تهران ۱۹.۸۴° كمينه ۱۹.۸۴°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹
يادداشت

انتخابات سخت

ین روزها از گوشه وکنار، پنهان و آشکار افرادی، گوشه چشمی به کاندیداشدن در انتخاب ریاست جمهوری در خرداد هزار وچهار صد دارند ونام خودرا به عناوین مختلف مطرح می کنند و به گردآوری طرفداران خود می‌پردازند و به سنجش و برآورد جامعه نسبت به خود پرداخته‌اند.
کد خبر: ۱۴۹۲۳
نویسنده :
امان‌الله قرایی مقدم
امان‌الله قرايي مقدم*:اما بنظر می‌رسد انتخابات ریاست جمهوری باتوجه به افکار عمومی چندان آسان نخواهد بود و مبارزه سختی برای هردوجناح د‌ر راه است.
به همین جهت برخلاف اظهارنظر‌ها و باتوجه به فضای اجتماعی موجود از لحاظ جامعه شناسی سیاسی باور کردنی نیست که: اصولگرایان واصلاح‌طلبان وکسانی‌که درکسوت نظامی‌گری بوده‌اند با توجه به سابقه‌ای که از عملکرد آنها درمورد بالا رفتن هزینه زندگی و گسترش دامنه خط فقر وشکاف طبقاتی شدید و فروریزی اقشار طبقه متوسط به طبقه زیرین جامعه وجود دارد، بتوانند به پیروزی برسند ومیزان مشارکت مردم در انتخابات بالا باشد.
چراکه این موضوع برخلاف ذهنیت فکری و تغییر وتحول و تکامل اجتماعی است.به عبارت دیگر اگر این روی داد صورت گیرد باید بپذیریم که جامعه درجا زده و هنوز بر روال گذشته وخسارات جبران‌ناپذیری که از محافظه کاران واصولگرایان در طول دو سه دهه گذشته و اصلاح‌طلبان دردهه اخیر خورده متنبه نشده وعبرت نگرفته، و بقول "ژرژگورویج" جامعه شناس فرانسوی در زمان" تقدم گذشته بر آینده"یا "واپس گرایی" بسر می‌برد که هرگز چنین چیزی امکان پذیر نیست.
زیرا تحولات اجتماعی وخود آگاهی طبقاتی نشان می‌دهند که جامعه گذشته را پشت سر گذاشته و نظر به آینده دارد. علاوه برآن بقول "فرانسیس فوکو یاما” ما وارد عصری شده‌ایم که در آن ایدئولوژی‌های قدیمی و شعارزدگی جذابیت خودرا ازدست داده و نبرد برسر جهان بینی رقیبان به پایان رسیده و دیگر مردم گذشته نگر نیستند که هرچه را می‌شنوند، بپذیرند وچشم وگوش بسته باشند.بلکه در" دهکده جهانی" می‌بینند، می‌شنوند ومورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند و تصمیم می‌گیرند و به‌قول "ماکس وبر" ازمشروعیت سنتی و"کاریز ماتیک" به سوی مشروعیت "منطقی وعقلانی" که ازخواص جامعه صنعتی وانتخاب‌ها بر اساس صلاحیت وشایستگی عقلانی است در حرکت است.
یا به‌قول "کریس ار گریس" صاحب نظر علم مدیریت به رشد و بلوغ فکری رسیده اند، تغییر کرده‌اند و دیگر فریب ریاکاری‌ها و در باغ سبز‌ها را نمی‌خورند و به‌سوی تغییرات شتابنده اجتماعی درحرکت هستند. به همین لحاظ است که با دوران جدیدی روبروهستیم وانتخاب سختی در پیش است.

*جامعه شناس

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز