تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۶.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴
آنچه از گروه مالی کیان باید بدانید

ماجرای توقیف خبرنگاران فردای اقتصاد چیست؟

ماجرای توقیف خبرنگاران فردای اقتصاد چیست؟
تحریریه سایت خبری فردای اقتصاد از بعد از ظهر روز دوشنبه توسط نهاد‌ی که تاکنون کسی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته نگهداری شده و خبرنگاران این رسانه بدون دسترسی به تلفن‌های همراه و دستگاه‌های کامپیوتر خود، در ساختمان سایت امکان خروج ندارند.
کد خبر: ۷۴۸۸۱

به گزارش معاصر به نقل از رویداد۲۴، بر اساس گزارش برخی روزنامه نگاران در شبکه‌های اجتماعی، تحریریه سایت خبری فردای اقتصاد از بعد از ظهر روز دوشنبه توسط نهاد‌ی که تاکنون کسی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته نگهداری شده و خبرنگاران این رسانه بدون دسترسی به تلفن‌های همراه و دستگاه‌های کامپیوتر خود، در ساختمان سایت امکان خروج ندارند.

تاکنون هیچ نهاد امنیتی و یا قضایی خبر تایید یا تکذیب آن را منتشر نکرده است و باعث ایجاد ابهام در خصوص علت و چرایی این موضوع شده است.

تصاویری از تجمع خانواده خبرنگاران فردای اقتصاد بیرون ساختمان این سایت خبری در نیمه‌های شب گذشته منتشر شده که نشان می‌دهد تا پاسی از شب، خانواده‌ها از حال خبرنگاران این رسانه بی اطلاع بوده اند.

آنچه باعث ابهام بیشتر می‌باشد این است که سایت فردای اقتصاد فیلتر نشده است ولی هیچ یک از خبرنگاران این رسانه از صبح روز سه شنبه پاسخگوی تلفن‌های همراهشان نیستند.

رویداد۲۴ از شب گذشته تلاش کرده با تعداد زیادی از خبرنگاران این رسانه تماس بگیرد، اما خطوط همراه آن‌ها یا خاموش بوده یا از دسترس خارج شده است.

شواهد نشان می‌دهد تنها واحد مربوط به رسانه فردای اقتصاد واقع در خیابان آرژانتین، خیابان الوند، پلاک ۱۹ نیست که توقیف شده، بلکه کل ساختمان، متعلق به حامی مالی و موسس این رسانه یعنی «شرکت گروه مالی کیان» تحت نظر و توقیف است.

 صاحب امتیاز رسانه «فردای اقتصاد» در سامانه وزارت ارشاد، شرکت «کاوشگران فردای اقتصاد» است. این شرکت در واقع یکی از شرکت‌های تابعه گروه مالی کیان است که بر اساس اطلاعات رسمیو، ریاست هیات مدیره آن را «مجید زمانی» موسس شرکت مالی کیان برعهده دارد و تعدادی از اعضای هیات مدیره کیان هم در این شرکت عضو هیات مدیره اند. آدرس پستی شرکت کاوشگران فردای اقتصاد هم در همان محل رسانه فردای اقتصاد و گروه مالی کیان در ثبت شرکت ها درج شده و در همان ساختمان یونیک واقع از پلاک ۱۹ خیابان الوند در آرژانتین قرار دارد.

شرکت گروه مالی کیان چیست؟

گروه مالی کیان حامی مالی رسانه فردای اقتصاد است. بر اساس تعریف خود شرکت در وبسایت رسمی، کیان یک نهاد مالی ثبت شده نزد سازمان بورس است که در گروه خود مجوز‌های کارگزاری، مشاوره سرمایه‌گذاری، سبدگردانی، شش صندوق سرمایه‌گذاری و پردازش اطلاعات مالی را از سازمان بورس اوراق بهادار و مجوز پرداخت یاری و واسپاری را از بانک مرکزی اخذ کرده است.

این شرکت در سال ۱۳۹۵ تاسیس شده و سال ۱۴۰۰، به ادعای وبسایت رسمی گروه مالی، «از محل مطالبات سهامداران» ارزشی بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال پیدا کرده است.

مجید زمانی کیست؟

مجید زمانی در کنار علی نوریان، عبدالله فاتح از موسسان این گروه مالی است. زمانی در واقع سهامدار اصلی و بنیانگذار گروه مالی کیان است که آذرماه سال گذشته طی نامه‌ای خطاب به سازمان بورس و اوراق بهادار از استعفا و کناره گیری خود از این گروه و تمام شرکت‌های زیرمجموعه کیان خبر داد.

بر اساس گزارش ها، او ۷۹ درصد سهام گروه کیان را در اختیار داشت، اما بعد از استعفا مالکیت خود را به سه سهامدار دیگر ازجمله علی نوریان، عبدالله فاتح و مونا حاجی اصغر واگذار کرد.

زمانی در صفحه شخصی خود گفته گروه مالی کیان بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان دارایی تحت مدیریت داشته است.

زمانی در توضیح رزومه کاری خود گفته نقش موثری در تأسیس و شکل‌گیری هلدینگ سرآوا، اولین صندوق جسورانه کشور، و همچنین اولین سرمایه‌گذاری‌های بزرگ استارت‌آپی آن از جمله در دیجی کالا و کافه بازار داشته است.

برخی فعالان رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی مدعی اند توقیف ساختمان رسانه فردای اقتصاد در واقع ربطی به این رسانه ندارد و موضوع مورد مناقشه مربوط به گروه مالی کیان و شخص مجید زمانی است. برخی مدعی اند یک پیام مشکوک از آی پی اینترنت ساختمان گروه مالی کیان ارسال شده است.

مجید زمانی یک بار در ال ۱۳۸۸ به خاطر مشارکت در ستاد آقای موسوی و اعتراضات پس از آن به مدت ۱۵۳ روز زندانی شد و بعد از استعفا از گروه مالی کیان، ظاهرا ایران را ترک کرده و گروهی تحت عنوان «دولت برای ایران» را تاسیس کرده است.

مجید زمانی گروه مالی کیان کیست


مجید زمانی موسس گروه مالی کیان

گروه دولت برای ایران در وبسایت خود کارویژه اش را «برقراری حکومتی بر مبنای دو اصل بنیادین عقلانیت و اخلاق‌مداری» خوانده و گفته «حکومت مطلوب ما حکومتی است که رأی اکثریت در آن مشروط به رعایت حقوق اساسی تک تک مردم ایران باشد.»

زمانی برای رسیدن به این «حکومت مطلوب»، استراتژی هم طراحی کرده و مدعی شده «اصلاحات حرکت سیاسی مترقی بود که در ساختار حکومتی ایران و شرایط بین المللی شکست خورد... این دفعه ما باید بدانیم که قرار است کجا برویم و به چه ارزش‌هایی متعهد باشیم.»

مجید زمانی مدعی است که «دولت برای ایران»، نقشه راهی برای گذار از حکومت فعلی طراحی کرده و به همین منظور هم اقدام به عضوگیری می‌کند. وبسایت دولت برای ایران تاکید کرده «عضویت افراد در گروه دولت برای ایران نزد این گروه محرمانه خواهد بود، ولی افشای عضویت توسط خود اعضاء بلامانع است و توصیه می‌شود.»

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز