تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۰
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ

اولین محموله‌ تخم‌مرغ یک هفته آینده راهی روسیه می‌شود

اولین محموله‌ تخم‌مرغ یک هفته آینده راهی روسیه می‌شود
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار از ارسال اولین محموله تخم‌مرغ به روسیه ظرف یک هفته تا 10 روز آینده خبر داد.
کد خبر: ۷۶۴۵۶

به گزارش معاصر، حمید کاشانی با بیان اینکه سال‌های قبل واردکننده تخم‌مرغ بودیم، گفت: با روی کار آمدن دولت جدید و برنامه‌ریزی‌های لازم در این بخش کلیه وظایف تولید، برنامه‌ریزی صادرات، واردات به تشکل مربوطه واگذار شد و این موضوع باعث شد که در سال ۱۴۰۱، ۵۴ هزار تن و سال ۱۴۰۲، ۱۳۷ هزار تن صادرات داشته باشیم.

وی افزود: این رقم صادرات بسیار بی نظیر است. یعنی حتی در مقایسه با ترکیه که رقیب ما در کشورهای اطراف در زمینه تولید تخم مرغ است تولید مطلوب‌تری داشتیم.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار در پاسخ به این سوال که به چه کشورهایی صادرات داریم؟ گفت: در گذشته صادرات سنتی به افغانستان و عراق داشتیم؛ ولی در حال حاضر به قطر، امارات، عمان، ترکمنستان و حتی در مقاطعی به پاکستان که یکی از تولیدکنندگان تخم مرغ است، صادر کردیم. همچنین با حمایت ویژه‌ای که در بحث کشورهای اوراسیا انجام می‌گیرد، امیدواریم که بعد از سفر ریاست جمهوری  بتوانیم تخم مرغ به روسیه صادر کنیم.

وی عنوان کرد: احتمالا اولین محموله تخم‌مرغ هفته آینده به روسیه ارسال شود و پروسه بسیار بلندی دارد زیرا روسیه یکی از کشورهایی است که شرایط قرنطینه و ضوابط بهداشتی آن بسیار شرایط سختی است. در حقیقت برای اولین بار در کل صنعت دام و طیور کشور صادرات به روسیه یک هفته یا ۱۰ روز آینده انجام می‌شود.

کاشانی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، در ادامه گفت: سال ۱۳۹۹، ۹۰۰ هزار تن تولید تخم‌مرغ داشتیم که این عدد در سال ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسید. یعنی ۴۰۰ هزار تن افزایش تولید سالانه صورت گرفته است.

وی در ادامه به بحث تامین نهاده‌ها نیز اشاره کرد و گفت: تأمین نهاده‌ها و تنوع تأمین نهاده‌ها و بازیگرانی که در بحث تأمین نهاده برای مرغدار فعالیت می‌کنند بسیار گسترده شده و اگر مرغدار بخواهد در سامانه بازارگاه خرید کند با شرایط بسیار ایده‌آل می‌تواند از شرکت‌های مختلفی که به بازار ورود کرده و با نگاه انحصار زدایی که وزارت جهاد دنبال می‌کند این کار را انجام دهد.

این فعال بخش خصوصی در گفت‌وگویی همچنین به قیمت تخم‌مرغ نیز اشاره کرد و گفت: ما کاهش قیمت نهاده را داریم. در بحث ذرت حداقل ۲۵۰۰ تومان تا ۳۰۰۰ تومان. ذرت کاهش قیمت دارد. سویا روی قیمت مصوب انجام می‌شود. ولی قیمت تخم مرغ از زمانی که اصلاح شده  مکمل و دارو تقریباً نسبت به آن زمان سه برابر شده، کرایه سه مرحله افزایش داشته، حقوق و دستمزد دو مرحله افزایش داشته، افزایش سویا در سامانه بازارگاه سه مرحله بوده، افزایش هزینه‌های نگهداری و استهلاک هم بوده است. هدف ما این نیست که بخواهیم  محصولاتمان را گران بفروشیم اما باید کف قیمت را معین کنند. تمام کالاها هم شامل همین بوده است. در تخم مرغ با توجه به مسئولیتی که داشتیم و افزایش تولید و صبر و لطفی که تولید کنندگان ما داشتند و دستوری که وزارت جهاد کشاورزی داده بوده تا امروز ما این شرایط را فراهم کردیم.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار تصریح کرد: هدف گذاری امسال برای صادارت ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تن از تولید حداقل یک میلیون و ۳۸۰ هزار تن تا ۴۰۰ هزار تن است.

کاشانی در پایان گفت: با همکاری وزارت جهاد امیدواریم تا آخر هفته خود اتحادیه و تنظیم بازار ورود کنند و قیمت را تقریباً متعادل کنند. تولیدکنندگان هم این اطمینان خاطر را داشته باشند که از این شرایط  بسیار سخت خلاص می‌ شوند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز