تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۳.۷۹°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۱

مینو محرز: اگر واکسن کرونا در ایران پولی شود، رتبه اول بی‌کفایتی در جهان را کسب می‌کنیم

کد خبر: ۲۱۱۶۶
دکتر مینو محرز عضو کمیته مقابله با کرونا گفت: تعداد بیماران بدحال با درگیری ریوی همچنان رو به افزایش است و هیچ تخت خالی برای درمان بیماران وجود ندارد.
اگر واکسن کرونا در ایران پولی شود، رتبه اول بی‌کفایتی در جهان را کسب می‌کنیم

روزنامه جهان صنعت نوشت: دکتر مینو محرز عضو کمیته مقابله با کرونا در خصوص حواشی پولی شدن واکسن کرونا  گفت: متاسفانه این روزها به اندازه‌ای وضعیت وخیم و اسفناک است که این خبرها برای ما شوکه‌کننده است. از سویی تعداد بیماران بدحال با درگیری ریوی همچنان رو به افزایش است.

در حال حاضر هیچ تخت خالی برای درمان بیماران وجود ندارد. طی هفته‌های اخیر با وجود تعطیلات ۱۰ روزه آمار مراجعه‌کنندگان کمتر که نشده هیچ بلکه بیشتر هم شده. زیرا تقریبا هیچ جا تعطیل نیست و همه با وسایل حمل‌ونقل عمومی تردد می‌کنند. همین امر موجب تشدید پیک چهارم شده است. اگر دولت و وزارت بهداشت قصد کنترل بیماری را دارند باید یک هفته لاک‌داون سراسری اعمال کنند وگرنه این بیماری مهار نمی‌شود.

وی افزود: پیک چهارم در حالی جان می‌گیرد که گویا قرار است مسوولان واکسن وارداتی را برای تعدادی از مردم که گاه ثروتمندان هستند، پولی کنند. اما تمام مسوولان جهان واکسن تایید شده را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار داده‌اند. زیرا حاکمیت واکسن رایگان در بین عموم مردم توزیع می‌کند تا از نظر علمی ایمنی در جامعه ایجاد و بیماری کرونا را کنترل ‌کند.

در این شرایط مگر می‌شود عده‌ای پول دهند و خارج از نوبت واکسن بزنند و عده‌ای دیگر هنوز در اولویت واکسن نباشند و پول هم نداشته باشند اما در جامعه حضور فعالی داشته باشند! در این شرایط افرادی هم که واکسن زدند در معرض خطر قرار می‌گیرند. زیرا واکسن پایان کرونا نیست چه‌بسا تنها از مرگ و شدت بیماری جلوگیری می‌کند. بنابراین اگر فردی واکسن زده باشد و در معرض خطر قرار بگیرد باز هم مبتلا می‌شود. به عقیده من این روش مدیریت صحیح نیست. اگر واکسن پولی در ایران اجرایی شود، در جهان رتبه اول این امر و بی‌کفایتی در جهان را کسب می‌کنیم، زیرا تاکنون هیچ کشوری در دنیا واکسن را به مردم نفروخته است.

واکسن در دنیا کم است اما نباید به مردم فروخته شود

محرز با تاکید بر کمبود واکسن در جهان اظهار کرد: امروزه واکسن و مواد اولیه آن در جهان نایاب شده است زیرا تمام کشورها درگیر این بیماری هستند و جمعیت آنها هم بسیار زیاد است. متاسفانه در حال حاضر باید هر کشوری برای خودش واکسن تولید کند، چرا که کشورهای دیگر به طور جدی واکسنی به بقیه نمی‌فروشند. به طور مثال کشور هند با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و چند صد میلیون نفر چرا باید واکسنش را به ما یا دیگر کشورها بدهد. ضمن اینکه هنوز دادستان هند اجازه صادرات واکسن کرونا را صادر نکرده است.


کمبود و معضل واکسن کرونا در جهان وجود دارد ولی دلیل نمی‌شود ایران اعلام کند، هر فردی که عجله دارد پول بدهد تا واکسن به او تزریق شود. اگر شرکت‌های خصوصی درصدد تهیه و واردات واکسن کرونا هستند، دولت موظف است واکسن را از آنها خریداری کرده و به صورت رایگان مردم را برای کنترا اپیدمی واکسینه کند. چرا باید پولدارهای عجول همیشه در اول صف باشند و قشر کم‌درآمد در ته صف اولویت؟! اتفاقا این روزها افراد کم‌درآمد به دلیل تردد با مترو بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

وی افزود: بهتر است ما هم همانند دیگر کشورها واکسیناسیون را به تدریج و با اولویت افرادی که در معرض آسیب‌های بیشتری هستند ادامه دهیم، نه اینکه پولدارها واکسن کرونا بزنند و کم‌درآمدهای آسیب‌پذیر جان بدهند. این روش در پاندمی جواب نمی‌دهد، چه‌بسا از نظر علمی هم تایید شده نیست. دولت‌ها در شرایط بحرانی باید واکسیناسیون را طبق پروتکل‌های الحاقی به صورت عمومی و رایگان انجام دهند.

پزشکان مردم را راهی بازار آزاد می‌کنند

عضو کمیته ملی مقابله با کرونا درخصوص ورود واکسن‌ها به بازار آزاد نیز گفت: بازار آزاد و ناصر خسرو همیشه بوده و هست. متاسفانه وزارت بهداشت و دولت باید در این امر نظارت کنند که در این چندساله نظارت موفقی نداشتند. از طرفی ما پزشکان هم با تجویز برخی داروها که ضرورت ندارد مردم را به دنبال نخود سیاه می‌فرستیم. همچنین مردم هم باید بدانند زیرا نیمی از داروهای موجود در ناصر خسرو تاریخ‌گذشته و تقلبی است. چه‌بسا پزشکان برای درمان کرونا باید طبق پروتکل‌های درمانی پیش بروند. پزشکان نباید داروی انتخابی برای بیمار تجویز کنند. از سویی داروی حیاتی که ۱۰۰ درصد علیه ویروس موثر باشد نداریم. داروی حیاتی کرونا اکسیژن، کورتون و داروی ضدانعقاد است که در تمام داروخانه‌ها موجود است. منتهی عده‌ای از پزشکان داروهایی را به بیمار کرونایی تجویز می‌کنند که اثری ندارد و حتی عوارض هم در پی دارد.

وی افزود: امروزه داروی فاوی پیراویر که مورد تایید کمیته علمی مقابله با کرونا نیست مثل ریگ و به طرز وحشتناکی در بین بیماران توزیع می‌شود. اکثر بیمارانی که در آی‌سی‌یو بستری می‌شوند از این دارو مصرف کرده‌اند. اگر بیماران به دنبال داروهای بی‌اثر بروند، زمان طلایی درمان را از دست می‌دهند. تنها داروی رمدسیور آن هم در زمان اوایل بیماری تجویز می‌شود.

بنابراین اگر فردی دارویی را برای درمان کرونا تبلیغ می‌کند، مردم نباید به چاه او بیفتند. پروتکل‌های درمانی در سایت وزارت بهداشت موجود است. ما پزشکان در حال تقویت ناصر خسرو هستیم. همچنین داروی آزیترومایسین در درمان بیماری کرونا اثر ندارد و عارضه قلبی ایجاد می‌کند. فاوی پیراویر نیز عوارض کلیوی و کبدی بر جای می‌گذارد. وزارت بهداشت باید بر نسخه‌های پزشکی که این داروها را تجویز می‌کند نظارت کند. چه‌بسا بیمار برای تهیه این داروها هزینه‌های هنگفتی پرداخت می‌کند.

لزوم تعطیلی یک‌هفته‌ای

محرز با تاکید بر لاک داون تهران بیان کرد: تهران حتما باید به مدت حداقل یک هفته تعطیل کامل یا به اصطلاح لاک داون شود، زیرا این ویروس جهش‌یافته که در حال حاضر برزیلی و ایرانی و بریتانیایی ندارد ریه و قلب را بیش از گذشته درگیر می‌کند و میزان کشندگی را در فرد افزایش می‌دهد. اگر همین روال پیش ‌رود فاجعه انسانی رخ می‌دهد. البته مردم ما هم اجتماعی نیستند و به حرف‌های دولت گوش نمی‌دهند.

دیگر کشورهایی که در مهار کرونا موفق بودند ملت و دولت دست در دست یکدیگر برای مهار بیماری تلاش کردند، دولت هم از مردم حمایت کرد. تفاهم بین دولت و مردم لازمه کنترل کووید۱۹ است.

دولت هم باید در راستای انجام پروتکل‌ها از سوی مردم نظارت کند. چه‌بسا سرعت انتقال ویروس کرونا صدها برابر شده است. امروزه یک نفر از بیماری قسر درنمی‌رود. در هر صورت مشکلات زیادی داریم ولی باید سریعتر لاک داون اعمال شود تا حداقل وضع از این بدتر نشود.

وی افزود: چه‌بسا واکسینه کردن ۸۴ میلیون نفر هم طول می‌کشد. واکسن داخلی هم احتمالا تا تابستان به مرحله توزیع برسد، زیرا یکی از مشکلات بزرگ ساخت واکسن کمبود مواد اولیه است. برای ادامه ساخت واکسن آن هم برای جمعیت ایران قطعا در آینده به مشکل خواهیم خورد. مواد اولیه برای تهیه واکسن کرونا فوق‌العاده کم است. در نتیجه مردم باید بدانند همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. با این وضعیت بیماری کرونا از بین نمی‌رود بلکه از پیکی وارد پیکی دیگری می‌شویم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز