تهران ۲۳.۷۳° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۰۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
ضرغامی:

بازگشت ۳۰ شی و سند تاریخی به کشور

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت:در مدت حدود ۲ سال از فعالیت دولت سیزدهم ۳۰ شی و سند تاریخی به کشور بازگردانده شده است که در نوع خود کم نظیر است.
کد خبر: ۶۷۱۵۹
 
بازگشت ۳۰ شی و سند تاریخی به کشور
 
 
به گزارش معاصر,سید عزت الله ضرغامی در بدو ورود به فریمان با حضور در گلزار شهدای گمنام این شهرستان به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد و سپس در مراسم دعای عرفه که با حضور عموم مردم فریمان در جوار گلزار شهدای گمنام واقع در پارک جنگلی این شهرستان برگزار شد، شرکت کرد.
 
مهندس ضرغامی در ادامه از بنا‌های تاریخی شهرستان فریمان از جمله سد تاریخی و باند دوم جاده در دست احداث مسیر جاده گردشگری سد فریمان و خانه و موزه شهید مطهری بازدید کرد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این بازدید‌ها از بازگشت مجسمه سرباز ساسانی به کشور خبر داد و گفت: صبح امروز سنگواره سرباز ساسانی با همکاری وزارت خارجه وارد کشور شد و تحویل موزه ملی ایران گردید که کار بزرگی بود.
سید عزت‌الله ضرغامی گفت: در دولت سیزدهم تلاش زیادی از سوی وزارت امور خارجه و میراث فرهنگی و نمایندگی وزارت خارجه در لندن انجام شد تا مجسمه سرباز ساسانی که دهه ۶۰ بصورت قاچاق خارج شده بود، بعد از پیگیری حقوقی حل و برگشت داده شود.
وی گفت: در مدت حدود ۲ سال از فعالیت دولت سیزدهم ۳۰ شی و سند تاریخی به کشور بازگردانده شده است که در نوع خود کم نظیر است.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بعضی مواقع مردم سوال می‌کنند که چرا اشیای تاریخی ایران در موزه‌های خارجی است و چرا این اشیا برنمی‌گردد ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم، منتهی بسیاری از آن‌ها در دوره پهلوی و از نظر آن‌ها بصورت قانونی خارج شده که یا اشیا را فروختند یا قرارداد بستند و وقتی اشیا به صورت قانونی از کشور خارج شده باشد، پیگیری و بازگرداندن آن‌ها سخت می‌شود.
وی گفت: آنچه در مرحله نخست برای ما اولویت دارد این است که اشیایی که بصورت غیرقانونی و قاچاق از کشور خارج شده است را، بازگردانیم.
ضرغامی ادامه داد: در مورد سایر اشیای تاریخی ارزشمند که به صورت قانونی هم خارج شده باشد، در نشست پارسال کشور‌های صاحب تمدن باستانی در عراق پیشنهاد دادیم که همه کشور‌های صاحب تمدن اسلامی موضوع بازگشت اشیا تاریخی خود را به کشورشان فراهم کنند و همه موافقت کردند و این موضوع به عنوان یک مصوبه اعلام شد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه کشور ما صاحب تمدن هفت هزار ساله است، گفت: هویت ما جزو شناخته شده‌ترین هویت‌های بشری است و آنچه به عنوان میراث فرهنگی داریم چه ملموس و ناملموس متعلق به همه بشریت است.
وی گفت: این‌ها باید در کشور خودمان نگهداری، ترویج و معرفی شود و فرصتی برای مردم دیگر کشور‌ها شود تا از نزدیک این‌ها را ببینند و با فرهنگ و مردم ایران بیشتر آشنا شوند.
ضرغامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فریمان به لحاظ بنا‌های تاریخی ملموس بسیار غنی و قابل توجه است، گفت: سدفریمان یکی از سازه‌های ارزشمند و میراث تاریخی از دوره تیموری است و ۸۰۰ سال قدمت دارد که به لحاظ مهندسی و توانمندی سازه به عنوان یک الگوی بسیار ارزشمند از معماری تاریخی ایران به شمار می‌رود که هنوز هم در زمینه آبرسانی فعالیت دارد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز