تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۵.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°

۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲

هکرهای گمنام سایت‌های رسمی عربستان را هک کردند

گروه‌های حقوق بشری صدور حکم اعدام دادگاه سعودی برای علی نمر را محکوم کردند.
کد خبر: ۲۵۶۴
اخبار معاصر: گروه «هکتیویست گمنام» در اعتراض به سوابق تکان‌دهنده حقوق بشری عربستان شماری از وب‌سایت‌های رسمی عربستان را هک کردند.

این عملیات در واکنش به تائید حکم اعدام علی محمد النمر انجام شده است.

علی النمر، برادر زادۀ روحانی برجسته سعودی، در سال 2012 هنگامی که فقط 17 سال داشت در جریان سرکوب یک تظاهرات ضد دولتی در استان قطیف در شرق عربستان بازداشت شد.

وی به شرکت در تظاهرات غیرقانونی و حمل سلاح گرم متهم شد، اتهامی که علی و خانواده وی به شدت رد کرده‌اند. وی سپس به اتهاماتی نظیر توهین به پادشاه سعودی به اعدام محکوم شده است.

حکم وی پیشتر در آخرین جلسۀ فرجام‌خواهی در دادگاه استیناف عربستان تائید شد و عربستان ممکن است در هر لحظه وی را که اکنون 21 سال دارد به خاطر آنچه جرائم ضد حکومتی خوانده می‌شود گردن زده و به صلیب بکشد.

گروه «هکتیویست گمنام» در بیانیۀ ویدیویی که 31 شهریور خطاب به رژیم سعودی منتشر کرد، گفت: «علی محمد النمر نوجوان بی‌گناهی است که در عربستان به اعدام محکوم شده است و ما دست روی دست نخواهیم گذاشت. طبعا این حکم مشمول تجدید نظر قرار گرفت اما جلسه فرجام‌خواهی غیرعلنی بوده و از قرار معلوم درخواست استیناف رد شده است.»

گروه یاد شده ضمن اشاره به اینکه نمر از حق داشتن وکیل محروم بوده و مورد شکنجه قرار گرفته است، خواهان آزادی وی شد و افزود: «به گفتۀ فعالان، وی یک اعترافنامه اجباری را امضا کرده که مبنای صدور حکم قرار گرفته است و اکنون با اتمام روند رسیدگی به پروندۀ علی ممکن است حکم اعدام و به صلیب کشیدن وی هر لحظه اجرا شود.»

گروه هکرهای گمنام با اعلام اینکه عملیلت هک تارنماهای رسمی سعودی را آغاز  و آن‌ها را از دسترس خارج کرده است، افزود: «امیدواریم که این بار به درخواست ما گوش کنید و این جوان را آزاد کنید. با شما به مانند یک ویروس رفتار خواهد شد و ما به منزله درمان آنیم.»

تارنماهای وزارت دادگستری، تامین اجتماعی، آموزش و پرورش، مرکز فناوری نظامی و امنیتی و هواپیمایی سعودی از جمله سایت‌هایی هستند که تاکنون هدف قرار گرفته‌اند. در حال حاضر اغلب این سایت‌ها به جز تارنمای وزارت دادگستری به حالت اولیه برگشته‌اند.

گروه هکرهای گمنام در بیانیۀ خود آورده است که: «صدها تن از مردم بی‌گناه هر ساله به خاطر رژیم سعودی جان خود را از دست می‌دهند، و اکنون آن‌ها را به خاطر عملکردشان مجازات کردیم.»

این گروه همچنین از دولت انگلیس به خاطر اهمال‌کاری در فشار آوردن به ریاض و حمایت از نمر انتقاد کردند. آنان همچنین اقدام سازمان ملل را که به رغم سوابق مخدوش ریاض، یک «نقش حقوق بشری» کلیدی را بدان تفویض کرده‌اند، محکوم کردند.
تصویر آرشیوی از شیخ نمر النمر، روحانی برجسته شیعه محکوم به اعدام که از سال 2012 در حبس به سر می‌برد.

یکی از پیام‌های ویدویی این گروه که مستقیما ملک سلمان، پادشاه عربستان را خطاب قرار داده به شرح زیر است: «تاکنون 13 قاضی حکم اعدام علی محمد نمر را تایید کرده‌اند و اجرای آن فقط نیازمند تاییدیه ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود است. ما اجازه نمی‌دهیم که چنین چیزی محقق شود. تارنمای وزارت دادگستری چند روز پیش از دسترس خارج شد و سایر تارنماهای دولتی نیز به همین ترتیب هدف قرار خواهند گرفت.»

به گفتۀ فعالان حقوق بشر، به نظر می‌رسد اصرار رژیم سعودی برای برجسته کردن این پرونده، ناشی از رابطۀ خویشاوندی علی با شیخ نمر النمر، روحانی 53 ساله برجستۀ شیعه و منتقد رژیم سعودی باشد که اکنون در زندان به سر می‌برد و حکم اعدام دریافت کرده است.

انتهای پیام/
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز