تهران ۲۴.۸۴° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۱
آیت الله جوادی آملی:

تربیت به معنای حقیقی در آموزش و پرورش نداریم

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: «تربیت» به معنای حقیقی آن در آموزش و پرورش نداریم بلکه یک سری از دروس مانند قرآن و عترت شناسی داریم و خیال کردیم که این تربیت است.
کد خبر: ۱۰۳۰۴

اخبار معاصر: محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش امروز با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی در این دیدار در سخنانی بیان داشت: یک اشکال اساسی از گذشته تاکنون در نظام آموزش و پرورش کشور وجود دارد و آن این است که در گذشته «تعلیم» بود اما خبری از «تربیت» نبود اما بعد از انقلاب خواستیم «تربیت» را به «تعلیم» اضافه کنیم اما در این مسیر موفق نبودیم چراکه در حقیقت کاری که آموزش و پرورش انجام داد این بود که تربیت را به تعلیم برگرداند.

وی ادامه داد: ما اکنون «تربیت» به معنای حقیقی آن در آموزش و پرورش نداریم بلکه ما یک سری از دروس داریم مانند فیزیک و شیمی و .. و یک سری از دروس داریم مانند قرآن و عترت شناسی و ... و خیال کردیم که این تربیت است در حالی که این تربیت نیست بلکه گسترده کردن تعلیم است، تربیت حقیقی یعنی پاک بودن خود معلم که وقتی سخن می گوید از دهان او نور خارج شود و این طهارت معلم را می طلبد.

مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: امام علی علیه السلام به فرزندش نامه ای نوشت که ما هم مخاطب این نامه هستیم چون ما هم فرزند ائمه علیهم السلام محسوب می شویم؛ پیغمبر(ص) فرمود «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة» و شما می توانید فرزندان ما شوید و ما نیز این دعوت را پذیرفتیم لذا در این ایام که ایام سوگ و ماتم سالار شهیدان است ما ادعای خون خواهی حسین علیه السلام را داریم چون ما فرزند و ورثه آن حضرت هستیم. امام در نامه خود به فرزندش فرمود «معلم، امام است!»

حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: هر معلمی امام مأموم خود که شاگردانش هستند می باشد، این معلم باید طوری طیب و طاهر باشد که شاگردانش بتوانند به قیام و قعود او اقتدا کنند و وجود او سراسر نور باشد، این تربیت در متن دین نهفته است. ما باید به دنبال این تربیت باشیم نه اینکه تعلیم را گسترش دهیم. این طیب و طاهر بودن معلم است که تعلیم را به تربیت برمی گرداند، اگر آموزش و پرورش به دنبال تحول است معنای حقیقی تحول همین است که معلمان در سطح خود، «امام» شوند.

وی ابراز داشت: دو راه برای تعلیم وجود دارد؛ یک راه گوش و یک راه دل، اگر کسی بوی بد گناه را استشمام نمی کند این یعنی آموزش و تربیت او صرفاً در همین محدوده گوش بوده است و به دل او نفوذ نکرده است، این کار معلم است که دانش آموزان با دیدن معلم خود، به نحوی در طول سالهای تحصیل رشد کنند که از انجام گناه بیزار باشند و بوی بد گناه را استشمام کنند، که امیدواریم در تحقق این امر بیش از پیش موفق باشید.

در ابتدای این دیدار وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آغاز سال جدید تحصیلی مدارس، گزارشی از وضعیت مدارس کشور و فعالیت های آموزش و پرورش در راستای آماده سازی فضاهای آموزشی کشور ارائه کرد.


منبع: خبرگزاری رسا

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز