تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۱۸.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴

تولید گوشت گاو مرغوب با استفاده از چاپ سه‌بعدی

این گوشت در مقابل عوامل بیماری‌زا مقاوم است و به جلوگیری از همه‌گیری‌های آتی کمک خواهد کرد.
کد خبر: ۲۹۸۳۰
به گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر به نقل از ایندپندنت، دانشمندان با استفاده از سلول‌های بنیادی و فناوری چاپ سه‌بعدی، استیک مصنوعی گوشتی ساخته‌اند که ماهیچه، چربی، و رگ‌های خونی دارد

گوشت واگیو قیمت بالایی در بازار دارد، قیمت هر نیم کیلو تا حدود ۲۰۰ دلار می‌رسد و بهای یک گاوِ بالغ ۳۰ هزار دلار است.

دانشمندان با استفاده از سلول‌های بنیادی و فناوری چاپ سه‌بعدی، استیک مصنوعی گوشتی ساخته‌اند که ماهیچه، چربی، و رگ‌های خونی دارد.

در تولید این گوشت ساخته دست بشر از دو نوع سلول بنیادی گاوهای ژاپنی واگیو، سلول‌های بنیادی پیش‌عضلانی گاو و سلول‌های بنیادی مشتق از بافت چربی استفاده شده است.

گوشت واگیو قیمت بالایی در بازار دارد، قیمت هر نیم کیلو تا حدود ۲۰۰ دلار می‌رسد و بهای یک گاوِ بالغ ۳۰ هزار دلار است.

دانشمندان به‌دلیل تاثیر عظیم این صنعت بر تغییر اقلیم، همواره در جست‌و‌جوی جایگزینی برای استفاده خوراکی از حیوانات بوده‌اند.

بر اساس بررسی گسترده دسماگ که ایندیپندنت گزارش آن را منتشر کرد، صنعت گوشت جهان معمولا از میزان انتشار کربن این صنعت گزارش‌های منظم و کاملی ارائه نمی‌دهد و متهم است «به شگردهای شرکت‌های دخانیات متوسل می‌شود».
  
هدف دانشمندان این بود ساختاری تولید کنند که به میزان بالای چربی بین‌‌ماهیچه‌ای، موسوم به مرمر یا ساشی، که به گوشت طعم و بافت می‌دهد، شباهت داشته باشد.

وقتی بافت‌ها با استفاده از زیست‌چاپ ساخته شدند، در ساختاری سه‌بعدی شبیه گوشت طبیعی کنار هم گذاشته شدند. این پژوهش، «مهندسی برشی از بافت گوشت‌مانند از طریق قراردهی بافت‌های سلولی تولید‌شده با استفاده از زیست‌چاپ ژل زردپی»، در نشریه نیچر کامیونیکیشنز (Nature Communications) منتشر شده است.

میچیو ماتسوساکی، پژوهشگر ارشد این تحقیق، گفت: «با اصلاح و بهبود این فناوری، نه تنها بازتولید ساختارهای گوشتی پیچیده مانند ساشی زیبای گاو واگیو، بلکه تغییرهای دقیق در ترکیب چربی و ماهیچه ممکن خواهد بود.» در آینده، مشتری‌ها می‌توانند این امکان را داشته باشند گوشت خاصی سفارش بدهند که میزان چربی آن طبق ذائقه شخصی و شرایط سلامت، قابل تغییر باشد. 

نام‌های تجاری بزرگ نیز در تلاش‌اند منابع تامین گوشت موردنیازشان را متنوع کنند. در سال ۲۰۲۰، کی‌اف‌سی (KFC) با شرکت روسی زیست‌فناوری «راهکارهای چاپ سه‌بعدی 3D Printing Solutions»، وارد همکاری شد تا اولین ناگت مرغ آزمایشگاهی جهان را تولید کنند.

بنا بر اعلام این رستوران‌ زنجیره‌ای، در «زیست‌گوشت» کی‌اف‌سی تمام افزودنی‌های مورداستفاده در پرورش سنتی حذف می‌شود و «محصول نهایی پاک‌تری» تولید می‌شود، و علاوه بر این، مصرف انرژی کاهش می‌یابد و آسیب به حیوانات متوقف می‌شود.

 این گوشت همچنین در مقابل عوامل بیماری‌زا مقاوم است و به جلوگیری از همه‌گیری‌های آتی کمک خواهد کرد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز