تهران ۲۵.۶۷° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۵.۹۹°
۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰

کنفرانس جهانی صلح اوکراین بدون حضور روسیه برگزار می شود

متحدان غربی اوکراین در نظر دارند بدون حضور روسیه، نشست سران جهان برای صلح در اوکراین را برگزار کنند.
کد خبر: ۶۵۳۹۸

کنفرانس جهانی صلح اوکراین بدون حضور روسیه برگزار می شود

 

به گزارش معاصر ,روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در این خصوص گزارش کرد، یکی از مشاوران ارشد ریاست‌جمهوری اوکراین و دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند که کی‌یف و متحدان این کشور در حال برنامه‌ریزی برای نشست سران جهان بدون حضور روسیه و با هدف جلب حمایت از شروط کی‌یف برای پایان جنگ اوکراین هستند.

طبق این گزارش، طرح برگزاری نشست بین‌المللی در حالیکه در مرحله مقدماتی قرار دارد اما در همین مراحلف با حمایت رهبران کشورهای اروپایی از جمله «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه برخوردار شده است که در تلاش است کشورهای طرفدار روسیه و کشورهای که تاکنون موضعی در خصوص جنگ اوکراین اتخاذ نکرده‌اند، در این نشست شرکت کنند.

«آندری یرماک» رئیس ستاد کارکنان «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در گفت‌وگو با وال استریت ژورنال با بیان این‌که مذاکات مستقیم با روسیه تا زمان حضور نظامیان روس در اوکراین، امکانپذیر نیست، گفت: « ما به طرح واحد جهان متمدن مسئولیت‌پذیر که واقعاً خواهان زندگی در صلح است، نیاز داریم».

وی همچنین تأ:ید کرد که کی‌یف در خصوص تمامیت ارضی خود با روسیه مصالحه نخواهد کرد.

مقام‌های اروپایی می‌گویند با اوکراین در تلاش هستند تا طرح 10 ماده‌ای صلح اوکراین را به شیوه‌ای بازنویسی کنند که برای دیگر قدرت‌های جهان چون هند، برزیل، عربستان سعودی و چین قابل پذیرش باشد.

یرماک ادامه داد: «این فرایند بدون کل جهان از جمله رهبران بخش جنوبی جهان امکانپذیر نیست».

کی‌یف در ماههای اخیر تلاش‌های زیادی برای تعامل با کشورهایی چون چین، برزیل و هند صورت داده است.

مشاور دفتر زلنسکی در دوران زمامداری وی در اوکراین قریب به 20 درصد از خاک کشور اوکراین از دست رفته است و بسیاری از زیرساخت‌های این کشور در درگیری با ارتش روسیه یا نابود شده‌اند و یا آسیب جدی دیده‌اند، به وال استریت ژورنال گفته است که اوکراین آمادگی گفت‌وگو با تمام کشورها از جمله چین و برزیل و شنیدن نظرات آن‌ها را دارد.

طرح باصطلاح صلح 10 نکته‌ای زلنسکی خواستار احیای کنترل اوکراین بر قلمروهایش، بازگشت اسرائی جنگی و محاکمه جنایات جنگی می‌شود و در خصوص ایمنی هسته‌ای و امنیت غذایی از طریق حفاظت از صادرات غلات نیز اشاراتی کرده است.

طبق این گزارش، «جو بایدن» رئیس‌جمهور اوکراین و رهبران ارشد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به این نشست دعوت خواهند شد و دیپلمات‌های غربی امیدوارند که این نشست اندکی قبل از نشست سالانه ناتو که در 11 ژوئیه (20 تیرماه) برگزار می‌شود، آغاز شود.

نشست آتی ناتو در «ویلینوس» لیتوانی بر حمایت نظامی از اوکراین و روابط آینده کی‌یف با ناتو متمرکز است.

طبق گفته دیپلمات‌های اروپایی، زلنسکی اوایل سال جاری میلادی از «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه درخواست کرد که از طریق ارتباط بین‌المللی با رهبرانی چون «شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین به اوکراین کمک کند.

بر اساس گفته این دیپلمات‌های اروپایی، ماکرون همچنین پیشنهاد داده تا میزبانی نشست صلح اوکراین را برعهده بگیرد و دانمارک و سوئد نیز پیشنهاد میزبانی این نشست را مطرح کرده‌اند.

طبق گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، تاکنون لیست مشخصی از شرکت‌کنندگان مشخص نشده است اما مقامات اروپایی در هفته‌های اخیر به پایتخت‌های قدرت های پیشرو جهانی سرازیر شده‌اند و به دنبال جذب برزیل، هند، چین و سایر کشورهای غیر غربی هستند.

یکی از مقام‌های که در این مباحثات مشارکت داشته گفته است که امیدوارند که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی و «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند نیز در این نشست شرکت کنند اما در خصوص حضور رئیس‌جمهور چین در این نشست اطمینان چندانی نداشتند.

از طرف یگر، «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور برزیل اوایل ماه جاری میلادی، «سلسو آموریم» وزیر خارجه پیشین برزیل را برای مذاکرات به کی‌یف و مسکو اعزام کرد اما این ماه در زمان برگزاری نشست سران گروه هفت (G7) در هیروشیما ژاپن با زلنسکی دیدار نکرد.

عملیات ویژه نظامی روسیه علیه رژیم کی‌یف از تاریخ پنجم اسفند ماه سال 1400 و در پاسخ به تلاش‌های اوکراین برای عضویت در ناتو و حملات این کشور به روس‌تباران ساکن شرق اوکراین آغاز شد. روسیه می‌گوید دولت اوکراین تحت نفوذ تفکرات نئونازی است و نازی‌زدایی اوکراین و پذیرش بی‌طرفی این کشور را از اهداف عملیات ویژه نظامی خود خوانده است.

بنا بر گزارش وال استریت ژورنال، برزیل و چین که غرب به دنبال جلب حمایت آن‌ها برای مشارکت در نشست صلح اوکراین هستند، پیش از این نمایندگان صلح خود را به مسکو و پایتخت‌های اروپایی برای بحث در خصوص پایان جنگ اوکراین فرستاده‌اند.

این نشست در حالی بدون حضور روسیه برگزار خواهد شد که مسکو یکی از طرف‌های درگیری در اوکراین است.

یکی از دیپلمات‌های ارشد اروپایی درباره برنامه‌ریزی برای این نشست گفت: «همه غیر از روسیه مورد استقبال قرار می‌گیرند».

کشورهای غربی به دلیل ارسال تسلیحات به اوکراین که به آتش‌ ناآرامی‌های این کشور دامن زده است، مورد انتقاد کشورهایی چون چین و روسیه قرار گرفته‌اند.

طبق گزارش وال استریت ژورنال به نقل از دیپلمات‌های اروپایی، ایده برگزاری چنین کنفرانسی در ابتدا در جریان گفت‌وگوی ماه فوریه سال جاری میلادی بین ماکرون و زلنسکی در پاریس مطرح شد و در آن‌ا رئیس‌جمهور فرانسه به همتای اوکراینی خود فشار آورد که در نهایت باید بپذیرد که نیاز به مذاکرات صلح با کرملین وجود دارد. ماکرون در جریان سفر اخیر خود به پکن، این مسئله را مطرح کرد و طبق گفته مقام‌های آمریکایی و اوکراینی، این ایده در جریان نشست سران گروه هفت در ژاپن نیز مطرح شد.

روز گذشته (سه‌شنبه)، زلنسکی با «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان گفت‌وگو کرد و آنطور که در بیانیه آلمان آمده است، دو طرف با «دیدگاه حمایت جهانی از راه‌حل صلح» در تماس خواهند بود.

سخن از طرح صلح در شرایطی مطرح شده است که مقام‌های ارشد اوکراین دائماً می‌گوین که تازمانیکه مسکو آماده تعامل و همکاری با طرح صلح اوکراین نباشد، کی‌یف به مبارزه علیه روسیه ادامه می‌دهد. طرح صلح اوکراین مخالف آتش‌بس موقت است و از نیروهای روسیه می‌خواهد قبل از آغاز مذاکرات صلح، از اوکراین عقب‌نشینی کنند.

با این‌حال، روسیه گفته است که پذیرای مذاکرات صلح است اما به این شرط که اوکراین به طور مؤثری قلمروهایی که به روسیه ملحق شده است را به رسمیت بشناسد.

مقام‌های آمریکایی اخیراً‌ گفته‌اند که معتقدند که احتمال دیپلماسی معنادار قبل از پایان امسال، پایین است.

 

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز