تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۹.۸۴°  بیشینه ۲۰.۷۹°
۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۳
یک کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با «معاصر»:

واردات خودرو در شرایط کنونی به نفع اقشار مرفه جامعه است؛ نه عموم مردم

یک کارشناس بازار خودرو درخصوص تاثیرات واردات خودرو بر بازار گفت: در زمینه واردات خودرو سه موضوع مطرح است. یکی واردات خودرو، دومی واردات خودرو در شرایط فعلی و سومی وارداتی که هم اکنون در مجلس در حال تصویب است و این سه مورد با هم تفاوت دارند.
کد خبر: ۳۹۶۹۳

واردات خودرو در شرایط کنونی به نفع اقشار مرفه جامعه است؛ نه عموم مردم

امیرحسن کاکایی در گفت و گو با «معاصر» با بیان این مطلب افزود: واردات خودرو در حالت عادی یک ابزار تعادل بازار به علاوه ارتقای کیفیت و خدماتی است که به مردم داده می شود و باعث رقابت می شود. از این منظر واردات خودرو بسیار مثبت است.

وی ادامه داد: اما اتفاقی که طی سه چهار سال گذشته افتاده، این است که به علت مشکلات ارزی، بانک مرکزی جلوی واردات خودرو و بسیاری از کالاهای دیگر را گرفته است. به عبارتی بانک مرکزی با این اقدام درصدد مدیریت مصرف ارز در کشور بوده است.

این کارشناس خودرو بیان کرد: البته بانک مرکزی همزمان مدیریت مصرف تولید ارز را نیز در دست گرفت، به این معنا که گفت هر کسی کالایی را صادر می کند و ارز به دست می آورد، در اختیار بانک مرکزی قرار دهد و در این راستا سامانه نیما را به وجود آورد و به ازای آن صادرات خودرو هم متوقف شد.

کاکایی اضافه کرد: علت هم این بود که بانک مرکزی بنا به وظیفه خود باید تخصیص ارز را اولویت گذاری و مدیریت کند که در این بخش اولویت اول مربوط به تامین ارز اقلام مصرفی مهم است که قاعدتا شامل غذا مثل گندم و نهاده های دام و طیور، اولویت دوم دارو و اولویت سوم تجهیزات صنعتی است و سپس به کالاهای مصرفی مانند خودرو می رسد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر واردات خودرو به طور کلی زیرسوال است؛ تشریح کرد: به این دلیل که اگر همچنان مذاکرات وین به نتیجه نرسد و درآمد ارزی ما تغییری نکند؛ آزادسازی واردات خودرو یک تقاضای مینیمم یک میلیارد دلار تا دو میلیارد دلاری به بازار ارز کشور تحمیل خواهد کرد و این موجب می شود که در میان مدت قیمت ارز بالاتر برود.

کاکایی ادامه داد: اگر چنین وارداتی انجام شود، قیمت خودروهای خارجی لوکس در کشور افت می کند و به طور موقت در بازار وضعیت نسبتا خوبی برای دهک درآمدی بالای مملکت و عده خاصی از مردم و کسانی که توان خرید دارند، که حدود 8 میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می شوند، ایجاد می شود و می توانند خودرو را ارزانتر خریداری کنند؛ اما روی قیمت خودروهای معمولی مورد نظر دهک های دیگر هیچ اثری نخواهد گذاشت.

به گفته این کارشناس بازار خودرو، صرف نظر از اینکه چون اوضاع ارزی خوب نیست، امکان دارد برخی حوزه ها از قبیل خودروسازان نیز که بعضی از قطعات آنها نیاز به ارز و ارزبری دارد؛ اگر بعدها با کمبود ارز و افزایش نرخ ارز مواجه شوند، خود به خود قیمت خودروی داخلی را نیز افزایش دهند. چون درمجموع افزایش قیمت ارز، به معنی کاهش ارزش ریال است.

وی تاکید کرد: تجارب گذشته نشان می دهد درصورت آزادسازی واردات خودرو به کشور، خودروهایی با مبالغ 20، 30 و 40 هزار دلاری وارد کشور می شود؛ نه خودروهای 8 هزار دلاری که متناسب با توان خرید مردم باشد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: لذا نباید فراموش کنیم که واردات خودرو به این ترتیب، حداکثر نیاز دهک بالای جامعه و اقشار مرفه را جواب می دهد، در حالی که اگر ما تولید خودرو را در کشور بالا ببریم، می توانیم بگوییم که حداقل 5 دهک اول جامعه از آن بهره مند می شوند.

کاکایی با بیان اینکه اگر ارزبری هم به وجود بیاید، اولویت با افزایش تولید در داخل است؛ نه واردات خودرو، اظهار داشت: درنتیجه این روش چند مضرات به همراه دارد. اولا اینکه به جای تشویق تولیدکننده به افزایش میزان تولید، تولیدکننده را تشویق به واردات می کند که این واردات تنها به نفع یک یا دو دهک بالای مملکت است، در حالی که تولید حداقل به نفع 5 دهک کشور است و منافع آن به بقیه نیز می رسد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز