تهران ۱۷.۶۲° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳

کودتای نوژه توسط چه کسانی طراحی و اجرا شد؟

کودتای نقاب اندکی پیش از وقوع، از چند طریق افشا شد و با اطلاع دستگاه‌های نظامی و امنیتی ایران پیش از آنکه تعداد بیشتری از مردم مورد آسیب قرار گیرند خنثی گردید.
کد خبر: ۶۸۶۴۳

 

به گزارش معاصر؛ گفتنی است کودتای نقاب که از آن با نام کودتای نوژه نیز یاد می‌شود توسط دولت ایالات متحده و دستگاه‌های امنیتی و نظامی آن با هدف محرومیت مردم ایران از حق تعیین سرنوشت و براندازی انقلاب اسلامی ایران که حکومت قانونی، مشروع و منتخب ملت ایران بود، طراحی، هدایت و پشتیبانی شد که در اولین ساعات با اطلاع نیروهای امنیتی و نظامی ایران خنثی گردید.

کودتای نقاب از طریق شورایی خارجی متشکل از چند کشور با رهبری دولت آمریکا و شورایی داخلی مشتمل بر برخی مقامات و افراد سیاسی و نظامی حکومت قبلی ایران با محوریت شاپور بختیار نخست وزیر مخلوع حکومت پهلوی و فرماندهی نظامیِ سرهنگ دوم محمدباقر بنی‌عامری صورت گرفت.

بر اساس تصمیمات شوراهای یادشده که در رأس آنها دولت ایالات متحده آمریکا هدایت گر اصلی بود، مقرر شده بود بخش عمده‌ای از اقدامات با دخالت مستقیم ارتش آمریکا و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا معروف به سیا صورت پذیرد و بخش دیگر نیز به صورت نیابتی از طریق حکومت‌های دست‌نشانده‌ی آمریکا و متحدین این کشور در منطقه، انجام شود و حکومت قانونی و مردمی جمهوری اسلامی براندازی گردد.

کودتای نقاب اندکی پیش از وقوع، از چند طریق افشا شد و با اطلاع دستگاه‌های نظامی و امنیتی ایران پیش از آنکه تعداد بیشتری از مردم مورد آسیب قرار گیرند خنثی گردید.

قابل ذکر است در جریان این کودتا سه تن از اتباع ایرانی به اسامی اصغر خانی، ناصر محمدی ‌اصل ده‌ده ‌بگلو و محمداسماعیل قربانی اصل، توسط عوامل آمریکا به شهادت رسیدند و تعدادی نیز زخمی شدند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : کودتای نوژه طراحی
ارسال نظر

آخرین اخبار روز