۴ میلیارد و ۳۵۰ میلیون از دولت سیزدهم کمک بگیرید تا چنگ بر روی او بکشید آن هم در شرایطی که این میزان کمک دولتی ۴ برابر سال ماقبل آن بوده است. علی ایحال در شرایطی که دشمن به ویژه از مهر گذشته جنگ ترکیبی گسترده و پیچیده‌ای را علیه مردم و دولت مردمی ترتیب داده است توقع می‌رود این گونه تیترهای کذایی و جبهه گیری‌های افراطی تعبیر به همنوایی ولو ناخودآگاه با دشمن نشود. وَالعاقِبَهُ لِلمُتَّقینَ.

* گفتنی است این روزنامه نیز در واکنش به جوابیه دولت مدعی شده نسبت به دولت گذشته نیز بیشترین انتقادات را داشته و توزیع آگهی و یارانه را وظیفه دولت دانسته است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز