تهران ۲۵.۶۷° كمينه ۲۴.۷۹°  بیشینه ۲۵.۹۹°
۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۲
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:

اقدام خوب دولت؛ صادرات سیب‌درختی مشروط بر واردات موز

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت هم‌اکنون صادرات سیب درختی را مشروط بر واردات موز کرده است که یک کار مثبت است تا صرفاً وارد کننده برخی محصولات نباشیم و میوه‌های خودمان در سردخانه‌ها روی دست کشاورزان و سرمایه‌گذاران داخلی نماند.
کد خبر: ۱۷۶۳۱
دولت هم‌اکنون صادرات سیب‌درختی را مشروط بر واردات موز کرده استبه گزارش پایگاه خبری معاصر، اصغر سلیمی در خصوص گران شدن قیمت موز و خیار به شکل بی‌سابقه، اظهار کرد: موز میوه‌ای وارداتی است و واردات آن با ارزی که در بازار وجود دارد انجام می‌شود که طبیعتاً قیمت موز هم بالاتر می‌رود و باید کاری کنیم تا افرادی که وارد کننده میوه هستند به افراد خاص یا شرکت‌های خاصی وابسته نباشند. باید رقابت به گونه‌ای باشد تا میوه را در حد نیاز مردم وارد کنند.

وی افزود: بنابراین باید رقابت میان واردکنندگان موز وجود داشته باشد. واردات این میوه نباید در اختیار فرد یا گروه محدودی باشد.

نماینده مردم سمیرم در مجلس درباره افزایش قیمت خیار، گفت: با توجه به اینکه فصل زمستان است و خیارِ صیفی‌جات نداریم، بیشتر این محصول در گلخانه‌ها پرورش پیدا می‌کند و تولید گلخانه‌ها محدود است و محصولات گلخانه‌ها داران دچار سرمازدگی هم می‌شود، منتهی رسیدن قیمت خیار به کیلویی ۲۰ هزار تومان طبیعی نیست که باید با نظارت بیشتر، قیمت خیار را کنترل کنیم.

سلیمی تصریح کرد: خیار محصولی است که بیشتر مردم آن را در غذای خود به عنوان سالاد یا صبحانه استفاده می‌کنند و با توجه به بهتر شدن وضع هوا در شهرهای جنوبی بندرعباس، بوشهر و زاهدان خیارهای غیر گلخانه‌ای هم به زودی به بازار عرضه می‌شود که در کنترل و کاهش قیمت این محصول تأثیر زیادی دارد. اما در کل باید بازار چنین محصولاتی ساماندهی شود تا دلالان از احتکار آن در زمان کمبود محصول سوء استفاده نکنند.

وی ادامه داد: گاهی مشاهده می‌شود که تفاوت قیمت این محصولات در بازار میوه و تره بار با قیمتی که در فروشگاه‌های سطح شهر ارائه می‌شود دو یا سه برابر است. این امر نشان می‌دهد که نظارت دقیقی بر قیمت‌ها وجود ندارد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، خاطرنشان کرد: دولت هم‌اکنون صادرات سیب درختی را مشروط بر واردات موز کرده است که یک کار مثبت است تا صرفاً وارد کننده برخی محصولات نباشیم و میوه‌های خودمان در سردخانه‌ها روی دست کشاورزان و سرمایه‌گذاران داخلی نماند. وزارت صنعت رسماً ابلاغ کرده است که در ازای واردات موز و انبه صادرات سیب را داشته باشیم. اگر سرمایه‌گذاران هماهنگی لازم را با کشور مقصد داشته باشند تا سیب را به آن کشور صادر و در ازای آن موز وارد کنند یک مبادله پایاپای است و هر دو طرف از آن سود می‌برند.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز