تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
ضمن اشاره به فاجعه منا و مسئله تکفیری ها صورت گرفت؛

گلایه مولوی‌ عبدالحمید از رویکرد اقتصادی‌ دولت

مولوی عبدالحمید گفت: عربستان باید با توجه به مسئولیتی که دارد دلیل بروز این حادثه با این گستردگی تلفات را بررسی و جهان را از علت وقوع این مسئله مطلع کند.
کد خبر: ۴۱۳۶
اخبار معاصر : مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی در پاسخ به این سوال که بسیاری از رسانه‌های غربی سعی دارند حضور داعش در کشورهای منطقه را جنگی بین شیعه و سنی و داعش را گروهکی سنی‌مذهب نشان دهند در صورتی که آموزه‌های اسلام با عملکرد این گروهک تروریستی در تضاد است؛ نظر شما درباره این موضوع چیست، اظهار کرد: وَکَذٰلِکَ جَعَلناکُم أُمَّةً وَسَطًا لِتَکونوا شُهَداءَ عَلَى النّاسِ ... (سوره بقره آیه ۱۴۳). خدا امت ما را امت وسط و میانه قرار داده است. در امت ما افراط و تفریط موجود نیست. حسن دینی که آخرین دین خداست، در میانه‌روی است.

دولت به فکر نان مردم سیستان و بلوچستان باشد؛ اینجا استعدادهای اشتغال‌زایی موجود است

مولوی عبدالحمید در پاسخ به این سوال که با توجه به ارتقای قابل توجه سطح امنیت در استان به دنبال اقدامات نهادهای مختلف از جمله مرزبانی، چه انتظاری از دولت برای توسعه پایدار و بهبود وضعیت اشتغال دارید تا به توسعه‌ای برسیم که امنیت را مردم در اختیار بگیرند گفت: بله. مهم‌ترین مسئله همین است. اینجا استعدادهای خوبی وجود دارد که مردم مشغول شوند و فقرزدایی و ایجاد اشتغال صورت بگیرد و دست مردم به نان برسد. الحمدالله هم معادن هست و هم شرایط کشاورزی وجود دارد. فعال کردن مرزها، کشاورزی و معادن خیلی ضروری است. یکی از مهم‌ترین منابع تولیدات دامی و کشاورزی است.

وی با تأکید بر اینکه باید صنعت در این استان فعال شود خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهوری در سفری که به این استان داشتند قدم‌های خوبی برداشتند. مردم اگر اشتغال داشته باشند و سیر شوند، خیلی از مشکلات برطرف می‌شود. بسیاری از مشکلات ناشی از فقر و به دلیل نداشتن نان و اشتغال است و به همین دلیل دست به جرم و جنایت می‌زنند. امیدواریم دولت تدبیر و امید موفق باشد و اینجا بیشتر ایجاد اشتغال کند و نیازی نباشد برای امنیت فکر کنند. خدا را شکر امنیت خوبی حاصل است و باید به فکر نان مردم باشند.

جامعه اسلامی درباره تکفیر، تندروی و افراط گرایی به شدت مخالف است

وی با تأکید بر اینکه اسلام با افراط و تفریط مخالف است، گفت: جامعه اهل سنت با کسانی که تندروی و افراط می‌کنند، موافقت ندارد و هیچ یک از ما با این افراطگرایان و تندروها مواف نیست. ما به طور کلی با خشونت موافف نیستیم. معتقدیم جهادی که در اسلام است شرایط خاصی دارد که علما و کارشناسان دین باید درباره جهاد فتوا دهند که چه زمانی جهاد لازم است؛ مثلا وقتی اشغال و تجاوز و زورگویی غیرمسلمانان بر مسلمانان باشد، جهاد تعریف می شود. اما اینکه مسلمان مسلمان را بکشد و با هم درگیر باشند، این را هیچ‌یک از علما اجازه نمی‌دهد. اینجا ما با تندروی و افراط گرایی مخالفیم.

مولوی عبدالحمید خاطرنشان کرد: منطق ما منطق گفتمان، صحبت، مذاکره و حل مسائل از طریق گفتمان است و جامعه ما هم همین طور است. اینها گروه‌های خاصی هستند که اینگونه تفکری دارند وگرنه علمای اسلام و جامعه اسلامی درباره تکفیر، تندروی و افراط گرایی به شدت مخالف است. اکثریت قاطع اهل سنت به همین عقیده هستند که شیعه و سنی باید کنار هم باشند. مسلمانان باید کنار هم باشند.

وی افزود: در کنفرانس‌هایی که شرکت کردم، سخت دفاع کردم که شیعه و سنی دارای مشترکاتی هستند که به خاطر وجود این مشترکات به اختلاف نرسند. در یکی از همین کنفرانس‌ها گفتم، همین قرآنی که در مسجدالحرام و مسجدالنبی است در قم چاپ می شود و در خانه تک تک اهل شیعه است. خانه کعبه را شیعه و سنی کنار هم طواف می‌کنند. منا، عرفات، مسجدالنبی کنار هم هستند. خدا و پیغمبرمان یکی است. قرآنمان یکی است و همه ما به این کتاب عظیم‌الشأن اعتقاد داریم. دیگر چه مشترکاتی می خواهیم بالاتر از اینها.

اروپا و آمریکا با وجود اختلافات زیاد برای حفظ منافع، متحد هستند؛ چرا مسلمانان برای منافع اسلام متحد نشوند؟

مولوی عبدالحمید گفت: اروپا و آمریکایی‌ها برای حفظ منافع خودشان باهم متحد هستند وگرنه اختلاقات زیادی دارند پس چرا ما مسلمانان برای منافع اسلام و منافع خودمان متحد نباشیم. در آیه ۶۴ آمده است قُل یا أَهلَ الکِتابِ تَعالَوا إِلىٰ کَلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَکُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِکَ بِهِ... (بگو: «ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است؛ که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم)؛ حضرت رسول مسیحیان را دعوت کردند که چون فقط در کلمه توحید باهم مشترک هستیم، بیایید حرف همدیگر را بشنویم. فقط برای همین یک کلمه و یک محور... در آن جلسه که سخنرانی می‌کردم آدم‌های تندرو هم وجود داشت وقتی این آیه را خواندم ساکت شدند. وقتی مسلمان و مسیحی برای یک کلمه قرار است دور هم جمع شوند، ماها که ده‌ها مشترکان داریم چرا دور هم جمع نشویم.

وی ادامه داد: اعتقاد ما به اعتدال است. لذا در جناح‌بندی کشور ما از لحاظ اعتقادی اصولگرا هستیم اما به خاطر اعتدالی که وجود دارد تمایل‌مان به دولت فعلی و آقای روحانی است. معتقدیم اعتدال باشد بهتر است.

فیلم محمد رسول‌الله نکات مثبت زیادی دارد؛ انتقاد بدون دیدن فیلم اصلا درست نیست

وی همچنین درباره اینکه آیا فیلم سینمایی محمد رسول‌الله را دیده است یا خیر گفت: فیلم را دیدم. این فیلم نکات مثبت خیلی زیادی دارد. پیشنهادهایی برای برخی اصلاحات دارم که ارائه کرده ام و فکر می‌کنم این فیلم با اعمال این اصلاحات برد بیشتری خواهد داشت و دغدغه‌ها کمتر خواهد شد.

مولوی عبدالحمید همچنین درباره کسانی که بدون دیدن این فیلم زبان به انتقاد گشوده‌اند اظهار کرد: انتقاد از فیلم بدون دیدن آن اصلا درست نیست.

عربستان باید جهان را از علت وقوع فاجعه منا مطلع کند؛ ضرورت بررسی فاجعه توسط کمیته‌های حقیقت‌یاب

مولوی عبدالحمید درباره افزایش تعداد قربانیان فاجعه منا و اینکه سعودی‌ها نه‌تنها زیر بار پذیرش مسئولین این فاجعه نرفتند بلکه تلاش کردند زائران را مقصر بروز آن جلوه دهند گفت: حادثه منا، حادثه تلخ و ناگواری بود. امسال عید قربان که از اعیاد فرخنده، سعید و خوشحال کننده امت اسلامی بود را مکدر کرد.

وی ادامه داد:باتوجه به اینکهعربستان میزبان حجاج است، مسئولیت حفاظت از جان حجاج را برعهده دارد و باید نهایت تلاش را می‌کرد که حجاج با مشکل روبه‌رو نشوند. منطقه مکه منطقه‌ای، کوهستانی و حجاج هم تعدادشان زیاد است و راه‌ها وسیعی نیست و همه این سال‌ها احتمال بروز حادثه با تلفات وجود دارد. این امر مواظبت خیلی زیادی می خواهد و عربستان باید با توجه به مسئولیتی که دارد دلیل بروز این حادثه با این گستردگی تلفات را بررسی کند.

مولوی عبدالحمید با بیان اینکه باید بگذارند کمیته‌های حقیقت‌یاب این موضوع را بررسی کنند و ببینند علت آن چه بوده و از تکرار آن جلوگیری کنند گفت: انتظار ما این است که عربستان اجساد زائران ایران و سایر کشورها را سریع‌تر به کشورهایشان برگرداند و جهان را از علت وقوع این مسئله مطلع کند و از کسانی که در حج امسال داغ دیده‌اند دلجویی کند.
انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز