تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰

کرملین به ارسال سلاح اورانیومی برای اوکراین واکنش نشان داد

مسکو در واکنش به قصد آمریکا برای ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین اعلام کرد که مسئول کامل عواقب ارسال چنین مهماتی به اوکراین واشنگتن است.
کد خبر: ۷۰۹۳۵



به گزارش معاصر؛ دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین امروز پنجشنبه خاطرنشان کرد که استفاده سنگین ناتو از چنین مهماتی در بمباران یوگسلاوی در سال ۱۹۹۹ میلادی یک افزایش در موارد ابتلا به سرطان و دیگر بیماری‌ها را به دنبال داشت.

وی با اشاره به اینکه این مساله می‌تواند اکنون در اوکراین اتفاق بیافتد به خبرنگاران گفت: این عواقب را همچنین نسل‌های بعدی کسانی که به نحوی (با تشعشع‌های آن) در تماس بودند یا در مناطقی بودند که از این سلاح‌ها استفاده می‌شد، احساس کردند.

وزارت دفاع آمریکا روز چهارشنبه ذیل یک بسته کمک نظامی جدید برای اوکراین، مهمات ضعیف شده اورانیوم برای تانک‌های آبرامز را به کی‌یف تحویل خواهد داد. انگلیس نیز پیشتر مهمات مشابهی را به اوکراین داده است.
گفته می‌شود که مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده از تانک‌های آبرامز که آمریکا پاییز امسال تحویل اوکراین می‌دهد، شلیک خواهد شد.

استفاده از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده به شدت مورد بحث است. ائتلاف بین‌المللی برای ممنوعیت سلاح‌های اورانیومی اعلام کرده تنفس یا بلعیدن حتی ذرات اورانیوم ضعیف شده می‌تواند منجر به سرطان و نقایص هنگام تولد شود.

اما در گزارش یک برنامه محیط زیستی سازمان ملل در مورد تاثیر اورانیوم ضعیف شده در صربستان و مونته‌نگرو در یوگسلاوی سابق، ادعا می‌شود که هیچ آلودگی گسترده و قابل توجهی وجود نداشته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که تحقیق‌ها در یوگسلاوی سابق، کویت، عراق و لبنان نشان می‌دهد که وجود مقادیر اورانیوم ضعیف شده در محیط خطر رادیولوژیکی برای جمعیت مناطق مذکور ایجاد نمی‌کند.

با وجود چنین ادعاهایی که همواره برای پوشش جنایت‌های غرب منتشر می‌شوند، برخی از سیاستمداران صربستانی به این مساله اعتراض کرده و افزایش بروز بیماری‌های بدخیم و مرگ ناشی از استفاده مهمات حاوی اورانیوم را داده‌اند.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز