تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۲.۷۹°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
تلاش بچه دبیرستانی‌ها برای یک پروژه هیجان‌انگیز فضایی

کره ماه پیست اتومبیل‌رانی می‌شود

کره ماه همواره بخشی از رویاپردازی و جاه‌طلبی‌های انسان را به خود اختصاص داده است به ترتیبی که انسان معاصر اکنون در فکر برنامه‌ریزی برای رویدادهای هیجان انگیز و حتی سفر توریستی به این کره است.
کد خبر: ۱۲۶۰۹
به گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر، یک پروژه بسیار عجیب در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری مسابقه اتومبیلرانی با کنترل از راه دور در سطح‌ ماه در اکتبر آینده است. نکته جالب‌تر این است که بخشی از این مسابقه اتومبیلرانی توسط بچه‌های دبیرستانی طراحی می‌شود و فرانک استفنسون طراح McLaren P1 نیز در این امر دخیل خواهد بود.
همشهری به نقل از نیواطلس گزارش کرد، هریک از ماشین‌ها 2.5کیلوگرم وزن دارند و مکانیسم استقرار مورد استفاده برای قرار گرفتن آنها در سطح‌ ماه 3کیلوگرم بیشتر است. این وزن ترکیبی یک معامله بزرگ برای قرار گرفتن روی‌ ماه است؛ بنابراین این پروژه ویژه بسیار گران‌قیمت خواهد بود.
به‌عنوان مثال کمپانی تدارکاتی ‌ماه آستروبوتیک هم‌اکنون قیمت 1.2میلیون دلار در هر کیلوگرم را برای انجام این کار درنظر گرفته است. با این حال، ماشین‌های مسابقه‌ای Moon Mark، با کمپانی آستروبوتیک سفر نخواهند کرد. آنها با یک فضاپیمای ساخته شده توسط Intuitive Machines به‌ ماه خواهند رفت که از بالای موشک Falcon 9 شرکت اسپیس‌ایکس طبق تاریخ پیش‌بینی شده در اکتبر2021 پرتاب خواهد شد.
حالا تصور کنید که این ‌ماه‌نشین 100کیلوگرم محموله آماده شده را روی ‌ماه فرود آورده است. 8درصد از این محموله یا شاید هم بیشتر، یک جفت اتومبیل کنترل از راه دور است که هدف اصلی آنها مسابقه در اطراف است. دیدن یک رویداد سرگرمی که به‌صورت مستقیم نیز پخش خواهد شد، یعنی اینکه جنبه سرگرمی علم و فناوری آن هم توسط چند بچه دبیرستانی قرار است به حد اعلای خود برسد.
همین برگزاری مسابقه اتومبیلرانی از راه دور روی‌ ماه نیز به‌تنهایی مقوله عجیبی است. رقابت ماموریت اول Moon Mark شامل 6تیم مختلف از دانش‌آموزان منتخب دبیرستان‌های سراسر آمریکا خواهد بود که طی یک فراخوان مطبوعاتی به این پروژه دعوت شده‌اند. آنها در یک‌سری چالش‌های مقدماتی که شامل خواسته‌های منحصربه‌فرد مانند مسابقه هواپیماهای بدون سرنشین و اتومبیل‌های مستقل، بازی‌های الکترونیکی و یک مسابقه کارآفرینی تجاری‌سازی‌ فضاست، شرکت خواهند کرد.
2تیم برتر از مرحله مقدماتی برنده فرصت بی‌نظیر ساخت و مسابقه 2وسیله نقلیه در‌ ماه خواهند شد. این وسایل نقلیه روی‌ ماه‌نشین Nova-C بارگیری می‌شوند که در سال آینده میلادی در تاریخ مشخص از زمین با موشک Falcon 9 پرتاب می‌شوند. سپس ماشین‌های ساخته شده مسابقه خود را روی سطح سخت‌ ماه آغاز کرده و حرکات آنها توسط مجموعه‌ای از دوربین‌ها ضبط می‌شود.

خیلی دور، خیلی نزدیک
اما سؤالی که ممکن است پیش بیاید، این است که کنترل و تأخیر بصری برای افرادی که این روبات‌ها را از زمین هدایت می‌کنند، چگونه خواهد بود و چگونه سیگنال ارسال می‌شود؟
تاد والاچ، مدیر فناوری Moon Mark پاسخ داد: به‌نظر نمی‌رسد برقراری ارتباط یا تأثیرپذیری از وسایل نقلیه تأخیر داشته باشد. خودروی ساخته شده توسط Lunar Outpost از طریق وای‌فای با ماشین‌های Intuitive Machines Lander متصل می‌شود و ناو، تله متری دستورات و کنترل‌ها را برای هدایت اتومبیل‌ها از زمین ارسال و دریافت می‌کند.
اگر ارتباطات بین زمین و ‌ماه با سرعت نور ادامه یابد که انصافا سخن گفتن فعلا درباره آن کمی زود است، پوشش فاصله 384هزار کیلومتری حدود 1.3ثانیه طول می‌کشد.
بنابراین، با جریانات و داد و ستدهای عجیب و غریب پیچیدگی کوانتومی، به‌نظر می‌رسد در بهترین حالت وقتی بچه‌ها از روی زمین دستوری را ارسال می‌کنند 1.3ثانیه طول می‌کشد تا ماشین روی‌ ماه آن را انجام دهد. همه برنامه‌ریزی‌ها برای اجرا و پخش هرچه بهتر این مسابقه بی‌نظیر و عجیب انجام شده است.
درحالی‌که اکثر قریب به اتفاق ماموریت‌های ماه، برای انجام امور علمی اتفاق افتاده‌ است، اما ماموریت‌هایی که واقعا نگاه جهانی را به‌خود جلب کردند، نخستین ماموریت‌های سرنشین‌دار بودند. تماشای فرود فضانوردان روی آن سطح غبارآلود و بیگانه با حالت شگفتی و ذوق کودکانه دیدن ‌ماه از نزدیک هرچند برای همه بسیار دور از دسترس است، اما فناوری این امکان را فراهم کرده است که چند بچه دبیرستانی نه‌تنها به‌طور مجازی‌ ماه را ببینند که روی آن مسابقه اتومبیلرانی برگزار کنند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز