تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹

شرق: بدون تماشاگر شدن بازی‌ها یا راه‌ندادن زنان

بدون تماشاگر شدن بازی‌ها یا راه‌ندادن زنان به ورزشگاه به بهانه بدون تماشاگر شدن لیگ برتر، روشی تکراری است که فصل گذشته در چند نوبت صورت گرفت.
کد خبر: ۶۹۳۶۶


روزنامه شرق نوشت: رقابت‌های لیگ برتر ایران در‌حالی از امروز به‌طور رسمی شروع می‌شود که این هفته با شوک بزرگی روبه‌رو شده است: دیدار پرسپولیس – آلومینیوم اراک که قرار بود در ورزشگاه آزادی برگزار شود، بدون تماشاگر شده است! این اتفاق غافلگیرکننده در‌حالی می‌افتد که مجموعه پرسپولیس امیدوار بود بتواند بعد از کسب قهرمانی‌های متعدد در فصل گذشته، اولین دیدار فصل را با حضور پرشور تماشاگرانش برگزار و با آن‌ها جشن مختصری در ورزشگاه آزادی برپا کند.

با وجود این، قریب به ۲۴ ساعت مانده به شروع این دیدار، به ناگاه فدراسیون فوتبال از بدون تماشاگر شدن این بازی خبر داده است. در خبری که در‌این‌باره عنوان شده آمده است که «با توجه به شرایط سکو‌های ورزشگاه آزادی، دیدار پرسپولیس برابر آلومینیوم بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود».

فارغ از اینکه در هر کشور دیگری، وقتی که برای ترمیم بخشی از سکو‌های ورزشگاه آزادی صرف شده، فرصت مناسب برای ساختن یک ورزشگاه کوچک را می‌داد، باورپذیری این موضوع غیرممکن است. سکو‌های ورزشگاه آزادی ماه‌هاست در دست ترمیم است، ولی این مورد باعث بدون تماشاگر شدن بازی‌ها نشده بود. پیش از این در نیم فصل دومِ فصل گذشته چندین بازی در این ورزشگاه با همین شرایط و با حضور تماشاگران برگزار شده بود. حالا مشخص نیست چطور وقتی چنین ورزشگاهی با شرایط مشابه در فصل گذشته پذیرای تماشاگران بوده، در ابتدای فصل جدید نمی‌تواند میزبان حضور آن‌ها باشد.

خبر بدون تماشاگر‌شدن این دیدار، شوک مهمی هم به یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس داده است. او روز گذشته در کنفرانس خبری پیش از بازی با آلومینیوم گفت: «شوک خیلی بدی بود. من الان فکر کنم ۲۰ دقیقه پیش شنیدم این ماجرا را. ما خودمان را آماده کرده بودیم که بعد از دو قهرمانی و یک‌جورایی سه قهرمانی، کنار هواداران دیداری داشته باشیم و بتوانیم از وجودشان استفاده کنیم. خیلی شوک منفی و بدی خوردیم و باورم نمی‌شود این هماهنگی در شروع مسابقات را.

نمی‌دانم اسمش را چه بگذارم، بدون تماشاچی اصلا معنی ندارد، پرطرفدارترین تیم آسیا در اولین بازی لیگ بدون تماشاگر بازی کند. اگر واقعا زیرساخت نداریم، من پیشنهادم این است که یک سال لیگ را تعطیل کنیم و زیرساخت‌ها را درست کنیم و شروع کنیم دوباره. اینکه از اولین بازی لیگ این داستان‌ها پیش بیاید، واقعا زشت است.

نمی‌دانم دلیلش چیست، اما با این نوع برنامه‌ریزی و نگاهی که در فوتبال هست، فقط روز‌به‌روز پسرفت می‌کنیم. دیگر کشور‌ها را می‌بینیم که چه امکانات و چه برنامه‌ریزی و چه بازیکنانی دارند، اما اینجا به‌جای پیشرفت متأسفانه پسرفت می‌کنیم. واقعا متأسفم و واقعا ناراحت شدم از این خبری که شنیدم و فقط حس بی‌انگیزگی در همه آن‌هایی که کنار هم بودیم، ایجاد شد. نمی‌دانم چه بگویم و فقط بلدیم بگوییم ان‌شاءلله ماشاءالله!».

اگرچه بسیاری از مسئولان ورزش کشور روز گذشته در تلاش بودند بدون تماشاگر شدن این بازی مهم را به ماجرای سکو‌های ورزشگاه آزادی مرتبط کنند، ولی به نظر می‌رسد این اتفاق به دلیل عدم کسب مجوز برای ورود زنان به ورزشگاه آزادی برای تماشای این دیدار است. چند روز پیش بود که «شرق» در گزارشی مفصل از ارسال نامه خطرناک فیفا به فدراسیون فوتبال ایران خبر داد.

ماجرا از این قرار است که کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا در نامه‌هایی جداگانه به فدراسیون فوتبال ایران، تهدید کرده‌اند اگر موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها در بازی‌های لیگ حل‌وفصل نشود، باید منتظر عواقب سنگینی باشند. این نامه در هفته‌های گذشته به فدراسیون فوتبال ایران رسیده و از آن روز، مسئولان ذی‌ربط در تلاش برای جلب نظر مسئولان دولتی برای ورود زنان به ورزشگاه هستند. اتفاقی که حالا مشخص شده هنوز حل‌وفصل نشده است.

مهدی تاج، رئیس فدارسیون فوتبال ایران پیش از این گفته بود که مجوز حضور زنان در چهار ورزشگاه و سه شهر کسب شده و شورای امنیت هم با ورود زنان به ورزشگاه موافقت کرده است. البته که همان زمان هم مشخص شد اسم ورزشگاه آزادی در بین ورزشگاه‌هایی که قرار است میزبان زنان باشند، نیست.

تاج وعده داده بود که بتوانند این مشکل را حل کنند و آزادی هم میزبان زنان باشد. با‌این‌حال هرچه به شروع لیگ نزدیک شد، مشخص شد که کار سخت‌تر از چیزی است که در ابتدا تصور می‌شد. با وجود نامه تهدیدآمیز فیفا، مسئولان فدراسیون فوتبال نتوانستند مجوز‌های لازم را به دست بیاورند. آن‌ها تصمیم گرفتند بازی‌های لیگ برتر فوتبال ایران را یک هفته به تعویق بیندازند به این امید که مشکل حل شود. بازی‌هایی که قرار بود ابتدا روز ۱۲ مرداد برگزار شود، به امروز موکول شده، ولی این تعویق هم توفیقی به همراه نداشته است.

پیش از این، برخلاف ادعای اولیه، سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ، از این گفت که فقط یک ورزشگاه می‌تواند در هفته اول پذیرای ورود زنان باشد. ورزشگاه مورد نظر سهیل مهدی، ورزشگاه گل‌گهر بود. اگرچه بعد‌ها مسئولان فدراسیون فوتبال ایران اعلام کردند که آلومینیوم اراک هم می‌تواند در دیدار‌های خانگی، میزبان حضور زنان باشد.

این موضوع، ولی به اندازه کافی خطرناک بود. پیش از این مسئولان سازمان لیگ هشدار داده بودند که اگر شرایط ورود زنان به ورزشگاه فراهم نشود، کنفدراسیون فوتبال آسیا، لیگ برتر ایران را رسما از درجه اعتبار ساقط می‌کند. چنین شده که فدراسیون‌نشین‌ها که ظاهرا دوباره از کسب مجوز برای ورود زنان به ورزشگاه عاجز مانده‌اند، دست به همان شیوه قدیمی زده و بازی در ورزشگاه آزادی را کلا بدون تماشاگر کرده‌اند. به‌این‌ترتیب آن‌ها امیدوار هستند که از فیفا وقت بخرند.

در‌واقع مسئولان امر به این نتیجه رسیده‌اند که بدون تماشاگرکردن این بازی به بهانه سکو‌های ورزشگاه بهتر از این است که بازی با حضور تماشاگران مرد برگزار شود. این اتفاق اگرچه به اندازه کافی تلخ است، ولی به‌خوبی بیانگر این موضوع است که فدراسیون این‌بار به‌طور جدی نگران تهدیداتی است که از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا علیه‌اش صورت گرفته است.

بدون تماشاگر شدن بازی‌ها یا راه‌ندادن زنان به ورزشگاه به بهانه بدون تماشاگر شدن لیگ برتر، روشی تکراری است که فصل گذشته در چند نوبت صورت گرفت. اینکه فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا این بار هم اسیر چنین حربه‌ای شوند یا نه، موضوعی است که در آینده‌ای احتمالا نه‌چندان دور مشخص خواهد شد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز