تهران ۱۷.۶۲° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷

آخرین تحولات افغانستان؛ اشرف غنی سقوط کرد، دولت موقت طالبان قدرت را به دست گرفت

کد خبر: ۲۸۶۹۸
در همسایگی ایران، دولت رسمی افغانستان سقوط کرده و مراحل انتقال قدرت به طالبان در حال انجام است. در این گزارش آخرین تحولات افغانستان بررسی شده است.

به گزارش رویداد۲۴ یک گام تا سقوط دولت افغانستان باقی مانده و بیشتر شهرهای و ولایت‌های افغانستان به تصرف گروه طالبان در آمده است. برخی کانال‌های خبری افغانستان از برکناری اشرف غنی خبر می‌دهند که در یک بیانیه استعفای خود را اعلام کند. برخی نیز خبر داده‌اند که اشرف غنی به سفارت آمریکا در افغانستان پناه برده تا از دست طالبان در امان باشد اما تصاویری که از در آغوش کشیدن اشرف غنی و نمایندگان طالبان منتشر شده، از موضوع دیگری حکایت می‌کند

رسانه‌های خارجی خبر داده‌اند که هماکنون دولت موقت تشکیل داده و علی احمد جلالی را به‌عنوان رئیس دولت موقت انتخاب شده است؛ تجارت نیوز خبر داده که جلالی قبل از این که وارد افغانستان شود مدت بیست سال در رادیوی صدای آمریکا کار کرده است.

کابل نیز به تصرف طالبان در آمده است و این اتفاق بدون درگیری رخ داده است؛ چه آنکه هماکنون نیروهای طالبان افراد خود را پشت دروازه‌های کابل نگه داشته و فعلا وارد این شهر نشدند تا انتقال قدرت در پایتخت بدون درگیری انجام شود. این در حالی است که از ساعت‌ها پیش با قدرت‌گیری بیشتر طالبان و همزمان با سقوط شهرهای بزرگ، شهروندان برای خارج کردن پول‌های‌ خود به بانک‌ها هجوم آورده‌اند. در بخش‌هایی از کابل گزارش شده که بانک‌ها به‌دلیل نداشتن پول به‌روی مشتریان مسدود شده است.

در بیانیه طالبان آمده است: «همه نقاط کشور تحت کنترل امارت اسلامی قرار گرفته است اما از آنجا که پایتخت کابل یک شهر بزرگ و پرجمعیت است، مجاهدین امارت اسلامی قصد ندارند با زور یا جنگ وارد شهر شوند بلکه قصد دارند به طور مسالمت آمیز از طریق کابل وارد شوند. مذاکرات در حال انجام است تا اطمینان حاصل شود که روند انتقال با خیال راحت و ایمن، بدون به خطر انداختن جان ، مال و ناموس هیچکس و بدون به خطر انداختن زندگی کابلی‌ها تکمیل می‌شود.»

در بخش دیگر بیانیه طالبان آمده است: «امارت اسلامی قصد انتقام گرفتن از هیچکس را ندارد و همه کسانی که در بخش‌های نظامی و غیرنظامی در اداره کابل خدمت کرده‌اند بخشیده شده و در امان هستند و هیچ کس انتقام نخواهد گرفت. همه باید در کشور خود بمانند و سعی نکنند کشور را ترک کنند. ما می‌خواهیم همه افغان‌ها، از هر قشری که هستند، خود را در یک سیستم اسلامی آینده با دولتی مسئول و در خدمت همه و قابل قبول برای همه ببینند.»

بخش عمده درنگ و صبر طالبان بیش از آنکه به خاطر اعتقاد به صلح و ورود مسالمت‌آمیز باشد، به خاطر هشدار آمریکا بوده است، کما آنکه واشنگتن از طالبان خواسته پیش از تخلیه سفارت ایالات متحده وارد کابل نشود. شبکه سی بی اس نیز خبر داد که بخش عمده ای از کارکنان سفارت آمریکا در کابل طی ۳۶ ساعت آینده از أفغانستان خارج خواهند شد و باقی مانده کارکنان هم تا ۳۱ اوت کابل را ترک خواهند کرد.

نیروهای ایرانی هم در هماهنگی کامل با طالبان هستند و در فیلم‌هایی که در روز گذشته منتشر شد، ارتباط نیروهای نظامی ایران و گروه طالبان بسیار دوستانه بود و در مزار شریف نیز هیچ اتفاقی برای کنسولگری ایران نیفتاده  و ایسنا گزارش کرده که هیچ نیروی طالبان وارد کنسولگری نشده و تنها یک شخص  طالبان از جلوی درب اصلی کنسولگری در حال احوالپرسی بوده است؛ ضمن اینکه در حال حاضر هیچ دیپلماتی در سرکنسولگری ایران در مزارشریف نیست و چند هفته است فعالیت‌ها در این کنسولگری به کابل منتقل شده است.

پس از آنکه نیرو‌های تحت رهبری ایالات متحده بخش اعظم نیرو‌های باقی مانده خود را در ماه گذشته از افغانستان خارج کرد نیرو‌های دفاعی ارتش افغانستان شکست خوردند و عملیات طالبان سرعت گرفت.

از آنجا که طالبان با سزعتی بیش از آنچه که پیش‌بینی می‌شد، شهر‌ها را تحت تصرف خود درآورده، جو بایدن با انتقادات داخلی بیشتری مواجه شده است. وی به برنامه‌ای که ترامپ رئیس جمهور حزب جمهوری‌خواه خود مبنی بر پایان ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان تا ۳۱ آگوست آغاز کرده، پایبند است.

پس از آنکه نیرو‌های طالبان بیش از ۶۵ درصد از خاک این کشور را تصرف کردند، پنتاگون ۳۰۰۰ نیروی نظامی را برای کمک به تخلیه سریع‎تر پرسنل سفارت خود در کابل را اعزام کرد. بایدن گفته این وظیفه ارتش افغانستان است که قلمرو خود را در اختیار داشته باشد و حضور بی‌پایان آمریکا در بحبوحه درگیری داخلی یک کشور دیگر برای من قابل قبول نبود.»

یک مقام آمریکایی گفته که اعضای اصلی گروه ایالات متحده از فرودگاه کابل کار می‌کردند، این در حالی است که یک مقام ناتو گفت که چندین کارمند اتحادیه اروپا به مکان امن‌تر و نامعلومی در کابل نقل مکان کرده‌اند.

طالبان از اوایل هفته شهر جلال آباد شرقی را بدون درگیری تصرف کردند و بزرگراه‌های اصلی به داخل افغانستان را بدون کنترل در اختیار گرفتند. آن‌ها همچنین مرز تورخم میان افغانستان و پاکستان را تصاحب کردند بنابراین فرودگاه کابل را که هنوز در دست دولت است، تنها راه خروج از افغانستان است

یک مقام افغان مستقر در جلال آباد به رویترز گفته «در حال حاضر هیچ درگیری در جلال آباد صورت نمی‌گیرد، زیرا فرماندار تسلیم طالبان شده است و اجازه دادن به طالبان تنها راه نجات جان غیرنظامیان بود.»

احتمالا تا فردا انتقال قدرت به صورت کامل انجام خواهد شد و از این پس دنیا باید جمهوری اسلامی افغانستان را به نام امارت اسلامی طالبان بشناسد. بسیاری از کشورها در هماهنگی با طالبان هستند؛ از جمله ایران که ارتباط خوبی با ملابرادر دارد و رهبران طالبان در دوره‌های مختلف بسیار به ایران سفر کرده‌اند. همچنین سفارت روسیه نیروهای خود را کابل خارج نخواهد کرد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : افغانستان
ارسال نظر

آخرین اخبار روز