تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
چامسکی:

اروپا با تصمیم‌گیری «مهم» و «سرنوشت‌سازی» مواجه است

فیلسوف و فعال سیاسی مشهور آمریکایی در گفت‌وگوی اخیر خود از «چالش‌های پیشروی جهان» سخن گفته است.
کد خبر: ۶۵۳۶۹

به گزارش معاصر به نقل از اسپوتنیک، «نوآم چامسکی»، فیلسوف مشهور و فعال سیاسی آمریکایی در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه اعلام داشته است که در صورتی که اروپا در نظام جهانی به‌رهبری آمریکا باقی بماند، با «افول» و «غیرصنعتی شدن» مواجه می‌شود.

چامسکی گفت: «اروپا با تصمیم مهمی مواجه است: آیا در نظام جهانی به‌رهبری آمریکا باقی‌ می‌ماند و احتمالاً با افول و یا حتی آن‌طور که برخی پیش‌بینی می‌کنند غیرصنعتی شدن مواجه می‌شود؟»

فیلسوف مشهور آمریکایی ادامه داد: «یا اینکه (اروپا) خودش را با شریک اقتصادی طبیعی‌اش در شرق تطبیق می‌دهد. شریکی که منبعی غنی از مواد معدنی که اروپا به آن نیاز دارد را در اختیار دارد و دروازه‌ای به بازار پرسود چین است؟»

چامسکی خاطرنشان کرد که تمامی این پرسش‌ها از زمان جنگ جهانی دوم به شکلی از اشکال وجود داشته‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در آستانه شکل‌گیری نظم جهانی جدیدی هستیم و جنگ اوکراین به‌عنوان «شتاب‌دهنده» این تغییرات عمده عمل خواهد کرد، اظهار داشت: «جنجال‌های بسیاری در رابطه با شکل نظام جهانی درحال ظهور وجود دارد».

چامسکی توضیح داد که جایگزین‌های موجود، نظام «چندقطبی» براساس سیستم سازمان ملل است و یا نظام «تک‌قطبی» که در آن ایالات متحده قوائد را تعیین کرده و هرگاه خود تصمیم بگیرد آن قوانین را زیرپا می‌گذارد.

چامسکی ادامه می‌دهد: «حالت اول مورد حمایت اکثریت کشورهای جهان قرار دارد و حالت دوم از سوی اروپا، ژاپن و تعدادی دیگر به‌اجرا گذاشته شده است».

وی همچنین بیان داشت: «تردیدهای بسیاری در خصوص اینکه این تنش‌ها چگونه حل‌وفصل می‌شوند وجود دارد».

مترجم: اردوان ملک‌پور 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز