تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۰.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۵

ممنوعیت استفاده از بیت کوین در ترکیه/ کاهش 4 درصدی قیمت بیت کوین

این تصمیم می‌تواند حرکت بازار رمز ارز ترکیه را متوقف کند.
کد خبر: ۲۰۸۰۰
پس از آنکه بانک مرکزی ترکیه هرگونه پرداخت از طریق ارزهای دیجیتال و دارایی‌های رمزنگاری شده برای خرید و فروش‌ها را به دلیل آنچه خسارت احتمالی «جبران‌ناپذیر» خوانده، ممنوع کرد، ارزش بیت‌کوین در روز جمعه بیش از ۴ درصد سقوط کرد.

به گزارش معاصرنیوز به نقل از یورونیوز، بانک مرکزی ترکیه طبق قوانینی که در روزنامه رسمی منتشر شده، گفته است که رمز ارزها و سایر دارایی‌های دیجیتال نمی‌توانند به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات مورد استفاده قرار گیرند.

طبق گزارش رویترز، این تصمیم می‌تواند حرکت بازار رمز ارز ترکیه را متوقف کند که در ماه‌های اخیر شتاب گرفته بود. سرمایه‌گذاران اخیرا تلاش کرده بودند در برابر کاهش ارزش لیر و تورم که در ماه گذشته ۱۶ درصد بود با حضور در بازار پررونق بیت‌کوین مانع از زیان بیشتر شود.

پس از اعلام این ممنوعیت که با اعتراض حزب اصلی مخالف دولت ترکیه روبرو شد، ارزش بیت کوین با ۴.۶ درصد کاهش به ۶۰ هزار و ۳۳۳ دلار رسید. رمز ارزهای اتریم و ریپل که ارزش آن‌ها تقریبا با ارزش بیت‌کوین جابجا می‌شود، بین ۶ تا ۱۲ درصد کاهش یافتند.

بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد دارایی‌های رمزنگاری شده در کنار سایر خطرات امنیتی، تحت هیچ سازوکار نظارتی و مقرراتی یا یک مرجع نظارتی مرکزی قرار ندارند.

بانک مرکزی ترکیه تاکید کرد که استفاده از رمز ارزها در پرداخت‌ها ممکن است ضررهای برگشت‌ناپذیری را برای طرفین معامله ایجاد کند. این نهاد اضافه کرد که این موضوع همچنین می‌تواند باعث تضعیف روش‌ها و ابزارهایی شود که در حال حاضر در پرداخت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شرکت رویال موتور که خودروهای رولز-رویس و لوتوس را در بازار ترکیه عرضه می‌کند، این هفته نخستین شرکتی بود که پرداخت با رمز ارزها را قبول کرد.

کمال قلیچ‌داراوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه، این تصمیم را به‌عنوان مورد دیگری از «قلدری‌های نیمه‌شب» توصیف کرد. اشاره این سیاستمدار به تصمیم ماه گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه است که در یک فرمان در نیمه شب، رئیس بانک مرکزی این کشور را برکنار کرد.

قانون جدید اعلام شده درباره رمز ارزها در ترکیه از تاریخ ۳۰ آوریل (دو هفته دیگر) اجرایی می‌شود.
حجم معاملات با ارزهای دیجیتال در ترکیه از اول فوریه تا ۲۴ مارس به رقم ۲۱۸ میلیارد لیر (۲۷ میلیارد دلار) رسید در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته کمی بیش از هفت میلیارد لیر بود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز