تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۳.۷۹°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
رهبران سیاسی چه می گویند؟

واکنش‌های جهانی به بحران در آمریکا

هجوم هواداران «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به کنگره آمریکا که در حال تأیید نهایی پیروزی «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب بود، واکنش رهبران و دیپلمات‌های ارشد کشورهای مختلف جهان را به همراه داشت.
کد خبر: ۱۵۱۹۳
«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به بحران پیش آمده در آمریکا گفت، این کشور دیگر حق ندارد برای دیگر کشورها درباره دموکراسی نطق کند.

زاخارووا در حساب «فیسبوک» خود نوشت: «ایالات متحده دیگر هرگز قادر نخواهد بود به جهان بگوید ما معیار و نمونه کامل دموکراسی هستیم».

همچنین «دمیتری پولیانسکی» سفیر روسیه در سازمان ملل در واکنشی گفت تصاویری که از هجوم هواداران ترامپ به ساختمان کنگره مشاهده کرده، او را به یاد شورش‌های هفت سال قبل در اوکراین و براندازی دولت «ویکتور یانوکوویچ» انداخته است.

او با اشاره به اقدامات وزارت خارجه آمریکا در حمایت از براندازی دولت یانوکوویچ نوشت: «برخی از دوستانم از من می‌پرسند آیا کسی در حال پخش کردن بیسکوییت میان معترضان است؟».

«کنستانتین کوساچوف» سناتور روس در واکنش به خشونت‌های شب گذشته «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن دی سی گفت: ایالات متحده در تعیین سیاست و تحمیل آن به سایر کشورها، کلیه حقوق خود را از دست داد.

«لئونید اسلاتسکی» رئیس کمیته امور خارجی دومای روسیه نیز در واکنش به رخدادهای اخیر در واشنگتن دی سی گفت: حوادث اخیر آمریکا نتیجه شکاف در جامعه بود، شورش ها در نزدیکی کنگره بر کل روند انتقال دموکراتیک قدرت در این کشور سایه می‌اندازد».

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در پیامی ویدئویی گفت: «می‌خواهم دوستی و باور خود را به ایالات متحده ابراز کنم. آنچه امروز در واشنگتن دی سی رخ داد، قطعاً (رفتار) آمریکایی نبوده است. ما به قدرت دموکراسی‌هایمان باور داریم. ما به قدرت دموکراسی آمریکا ایمان داریم».

«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس نیز در پیای توییتری نوشت:‌ «آمریکا حق دارد به دموکراسی خود افتخار کند و برای اقدامات خشونت آمیزی که علیه انتقال قانونی و صحیح قدرت رخ داده است، هیچ توجیهی وجود ندارد».

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان نیز از هواداران ترامپ درخواست کرد «به زیر پا گذاشتن ارزش‌های دموکراتیک» خاتمه دهند.

این دیپلمات آلمانی افزود: «دشمنان دموکراسی از دیدن این تصاویر باورنکردنی از واشنگتن دی‌سی، خرسند می‌شوند».

از سوی دیگر سخنگوی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به نقل از وی نوشت: «در چنین شرایطی رهبران سیاسی باید هواداران خود را به خویشتن‌داری دعوت کرده و به رویه‌های دموکراتیک  و حاکمیت قانون احترام بگذارند».

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا نیز در پیامی توییتری نوشت: «کانادایی‌ها از حمله به دموکراسی در ایالات متحده، نزدیک‌ترین متحد و همسایه ما، عمیقاً ناراحت و آشفته شده‌اند. خشونت هرگز بر خواسته مردم پیروز نمی‌شود. دموکراسی باید در آمریکا حفظ شود و همین اتفاق نیز خواهد افتاد».

«نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند نیز در پیامی نوشت: «از دیدن اخبار پیرامون شورش و خشونت در واشنگتن دی‌سی آشفته شدم. انتقال مسالمت‌آمیز و منظم قدرت باید ادامه یابد. نباید اجازه داد این روند دموکراتیک نباید با اعتراضات غیرقانونی مورد تخریب قرار گیرد».

«اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا نیز در حساب توییتری خود نوشت: «صحنه‌های بسیار نگران‌کننده‌ای از کنگره امریکا منتشر می‌شود. چنین اقدامات خشونت‌باری را محکوم کرده و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به دولت منتخب جدید از طریق سنت دموکراتیک آمریکایی را دنبال می‌کنیم».
شامگاه چهارشنبه بود که پس از اعتراض یک سناتور به آرای الکترال ایالت آریزونا، ترامپ از هواداران خود خواست که تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیزی را شروع کنند اما طرفداران وی با خشونت به ساختمان کنگره حمله کرده و وارد آن شدند.

بعد از ورود حامیان ترامپ و معترضان به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به ساختمان کنگره در واشنگتن، نیروهای امنیتی به یک زن شلیک کرده و او را از پای درآوردند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با محکوم کردن خشونت طرفداران ترامپ در کنگره آمریکا، گفت: «این اعتراض نیست، این شورش است. امروز، یادآور دردناکی است از اینکه دموکراسی بسیار شکننده است. این یک نمایش فجیع است که باید جلوی آن بایستیم. رئیس‌جمهور ترامپ باید مقابل آن بایستد».
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز