تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰

لذت فرزندآوری زوج‌های نابارور مدیون زحمات پزشکی متعهد+عکس

درصد موفقیت بهترین مراکز بین‌المللی در زمینه درمان ناباروری 35 تا 40 درصد است که رویان با این مراکز رقابت می‌کند. رویان سالانه میزبان 300 تا 400 زوج نابارور از خارج از کشور است که این استقبال به دلیل استانداردبودن و میزان موفقیت خدمات درمانی پژوهشگاه رویان است.
کد خبر: ۹۰۱۳
پزشکی که لذت فرزندآوری را به زوج‌های نابارور چشانداخبار معاصر: داشتن فرزند،آرزوی هر زوجی است. این آرزو زمانی پررنگ‌تر می‌شود که پزشکان بگویند فرد نابارور است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت 10 تا 15 درصد زوج‌های 15 تا 44 ساله در ایران دچار ناباروری هستند. سازمان بهداشت جهانی نیز از وجود یک زوج نابارور از هر چهار زوج در کشورهای در حال توسعه خبر داده است. برآورد می‌شود در ایران بیش از سه میلیون زوج نابارور وجود داشته باشند که با توجه به فرهنگ عمومی جامعه ایران در مورد فرزندآوری، ناباروری می‌تواند یکی از دلایل طلاق مطرح شود.

هرچند رقم دقیقی از شیوع ناباروری در ایران وجود ندارد، اما آخرین مطالعات در سال 2011 بر روی 17 هزار و 187 زن 20 تا 40 ساله نشان می‌دهد که شیوع ناباروری در ایران 20.2 درصد است که از متوسط جهانی بالاتر است.

افزایش ناباروری می‌تواند ناشی از شرایط محیطی و آلودگی‌های شهرهای مدرن و پیشرفته و همچنین شیوه نامناسب زندگی باشد. استعمال دخانیات، ازدواج دیرهنگام، فرزندآوری بسیار دیر زمان، عفونت‌های منتقله از راه تماس جنسی، بهره‌گیری نادرست از تکنولوژی‌های جدید از جمله تلفن همراه و برخی رژیم‌های خاص غذایی، ریسک‌فاکتورهای ناباروری است.

با توجه به سیاست‌های جمعیتی ابلاغ‌شده از سوی مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر رفع موانع فرزندآوری، آمار شیوع ناباروری نگران‌کننده است و نباید به حال خود رها شود؛ چراکه بسیاری از علل آن قابل پیشگیری هستند.

هرچند ناباروری مسئله چند سال اخیر نیست و همواره وجود داشته، اما این روزها با کمک پزشکان مختلف درمان آن راحت‌تر انجام می‌شود. یکی از این پزشکان که با تأسیس پژوهشگاه رویان توانست لذت پدر و مادر شدن را به بسیاری از زوج‌ها بچشاند، دکتر سعید كاظمی‌آشتیانی بود.

زندگینامه
زنده‌یاد دكتر سعید كاظمی‌آشتیانی، اول فروردین 1340 در تهران به دنیا آمد. آثار نبوغ از همان سنین نوجوانی و جوانی در او قابل مشاهده بود؛ به‌طوری‌كه در سن 18 سالگی هم‌زمان با ورود به دانشگاه، در هنرستان پیام امید به تدریس ادبیات و بینش اسلامی پرداخت.

پزشکی که لذت فرزندآوری را به زوج‌های نابارور چشاند

سال 1358 در رشته فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشكی ایران پذیرفته شد. تعطیلی دانشگاه‌ها به علت انقلاب فرهنگی و حضور او در جبهه‌های نبرد طی آن سال‌ها، باعث شد پس از 11 سال سرانجام در سال 1369 با اخذ مدرك كارشناسی‌ارشد رشته فیزیوتراپی از دانشكده علوم توانبخشی فارغ‌التحصیل شود.

كاظمی‌آشتیانی در سال 1361 با همكاری دو تن از همكارانش، جهاد گروه پزشكی را در دانشگاه علوم پزشكی ایران تأسیس كرد. این گروه هسته اولیه جهاد دانشگاهی علوم پزشكی ایران بود كه در سال 1365 شكل گرفت و دكتر كاظمی‌آشتیانی تا سال 1370 عهده‌دار مسئولیت بخش طرح‌ها و تحقیقات آن بود. از سال 1371 با تغییرات ساختار مدیریتی جهاد دانشگاهی، به سمت ریاست جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشكی ایران منصوب شد كه این مسئولیت تا پایان دوره حیاتش بر عهده او بود.

او طی این سال‌ها مراكز درمانی متعددی تأسیس و گروه‌های مختلف پژوهشی را راه‌اندازی كرد كه در آن میان پژوهشكده رویان جهاد دانشگاهی یكی از مهم‌ترین این مراكز بود.

پژوهشكده رویان جهاد دانشگاهی، خرداد ماه 1370 با مدیریت دكتر كاظمی‌آشتیانی رسماً فعالیت خود را آغاز كرد و تاكنون هزاران زوج نابارور با بهره‌مندی از خدمات این مركز پیشرفته درمان ناباروری صاحب فرزند شده‌اند. كاظمی‌آشتیانی در همین دهه و هم‌زمان با مدیریت جهاد دانشگاهی علوم پزشكی ایران و پژوهشكده رویان، در دانشگاه تربیت مدرس به ادامه تحصیل در رشته علوم تشریح با گرایش جنین‌شناسی پرداخت و در سال 1376 با رتبه ممتاز موفق به اخذ درجه دكتری شد.

دانش فراوان، هوش سرشار، توان مدیریتی بالا از یك‌سو و تعهد،‌ اخلاص و ایمان همیشگی او به خداوند متعال از سویی دیگر، سبب شد تا در دوران حیات كوتاهش در دو حوزه مدیریتی خود، موفقیت‌های چشم‌گیری همچون گسترش روش‌های پیشرفته درمان ناباروری، ‌تولید و تكثیر و انجماد سلول‌های بنیادی جنینی و همانندسازی (كلونینیگ) ‌حیوانات را رقم بزند. غروب چهاردهم دی ماه 1384 قلب این انسان والا از تپیدن ایستاد، اما راهش در پژوهشگاه رویان ادامه دارد.

پزشکی که لذت فرزندآوری را به زوج‌های نابارور چشاند

میزان موفقیت پژوهشگاه رویان
رویان هشتم خرداد ماه سال 1370 به عنوان مرکز جراحی محدود با هدف ارایه خدمات درمانی به زوج‏های نابارور و پژوهش و آموزش در زمینه علوم باروری و ناباروری تأسیس شد. این پژوهشکده در سال‏های 1377 و 1387 به ترتیب مجوز مراکز تحقیقات علوم سلولی و مرکز تحقیقات پزشکی تولیدمثل را از شورای گسترش دانشگاه‏های علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کرد و آبان ماه 1388 شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری با ارتقای آن از پژوهشکده به پژوهشگاه رویان موافقت کرد.

در حال حاضر محققین زبده‌ای در این پژوهشگاه فعالیت می‌کنند؛ به‌طوری‌که 31 محقق با مدرک PhD، 30 محقق با مدرک MD و 120 نفر با مدرک MSc مشغول به کار هستند.

به گفته دکتر عبدالحسین شاهوردی؛ معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه رویان درصد موفقیت بهترین مراکز بین‌المللی در زمینه درمان ناباروری 35 تا 40 درصد است که رویان با این مراکز رقابت می‌کند. رویان سالانه میزبان 300 تا 400 زوج نابارور از خارج از کشور است که این استقبال به دلیل استانداردبودن و میزان موفقیت خدمات درمانی پژوهشگاه رویان است.

فعالیت‌های پژوهشگاه

این پژوهشگاه فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی و نیز درمانی خود را در قالب سه پژوهشكده و دو مرکز خدمات تخصصی (مرکز درمان ناباروری و مرکز سلول درمانی) با راهبرد از علم تا کاربرد انجام می‌دهد.

1. پژوهشکده زیست‌شناسی و فن‌آوری سلول‌های بنیادی رویان: این پژوهشکده در زمینه طب پیوند با شناخت مبانی پایه زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی، توسعه تحقیقات ترجمانی سلول‌های بنیادی روی حیوانات آزمایشگاهی و انجام کارآزمایی‌های بالینی فعالیت دارد. این پژوهشکده شامل گروه‌های پژوهشی، سلول‌های بنیادی و زیست‌شناسی تكوینی، فن‌آوری نانو و زیست‌مواد، زیست‌پزشكی ترمیمی و سلول‌درمانی و زیست‌شناسی سامانه‌های مولكولی است.

2. پژوهشکده زیست‌شناسی و طب تولیدمثل رویان: این پژوهشکده در زمینه افزایش میزان باروری، سلامت جنین و بهبود سلامت جامعه از طریق تحقیق و درمان ناباروری در حوزه‌های مختلف تولیدمثل فعالیت دارد و شامل گروه‌های پژوهشی ژنتیك تولیدمثل، جنین‌شناسی، اپیدمیولوژی و سلامت باروری، اندوكرینولوژی و ناباروری زنان، آندرولوژی و تصویربرداری تولید مثل است.

3. پژوهشکده زیست‌فن‌آوری: این پژوهشکده بر تولید دام و محصولات وابسته مرتبط با زیست‌فن‌آوری آن فعالیت دارد و شامل گروه‌های پژوهشی مهندسی ژنتیك، زیست‌شناسی سلول جنسی و گروه زیست‌فن‌آوری است.

افتخارات رویان
پژوهشگاه رویان در زمینه خدمات درمان ناباروری، سلول‌های بنیادی و زیست‌فن‌آوری، تاکنون موفقیت‌های زیادی را به نام خود ثبت کرده است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. تولد اولین كودك حاصل از روش باروری آزمایشگاهی IVF در تهران (1371)؛

2. تولد اولین كودك حاصل از روش میكرواینجكشن ICSI در کشور (1373)؛

3. تولد اولین كودك حاصل از روش تشخیص ژنتیکی قبل از لانه‌گزینی جنین (PGD ) در ایران (1383)؛

4. استفاده از سلول‌های بنیادی برای ترمیم ضایعات قلبی ناشی از سکته برای نخستین‌بار در کشور (1383)؛

5. استفاده از سلول‌های بنیادی برای ترمیم ضایعات قرنیه چشم برای نخستین‌بار در کشور (1384)؛

6. تأسیس نخستین بانک خصوصی خون بند ناف نوزادان (1384)؛

7. تولد نخستین حیوان شبیه‌سازی‌شده خاورمیانه (رویانا) (1385)؛

8. تولد دو گوساله و سه بزغاله شبیه‌سازی‌شده (1388)؛

9. تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القایی انسانی (iPS) (1378)؛

10. استفاده از سلول‌درمانی برای بهبود و درمان بیماران ویتیلیگو برای نخستین‌بار در کشور (1387)؛

11. تأسیس نخستین بانک عمومی خون بند ناف (1387)؛

12. تولد اولین بزغاله تراریخته حاوی ژن تولیدکننده فاکتور 9 انعقادی خون انسان (1388)؛

13. تولد اولین بزغاله تراریخته حاوی ژن Tissue Plasminogen Activator (tPA ) انسانی (1389).



انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: جام نیوز
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز