تهران ۲۷.۷۹° كمينه ۲۷.۶۲°  بیشینه ۲۸.۷۹°
۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴
ابراهیمیان در نشست خبری:

سوابق ناامیدکننده‌ای در هیئت اجرایی تصویب شده است

هرچقدر هیئت‌های اجرایی کارشان را دقیق انجام دهند کار شورای نگهبان در بررسی و نظارت کمتر خواهد بود.
کد خبر: ۹۰۶۹
سوابق ناامیدکننده‌ای در هیئت اجرایی تصویب شده استاخبار معاصر: سخنگوی شورای نگهبان گفت: مجلس در فراهم‌کردن بستر قانونی انتخابات الکترونیک عجله کند.

نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری در سخنانی با اشاره به بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در هیئت‌های نظارت و تأیید برخی ثبت‌نام کنندگان که دارای سابقه کیفری هستند، اظهار داشت:  هرچقدر هیئت‌های اجرایی کارشان را دقیق انجام دهند کار شورای نگهبان در بررسی و نظارت کمتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه اگر دقت بررسی‌ صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی کم شود، خود به خود کار هیئت‌های نظارت و شورای نگهبان بیشتر خواهد شد، افزود: ما طبق قانون ناگزیریم تمام پرونده‌هایی که در هیئت‌های اجرایی مورد بررسی قرار گرفته است را تک تک درباره آنها اظهار نظر کرده و طبق قانون کنترل و نظارت داشته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان ابراز امیدواری کرد که تعداد کسانی که صلاحیتشان احراز می‌شود، بیشتر باشد و گفت: عدم احراز صلاحیت خبری نیست که ما از آن خوشحال شویم.

ابراهیمیان در همین زمینه تأکید کرد: نوع ثبت نام و اخباری که به دست ما می‌رسد این است که در نبود تحزب و فعالیت منسجم سیاسی، مجموعه‌ای از عادت‌ها و فرهنگ‌ها کم کم در حال جا افتادن است که این ما را در آینده دچار مشکل می‌کند.

وی ادامه داد: اینکه کسی یک شبه وارد عرصه انتخابات شود و فعالیت سیاسی، اجتماعی پررنگی نداشته باشد و فقط بخواهد برای امتحان‌کردن شانسش در انتخابات حضور یابد، باعث می‌شود که ما نتوانیم در آینده عادت‌ها و قوانین مناسب را تصویب کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه به یکی از جناح‌های سیاسی اینطور نسبت می‌دهند که گفته در انتخابات امسال همه طرفدارانش ثبت نام کنند، گفت: ممکن است سال بعد این کار را همه جناح‌ها انجام دهند که این نشان دهنده این است که قوانین اشکالاتی دارد، متأسفانه دولت‌ها کاری برای تصویب قوانین در این باره نکرده‌اند و ما نیز چاره‌ای نداریم که همین قانون را اجرا کنیم. باید مانند برخی کشورها تدابیری را در قانون انتخابات بیاندیشیم.

ابراهیمیان همچنین تدوین قوانین مناسب برای جلوگیری از ورود افرادی که فعالیت سیاسی شناخته شده در انتخابات ندارند را موجب جلوگیری از ماجراجویی‌ها دانست و تصریح کرد: بنده معتقدم که درباره فعالیت احزاب باید فکر کرد. باید شرایط در قانون انتخابات طوری شود که افرادی که در عرصه سیاسی شناخته شده هستند، به عرصه ورود کنند. البته برخی از سوابق بسیار ناامیدکننده ای وجود دارد که هیئت‌های اجرایی آن ها را تأیید کردند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: امیدوارم سیاسیون و حقوقدانان به این موارد فکر کنند و تدبیری برای قانون بیاندیشیند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در بخش دیگری از سخنانش به روند احتمال اجرای انتخابات الکترونیک اشاره کرد و گفت: در انتخابات الکترونیک همدلی و نزدیکی خوبی با وزارت کشور داریم اما فرآیند انتخابات الکترونیک دیر شروع شد و ما در جلسات متعددی که با وزارت کشور داشتیم درخواست کردیم که به ما جدول زمانبندی بدهند و فرجه‌ای برای شورای نگهبان طبق این جدول درنظر بگیرند که امنیت وسایل و تجهیزات را طبق قانون تست کنیم و فرصتی هم برای آموزش ناظران درنظر گرفته شود.

ابراهیمیان در همین زمینه ادامه داد: وزارت کشور جدول زمانبندی انتخابات الکترونیک را به ما ارائه داده اما جدول زمانی عملاً رعایت نشد. اما آرزو و خواست ما این است که به سمتی برویم که بالاخره پیشرفتی در این دوره از انتخابات نسبت به دوره قبل داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به جلسه چهارشنبه هفته گذشته با وزیر کشور پیرامون انتخابات الکترونیک گفت: در این جلسه دغدغه‌هایمان را پیرامون انتخابات الکترونیک مطرح کردیم، البته وزیر کشور هم دغدغه‌های مشترکی در این حوزه داشت.

در این جلسه به این نتیجه رسیدیم که اگر در این شرایط بگوییم برگزاری انتخابات الکترونیک امکان پذیر نیست، زحمات از بین می‌رود. اما ما خواهش کردیم که وزارت کشور موضوع را بررسی کرده و به جمع بندی برسند که آیا امسال می‌شود انتخابات را به صورت الکترونیک برگزار کرد یا خیر.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: اگر احتیاط‌های لازم در زمینه برگزاری انتخابات الکترونیک صورت نگیرد، ممکن است با بحران مواجه شویم.

قرار شد تا فرصت 10 روزه که از روز چهارشنبه گذشته آغاز شده دستگاه‌هایی که مورد توافق وزارت کشور و شورای نکهبان است درباره امنیت آنها اظهار نظر کنند.

اگر وزارت کشور همه مراحل آن را تأیید کرد، ما وارد فاز آموزش به ناظران می‌شویم. البته مجلس هم باید کمی در رابطه با قانون انتخابات و امکان برگزاری انتخابات الکترونیک عجله کند تا بستر قانونی آن فراهم شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز