تهران ۲۵.۶۷° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۵.۹۹°
۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
نقش مثلث روسا در حذف «عادل»

روایتی تازه از مواجهه مدیران صدا و سیما با عادل فردوسی‌پور

روایتی تازه از مواجهه مدیران صدا و سیما با عادل فردوسی‌پور
چهره‌های معتبر، مشهور و محبوب رسانه‌ای در همه جای دنیا مورد تکریم و احترام قرار می‌گیرند و تلاش می‌شود از ظرفیت آنها در برنامه‌سازی، جذب مخاطب و همچنین ارتقاء کیفیت رسانه استفاده شود.
کد خبر: ۷۴۵۰۳

به گزارش معاصر، با این حال در جامعه ما چنین رویکردی در دستور کار قرار ندارد و نگاهی به نوع برخوردها با چهره‌های رسانه‌ای محبوب جامعه نشان می‌دهد که اساسا هر کس که چهره شود و جایی در دل مردم باز کند به سرعت با ایجاد حاشیه‌های مختلف اجازه تاثیر و نفوذ بیشتر را از وی می‌گیرند.

 البته کم نیستند از این دست افراد؛ اما بی‌شک یکی از بارزترین اهالی رسانه که با وجود دوری چند ساله از صداوسیما هنوز جای خود را در میان مردم دارد کسی نیست جز «عادل فردوسی‌پور».

مجری و تهیه‌کننده محبوب و دوست داشتنی پیشین صداوسیما که اکنون در بستر اینترنت و فضای مجازی مشغول به فعالیت است و از آنجایی‌که حضورش در هر برنامه‌ای به سرعت موجبات رشد آن برنامه را رقم می‌زند تجربه آخر عادل در فوتبال 360 نیز باعث شده تا مخاطبان این برنامه اینترنتی بسیار بیشتر از حد معمول سایر برنامه‌های از این دست بر بستر اینترنت شود.

این در حالی است که بسیاری چه در درون صداوسیما چه بیرون این سازمان به جهت تاثیرگذاری و محبوبیت وی چشم دیدن این شخصیت محبوب جامعه را نداشته و هنوز هم ندارند. در همین راستا نیز از همان 27 اسفندماه سال 97 تاکنون که چیزی حدود 5 سال می‌گذرد خیلی تلاش شد تا به انحاء مختلف نام عادل فردوسی‌پور را از رسانه و افکار مردم پاک کنند.

لذا تلاش کردند با تعطیلی برنامه 90 که بیش از 2 دهه مخاطب میلیونی تلویزیون را تامین می‌کرد  و جایگزین کردن فوتبال برتر و پر بال دادن به سایر برنامه‌های ورزشی از تاثیر و نفوذ عادل و برنامه‌اش بکاهند؛ اما به قرائت بسیاری از کارشناسان رسانه و اهالی فن هنوز هم نه کسی در اندازه فردوسی‌پور در عرصه برنامه‌سازی ورزشی در سازمان ظاهر شده و نه برنامه‌ای همچون 90 توانسته مخاطب خاص و میلیونی خود را داشته باشد.

 

مخاطب گریزی از تلویزیون و کاهش معنادار مخاطبان  برنامه‌های تلویزیون نیز  نشان داده که این تلویزیون است که برای رشد مخاطبان و بازدید خود محتاج فردوسی‌پور و فردوسی‌پور‌هاست؛ نه عادل. ریزش چشمگیر مخاطبان تلویزیون بیانگر این مساله است که حتی برنامه‌های جایگزین با رویکردهای دیگر نیز نتوانسته برای تلویزیون مخاطب‌آوری کند.

 

به‌عنوان مثال برنامه پاورقی با اجرای محمدرضا شهبازی که بسیار هم بر روی آن مانور شده بیش از 5 درصد نتوانسته مخاطب‌آوری کند. این در حالی است که فردوسی‌پور همچنان با فوتبال 360 و گفت‌وگو با چهره‌های متفاوتی مثل پژمان جمشیدی، علیرضا جهانبخش، همایون شجریان، رامین رضاییان و... همچنان پرمخاطب‌ترین برنامه ورزشی در میان همه رسانه‌هاست.

 

* مواجهه مدیران صداوسیما با فردوسی‌پور

روز گذشته بود که ویدئویی از گفت‌وگوی علی‌اصغر پورمحمدی معاونت سابق سیمای جمهوری اسلامی با مجله اینترنتی قاف منتشر شد که در آن از ناگفته‌هایی در خصوص عادل فردوسی‌پور و حواشی پیرامون وی در سال‌های حضور در سازمان را مطرح کرد.

پورمحمدی، مدیر با سابقه‌ تلویزیون که سال‌ها مدیر شبکه‌ سه سیما بوده، با اشاره به اینکه در دوره‌ مدیریت ضرغامی، سرافراز و علی‌عسگری آنها به‌دنبال تعطیلی برنامه‌ 90 بوده‌اند، گفت: سازمان صداوسیما از عملکرد فردوسی‌پور راضی نبود.

وی اشتباه فردوسی‌پور را سیاسی کردن برنامه‌ 90 خواند و بیان کرد: این گزارشگر محبوب فوتبال در برنامه‌ 90 از دایره‌ انصاف خارج می‌شد.

 

پورمحمدی که با برنامه‌ اینترنتی قاف گفت‌وگو می‌کرد مصداق بی‌انصافی فردوسی‌پور را مواردی از این دست برمی‌شمارد: با کفاشیان ساعت یک بامداد تماس می‌گرفت اما می‌گفت وقت برنامه تمام شد یا ۴۵ دقیقه درباره‌ اینکه کسی در فلان شهر و دهات در زمین گوسفند چرانده حرف می‌زد یا در شب ولادت حضرت زهرا(س) برای درگذشت ناصر حجازی لباس مشکی پوشید.

 

این مدیر با سابقه‌ تلویزیون تصریح کرد: در دوره‌ ضرغامی چند بار خیز برداشت که برنامه‌ 90 تعطیل شود و به ما می‌گفت یک فیلم سینمایی برای پخش آماده کند و امشب 90 نداریم برای اینکه فردوسی‌پور را در چارچوب بیاورند.

 

اما دو سه ساعت مانده به برنامه نظرش عوض می‌شد و می‌گفت 90 را پخش کنید.

 

او درباره‌ نحوه‌ مواجهه‌ سرافراز با فردوسی‌پور ادامه داد: یکسال پس از مدیریت آقای سرافراز هم او تصمیم گرفت که برنامه را تعطیل کند اما به عمر مدیریت او بر سازمان کفاف نداد.

 

در دوره‌ آقای علی‌عسگری هم صداوسیما از عملکرد فردوسی‌پور راضی نبود. پورمحمدی تعطیلی 90 را تصمیم فرافروغی خواند و تاکید کرد: در دوره‌ مدیریت فروغی در شبکه‌ سه بین فردوسی‌پور و او اختلافات و دعواها بالا گرفت و منجر به این شد که فروغی برنامه را تعطیل کند و این تصمیم، تصمیم سازمان صداوسیما بود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز