تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۱.۷۹°
۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳

دولت یارانه رسانه ای را قطع نمی‌کند

معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت به هیچ وجه یارانه رسانه ای را تنها به این علت که منتقد است، قطع نمی کند.
کد خبر: ۶۳۵۰
حسین انتظامیاخبار معاصر: حسین انتظامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با تقدیر از سازمان صدا و سیما برای پوشش مناسب همایش و نمایشگاه سالانه مطبوعات افزود: این سازمان می تواند در نقش برادر بزرگتر به مطبوعات میدان و فعالیت های آنها را انعکاس دهد.

وی گفت: برپایی نمایشگاه مطبوعات و رسانه ها فرصت مناسبی است تا از نزدیک از نظرات و انتقادات مخاطبان خود آگاه شوند و رفتار خود را با آنها تنظیم کنند.

انتظامی در پاسخ به این پرسش که با توجه به حذف جشنواره خبر آیا نمایشگاه مطبوعات می تواند کمبود ناشی از این جشنواره را جبران کند؟ گفت: جشنواره مطبوعات یک فضای رقابتی میان روزنامه نگاران بود و ایراداتی داشت که بیشتر سردبیران روزنامه ها و خبرگزاری ها نسبت به نحوه برگزاری و محتوای آن ایراد داشتند.

وی افزود: وظیفه اصلی رسانه ها فقط در بحث قالب ها نیست بلکه مسئولیت و اخلاق رسانه ای را هم شامل می شود و باید مدل هایی را کشف کنیم که این کارکردها را پیگیری کند.

انتظامی با اشاره به رقابت مطبوعات در ارتباط گیری با مخاطب و ارائه برنامه های خلاقانه گفت: در روز آخر نمایشگاه در 9 حوزه موضوعی از جمله فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی، دین و اندیشه، کودک و نوجوان و خانواده با شاخص هایی که از قبل اعلام شده بود، بهترین ها انتخاب می شوند.

وی افزود: از سال گذشته همکاری خوبی با فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایجاد شده که در این همایش سالانه مطبوعات با شاخص هایی که قبلاً به صورت شفاف توسط این فرهنگستان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شده است بهترین روزنامه، بهترین خبرگزاری و بهترین نشریه استانی را که نسبت به زبان فارسی توجه و آن را پاس داشتند انتخاب می شوند.

معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره علت برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات در سال 92 و تغییرات رخ داده در برگزاری این نمایشگاه گفت:‌امسال این تغییرات به سمت کمال پیش رفت و اصلی ترین آن این است که کار مردم باید به خودشان واگذار شود و این رویکرد عمومی دولت است.

انتظامی افزود: همیشه این گونه بود که سیاست گذاری، اجرا و تصمیم گیری بر عهده نهاد برگزار کننده بود زیرا نمایشگاه را یک موضوع حکومتی می پنداشتیم در حالی که نمایشگاه را می توان با مشارکت خود صنوف برگزار کرد.

وی ادامه داد: لذا در سال 92 رویکرد اصلی که اتفاق افتاد این بود که کار به صنوف واگذار شد.

انتظامی با اشاره به اینکه در مطبوعات 5 تشکل داریم گفت: جمع آنها شورای هماهنگی تشکل های مدیریتی مطبوعاتی را تشکیل می دهند.

وی افزود: قبلاً غرفه برتر با توجه به شاخص های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب می شد اما اکنون این کار بر اساس شاخص ها و فرمول های این تشکل ها انجام می شود.

انتظارات ما تا حد زیادی برآورده شده است


در ادامه مصطفی کواکبیان مدیرمسئول روزنامه مردم سالاری در ارتباط تلفنی با این برنامه درباره نمایشگاه مطبوعات امسال گفت: حجم زیادی از خبرگزاری ها و سایت های خبری، نشریات و مطبوعات که حدود 700 عنوان را شامل می شود در نمایشگاه امسال شرکت کردند و این بالاترین تعدادی است که در سال های اخیر داشتیم.

وی با بیان اینکه این رویکرد وجود دارد که کارها به دست اهالی مطبوعات سپرده شود، افزود: خارج شدن از جنبه صرفاً حکومتی و دولتی و فعال شدن بخش غیردولتی از ویژگی های نمایشگاه امسال است.

کواکبیان گفت: همه توقعات ما در نمایشگاه امسال برآورده نشده اما نسبت به گذشته، انتظارات ما تا حد زیادی برآورده شده است.

از پیگیری های خود نتیجه نگرفتیم

در ادامه عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان که روزنامه اش از حضور در نمایشگاه مطبوعات امسال انصراف داد در ارتباط تلفنی با این برنامه درباره اینکه چرا چنین تصمیمی گرفته شد گفت: نسبت به مواجهه سیستم حاکمیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بخشی از رسانه ها انتقاد داریم و در سال گذشته و به صورت مرتب این انتقادات را پیگیری کردیم و نتیجه ای نگرفتیم.

وی با بیان اینکه تبعیض را بیشتر در حمایت ها می دانیم نه در حوزه انضباطی، ادامه داد: دولت یارانه بخشی از رسانه ها را به عنوان یک سیاست از پارسال قطع کرد و در آگهی های دولتی هم سهم ما را به یک ششم تقلیل داد و پیگیری های ما هم در این باره نتیجه نداد.

گنجی با بیان اینکه این برخوردهای آنها سیاسی است گفت: احساس ما این است که این تصمیمات، سیاست دولت و فراتر از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی تأکید کرد: به این سیاست ها معترضیم و آن ها را تبعیض می دانیم و از آنجایی که در پیگیری های خود نتیجه نگرفتیم فکر کردیم شاید یک حرکت صنفی مانند شرکت نکردن در نمایشگاه مطبوعات مورد توجه بزرگان دولت قرار گیرد و در این باره آسیب شناسی کنند.

در ادامه انتظامی معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا برای جلب نظر این گونه رسانه ها اقدامی انجام شد یا نه؟ گفت: نمایشگاه مطبوعات گردهمایی و جشن سالانه خانواده مطبوعاتی ها است و کسی که اعلام کند که در این جشن شرکت نمی کند حضور در خانواده را منتفی می کند.

وی با اشاره به اینکه سیاست گذاری را شورای سیاست گذاری انجام می دهد افزود: دولت فقط خود را امین و مجری برگزاری می داند و خود را مالک نمی داند بنابراین همه باید از این جشن استفاده و انتقادات خود را در همان فضا مطرح کنند.

مجری پرسید: معیاری برای خصوصی و یا غیرخصوصی بودن مطبوعات که معیار دریافت یارانه هاست وجود دارد؟

انتظامی در پاسخ با بیان اینکه رویکرد عمومی دولت عقب نشینی به نفع بخش خصوصی و صنوف است، گفت: دولت بی جهت در این مدت فربه شده است و باید کارها و مسئولیت ها را به صنوف واگذار کند.

وی ادامه داد: در این عقب نشینی، دولت نباید خود را رقیب بخش خصوصی بداند و دولت باید فقط سیاست گذاری کند.

معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: دولت به بسیاری از روزنامه ها و خبرگزاری هایی که به نام دولت می خواهند وارد شوند نباید مجوز دهد زیرا باید کمک کنیم روزنامه های بخش خصوصی بالنده شوند به علت اینکه دستگاه های حاکمیتی با توجه به امکان رانت اطلاعاتی و پشتوانه های حقوقی و اختصاصی، امکان دامپینگ (بازارشکنی) دارند و در آن صورت رقابت مساوی نخواهد بود و عدالت رسانه ای وجود نخواهد داشت.

انتظامی ادامه داد: لذا دولت در طول این دو سال گذشته به هیچ کدام از حوزه های دولتی و بخش عمومی مجوز روزنامه جدید و خبرگزاری نداده است.

در ادامه گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان با بیان اینکه بحث ما دادن یا ندادن مجوز نیست، گفت: معتقدیم این ادبیات آقای انتظامی مبنی بر خصوصی سازی، ادبیات لیبرالیستی است و مال جمهوری اسلامی نیست و ادبیات "دولت حداقلی"، مال انگلستان است.

وی افزود: ممکن است تدبیر دولت این باشد که برای رسانه هایی که از بودجه عمومی دولت استفاده می کنند امتیازی قائل نشوند معتقدم این موضوع را بررسی نکردند و با پیش داوری و تصور قالبی و با ذهنیت قبلی، این تصمیم گرفته شده و هم اندیشی و جلسات توجیهی در این باره انجام نشده است و کار مقتدرانه و یک طرفه ای است که نسبت به آن اعتراض داریم.

انتظامی در پاسخ گفت: همه نشریاتی که متعلق به دولت یا به بخش عمومی و نهادهای حاکمیتی هستند در این قاعده قرار می گیرند مثلاً روزنامه جام جم و مؤسسه اطلاعات و کیهان، خصوصی نیستند و جزو نهادهای عمومی محسوب می شوند.

وی ادامه داد: روزنامه قدس به آستان قدس رضوی متعلق است و روزنامه شهروند متعلق به سازمان هلال احمر است.

انتظامی گفت: وقتی اساسنامه شرکت را نگاه کنیم خصوصی بودن یا نبودن خودش را نشان می دهد.

وی افزود: روزنامه جوان متعلق به سازمان بسیج مستضعفان است.

مجری پرسید: شعار بیست و یکمین دوره نمایشگاه «نقد منصفانه، پاسخگویی مسئولانه» است، زمینه های اجرای این شعار در فضای کنونی اطلاع رسانی کشور تا چه اندازه وجود دارد و در این نمایشگاه چقدر محقق شد؟

انتظامی پاسخ داد: کم، ما باید تلاش کنیم این موضوع را فراگیر کنیم، یکی از محاسن نمایشگاه امسال این است که شعارها را هم صنوف انتخاب کردند.

وی با تمجید از این شعار گفت: مهمتر از نقد منصفانه این است که مسئوان باید پاسخ مسئولانه دهند و توجه به قانون در انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، بهترین چیز برای پاسخگویی پیش دستانه است.

انتظامی افزود: اگر این قانون به درستی اجرا شود رانت اطلاعاتی از بین می رود و اطلاعات مدیر و مردم مساوی می شود.

وی گفت: روزنامه ها یا خبرگزاری ها عموماً از بیت المال پول می گیرند.

در ادامه آقای گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان در پاسخ به آقای کواکبیان گفت: نسبت دادن نیامدن برخی از رسانه ها به نمایشگاه مطبوعات امسال به برجام شبیه جوک است.

وی با تاکید بر اینکه این نسبت دادن، دور از انصاف و تحلیل شخصی آقای کواکبیان است، افزود: اگر وزارت امورخارجه چنین نظری نسبت به ما داشته باشد آن را محترم می شماریم.

گنجی گفت: آقای عراقچی معاون وزیرخارجه از روزنامه جوان به علت عملکردش در موضوع برجام تشکر کرد.

کواکبیان در پاسخ به سؤال مجری گفت : واقعیت این است آقای روحانی گفت تعطیلی و توقیفی مطبوعات آخرین اقدام باشد اما برخی از این دوستان معتقدند در این دولت محدودیت ایجاد شده است.

وی ادامه داد: برخی در روزنامه خودشان حتی به رئیس سازمان انرژی اتمی واژه بی غیرتی را نسبت دادند و سپس مدعی هستند که در نظام جمهوری اسلامی جلوی آزادی بیان را گرفته اند.

وی با بیان اینکه این گفته، خودش توهین به نظام است ادامه داد: آنها دوستانی هستند که سینه چاک طرفداری از نظام هستند.

مجری در ادامه از کواکبیان پرسید: معمولاً رؤسای جمهور، منتقد عملکرد رسانه هایی هستند که دولت ها را نقد می کنند، آیا می توان نتیجه گرفت دولت ها همیشه منتقد رسانه های انتقاد کننده از خود هستند؟

کواکبیان مدیرمسئول روزنامه مردم سالاری در ادامه بدون پاسخ به این پرسش در پاسخ به آقای گنجی گفت: دوستانی که در نمایشگاه مطبوعات امسال شرکت نکردند نه اصولگرا هستند و نه دغدغه صنفی دارند بلکه آنها برخورد سیاسی می کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از روزنامه ها دو روز پیش، سفید چاپ کرده است افزود: اگر ما این کار را در روزنامه های اصلاح طلب انجام می دادیم بلافاصله توقیف می شدیم.

کواکبیان ادامه داد: آنها به اتفاق با برجام مخالف بودند اما زمانی که دیدند مقام معظم رهبری برجام را تأیید فرمودند و با توجه به اینکه انتخابات را پیش رو داریم این دلواپسان می خواهند بگویند ما هم هستیم.

وی اضافه کرد: قطع کردن یارانه ها علت حضور نیافتن این روزنامه ها نیست زیرا روزنامه هایی مانند شهروند و اطلاعات با آن که یارانه های آنها قطع شده است در نمایشگاه مطبوعات امسال شرکت کردند.

مدیرمسئول روزنامه مردم سالاری در پاسخ به سؤال مجری گفت: نباید این گونه بحث می کردند.

کواکبیان ادامه داد: نظر رئیس جمهور این است آنها که از بیت المال پول می گیرند نباید مردم را مأیوس کنند و مردم زمانی که وارد فضای مطبوعاتی می شوند باید امید، نشاط و شادی از کلیت نظام داشته باشند.

در ادامه گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان گفت: فکر می کنم اگر پول های کثیفی که وزیر کشور می گفت، وارد مطبوعات شود خیلی بدتر از بودجه بیت المال است.

وی ادامه داد: برخی ها با ژست خصوصی، پول های آلوده می گیرند بنابراین آقای کواکبیان نباید اصرار کند که این مسئله را سیاسی کند.

گنجی افزود: البته وی و دوستانشان ظاهراً غیر از مسائل سیاسی و انتخابات آینده، دغدغه ای ندارند و از این زاویه، مسائل را تحلیل می کنند.

در ادامه معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت با انتخاب یک فعال مطبوعاتی به عنوان معاون امور مطبوعاتی به دست اندرکاران مطبوعات و رسانه ها این پیام را داد که دولت می خواهد به صنف مطبوعات احترام بگذارد.

انتظامی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت ها کمی کم طاقت در مقابل انتقادات هستند؟ افزود: کاملاً درست است و در همه جای دنیا هم این گونه است که دولت ها به علت اینکه زحماتی می کشند و در برخی مواقع به این زحمات بی توجهی می شود و یا با ارائه اطلاعات و تحلیل های غلط افکار عمومی به انحراف کشیده می شود، ممکن است به آنها بربخورد.

وی ادامه داد: سخنان آقای روحانی زاویه دیگری داشت و مسیر دولت این نیست که فقط یارانه روزنامه های منتقد دولت را قطع کند.

انتظامی گفت: روزنامه های بخش خصوصی وجود دارند که منتقد دولت هستند اما یارانه آنها قطع نشده است.

وی با اشاره به اینکه در برخی موارد هزینه های روزنامه ای به طور مستقیم از بیت المال تامین می شود، گفت: آیا رسانه ای که هزینه اش مستقیم از بیت المال تأمین می شود درباره یک سیاست عمومی نظام مانند ماجرای برجام که مقام معظم رهبری هم پشت آن بودند باید واژه "قرارداد ننگین" را بکار ببرد؟.

انتظامی افزود: این سیاست عمومی نظام است و با عملکرد دولت فرق می کند.

وی تأکید کرد: دولت به هیچ وجه یارانه رسانه ای را فقط به علت اینکه منتقد است، قطع نمی کند.

در ادامه مراد عنادی مدیرمسئول روزنامه جام جم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: اگر جشنواره مطبوعاتی هم برگزار می شد بهتر بود.

وی ادامه داد: اگر همه رسانه ها شرکت می کردند جامعیت این نمایشگاه بهتر بود.

عنادی افزود: بهتر بود نشستی برگزار می شد و نظرات و دیدگاه های روزنامه ها درباره نحوه کمک های صنفی و قطع آن خواسته می شد و سپس به شکل پلکانی این اتفاق می افتاد نه اینکه یکباره قطع می شد و به مطبوعات به عنوان حلقه واسط انتقال خواست مردم به مسئولان داده می شد تا بتوانند به مرحله خودکفایی یا خود اتکایی برسند که اتفاق نیفتاده است.

وی گفت: درباره جایگاه مطبوعات به عنوان نقد منصفانه، بحث بسیار مهمی است و طبق فصل سوم کانون مطبوعات، یکی از ویژگی ها و کارکردهای مطبوعات، نقد سازنده با رعایت مرز نقد و توهین و افترا است.

عنادی افزود: دولت ها باید میزان انتقاد پذیری خود را افزایش و به مطبوعات اجازه دهند در حوزه های مختلف ازجمله اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آسیب شناسی کنند تا بر اساس آن برای این آسیب شناسی ها برنامه ریزی کنند و پاسخگوی خواسته ها و مشکلات مردم باشند.

وی گفت: حواشی رویداد بزرگی مانند نمایشگاه مطبوعات موجب می شود که اصل موضوع، تحت الشعاع قرار گیرد که جالب نیست و باید تدابیری اتخاذ شود تا این اتفاقات تکرار نشود و همه جامعه مطبوعاتی کشور بتوانند در فضای عادلانه و منصفانه، نظرات و دیدگاههایشان را اعلام کنند و از امتیازات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور یکسان و فارغ از بحث های جناحی برخوردار شوند.

در ادامه انتظامی معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در نمایشگاه مطبوعات پنل های تخصصی برگزار می شود و مهمانان خارجی و استادان ارتباطات در آن تجربیات خود را ارائه می کنند.

وی افزود: پس فردا آقای طلال سلمان مدیرمسئول مشهور روزنامه "السفیر" لبنان مهمان ماست و تجربیات خود را ارائه می کند.انتظامی افزود: این بحث های تخصصی به ارتقای کیفی فضای رسانه ای کمک می کند. انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز