تهران ۲۴.۸۴° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
قائم مقام کانون انجمن های صنفی کارفرمایی استان تهران مطرح کرد:

بحران جدی شرکت های پیمان کاری

محمد برهانی با اشاره به این مطلب که تعهدات دولتی به موقع انجام نمی شود گفت: اداره کل کار بعنوان متولی و ناظر بر عملکرد شرکت ها از طرف دولت بیش از آنکه در درصدد همیاری و همکاری با شرکت ها گام بردارد در راستای تعطیلی آنها حرکت می کند.
کد خبر: ۱۲۱۰۵
به گزارش پایگاه خبری معاصر،محمد برهانی با اشاره به این مطلب که نوع فعالیت تخصصی  اکثر شرکتها  به گونه ای است که برای دولت یا نهادهای دولتی و یا شهرداری ها فعالیت می کنند با چالش های زیادی در این زمینه مواجه هستند.
معضل اصلی این است که دولت به پیمانکاران پول نمی‌دهد. اما پیمانکاران ناچار به اجرای تعهدات خود هستند چون اگر در انجام و در زمان مقرر پروژه را تحویل ندهند با جرائم سنگین مواجه می‌شوند.
وی اضافه کرد: اکثر شرکت هایی که در زمینه برق فعالیت می کنند، شرکت های راه سازی یا تجهیزات و ماشین آلات در این گروه قرار می گیرند.
قائم مقام کانون انجمن های صنفی کارفرمایی استان تهران با اشاره به تاخیر دولت در پرداختن به تعهداتش گفت: از طرف دیگر تعهدات دولتی بسیار با تاخیر و پس از تایید ذیحساب و بررسی های متعدد صورت وضعیت های آنان صورت میگیرد وچه بسا در بسیاری از اوقات  این فرآیند با مشکلی تحت عنوان تایید ذیحساب مواجه می شود. یعنی در صورت عدم تایید ذیحساب دوائر دولتی از پرداخت هزینه هایی خودشان هم تفره می‌روند. و این مسئله جزئی از مشکلات پیش روی پیمان کاران است.

برهانی مراحل تمدید پروانه توسط پیمانکاران را به هفت خان رستم تشبیه کرد و گفت: گذشته از بورکراسی اداری و مسائل دیگر پیمان کار باید تمامی مدارک از جمله لیست بیمه و مالیات خود را ارائه دهند. نباید بدهی به تامین اجتماعی داشته باشند. و البته لیست بیمه آنان نیز باید بروز باشد. که خوداین مطلب باتوجه به آنچه که در بالا بیان شد جای بحث دارد. چون تعهد کارفرما تحقق نیافته وچه بسا بسیاری از آنان با حقوق عقب افتاده پرسنل مواجه هستند.
وی گفت در کنار همه این مسائل تامین ماشین آلات و بروز رسانی تجهیزات و امکانات جای خود دارد آموزش افراد وکارگران برای بهره وری بیشتر یکی دیگر از چالش های پیش روی پیمانکاران است. از طرفی اگر شرکت بدهی به تامین اجتماعی داشته باشد ومثلا بدهی را تقسیط کرده باشد وبموقع قسط پرداخت نشده باشد بدهی از تقسیط خارج شده و بصورت اجرائیه در می‌آید.
شما هزینه های جاری مثل حقوق کارکنان و آب و برق وگاز وهزینه پروژه ودفتر مرکزی را نیز به این معضلات اضافه کنید.
بدهي معوقه ای هم بواسطه دریافت وام از بانک به آن اضافه کنید. دیگر نیاز به هیچ چیز دیگری نیست همین چند مورد برای نابودی شرکت کفایت می کند.دراین بین نقش اداره کل کار بعنوان صادر کننده و تایید کننده پروانه قبل و انداختن سنگهای بزرگ بر سر راه شرکت را نمیتوان نادیده گرفت.
قائم مقام کانون انجمن های صنفی کارفرمایی استان تهران در ادامه این سوال را مطرح کرد: چرا شرکت‌ها برای ادامه فعالیت خود فکری نمی‌کنند؟ اداره کل کار بعنوان متولی و ناظر بر عملکرد شرکت ها وب ا توجه به کاستی های اعمال شده از طرف دولت و سازمانهایی که در بالا اشاره شد بیشتر درصدد تعطیلی است نه همیاری و همکاری. چون خودش می‌داند قوانین دست و پا گیر بانک‌ها و نهادهای مثل تامین اجتماعی از جمله قوانین سخت گیرانه است و نقش دولت بعنوان یکی از همکاران بعنوان مثلث سه جانبه گرایی بیشتر بنظر میرسد. 
وی اضافه کرد: در تمام جوامع و کشورها دولت‌ها یار و یاور کارفرمایان هستند. با گذراندن دستورالعمل های مخصوص عمال میکند جهت حفظ و صیانت از نیروی انسانی وسرمایه وجلوگیری از فرو پاشی شرکتها اقدام می کنند. که متاسفانه کمتر در ایران با این دیدگاه مواجه شده ایم. چون بانک کار خودش را می‌کند. تامین اجتماعی هم کار خودش را پیش می برد و اینها  در جهت ایجاد زمینه کاری هم بردار نمی شوند بلکه در جهت نابودی و و تعطیلی بنگاه های اقتصادی و صنعت کارفرمایی حرکت می کنند.


انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز