تهران ۱۶.۹۹° كمينه ۱۶.۹۹°  بیشینه ۱۹.۷۹°
۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۲

آمریکا: تعلیق معاهده تسلیحات هسته‌ای از سوی روسیه غیرمسئولانه است

ما به دقت نظاره گر اقدامات روسیه خواهیم بود. ما البته مطمئن خواهیم شد که در هر شرایطی وضعیت مناسبی برای تضمین امنیت کشور خود و متحدانمان داشته باشیم.
کد خبر: ۵۸۳۶۵

آمریکا: تعلیق معاهده تسلیحات هسته‌ای از سوی روسیه غیرمسئولانه است

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا؛ آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که تصمیم روسیه برای تعلیق مشارکت در آخرین معاهده کنترل تسلیحات هسته‌ای با آمریکا موسوم به "نیو استارت" «عمیقاً تاسف‌آور و غیرمسئولانه است».

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا که در یونان به سر می برد، به خبرنگاران گفت: «ما به دقت نظاره گر اقدامات روسیه خواهیم بود. ما البته مطمئن خواهیم شد که در هر شرایطی وضعیت مناسبی برای تضمین امنیت کشور خود و متحدانمان داشته باشیم.»

بلینکن افزود: «ما آماده هستیم بدون توجه به هرگونه اتفاق در جهان یا تحول در روابط آمریکا و روسیه, در هر زمان درباره محدودیت‌های تسلیحات راهبردی با مسکو گفتگوکنیم. اقدام مسوولانه در این زمینه مهم است. جهان انتظاری از ما دارد.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت که کشورش آماده گفت‌وگو با غرب بوده اما با ریاکاری و بی‌تفاوتی غرب روبرو شده است. وی همچنین عنوان کرد، روسیه از پیمان "استارت جدید" خارج نمی شود ولی مشارکت آن را به حالت تعلیق درمی آورد.

تارنمای اسپوتنیک امروز گزارش داد که ولادیمیر پوتین در جریان سخنرانی سالانه برای مقام های ارشد و قانونگذاران این کشور، غرب را به ریاکاری متهم کرد و گفت: ما آماده گفت‌وگوی سازنده با غرب و همکاری برای تهیه ساختار امنیتی مشترک بودیم.

پوتین افزود: روسیه تمامی سعی خود را برای حل مسالمت آمیز مسئله دونباس انجام داد ولی وعده های سران کشورهای غربی دروغ بود. کشورهای غربی نیروهای ملی گرای اوکراینی را آموزش داده و به آنها سلاح می دادند. حتی پیش از آغاز عملیات ویژه روسیه، کی یف و غرب مذاکراتی در مورد تهیه تسلیحات داشتند.

وی دولت اوکراین را متهم کرد که قادر به حل مسئله دونباس نبود و تنها با زمان بازی می کرد و ترورهای سیاسی را در پیش گرفته بود. در نتیجه جمهوری های (خود خوانده) دانباس اعتقاد و انتظار داشتند تا روسیه نجاتشان دهد.

به گفته پوتین، هیچ کشوری به تعداد آمریکا پایگاه نظامی فرامرزی نداشته و این کشور صدها پایگاه در کشورهای دیگر در اختیار دارد.

پیمان استارت ۲ یا استارت نو در راستای کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان مسکو و واشنگتن امضا شد. باراک اوباما رییس‌ جمهوری وقت آمریکا و دمیتری مدودیف همتای روسی وی سال ۲۰۱۰ در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و این پیمان را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا کردند.

آمریکا و روسیه تحت این قرارداد جدید، اجازه یافتند حداکثر یک هزار و ۵۵۰ کلاهک مستقر کنند، حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در پیمان استارت که سال ۲۰۰۲ قید شد. نخستین پیمان سال ۱۹۹۱ منعقد شد و سال ۲۰۰۹ منقضی شد.

اعتبار استارت-۲ روز پنجم ماه فوریه سال ۲۰۲۱ (۱۷ بهمن) بسر رسید. قرار بود مقام‌های دو کشور از ۲۹ نوامبر تا ۶ دسامبر (۸ تا ۱۵ آذرماه ۱۴۰۱) در پایتخت مصر دیدار کنند تا در مورد از سرگیری بازرسی‌ها بر اساس معاهده کاهش تسلیحات هسته‌ای موسوم به "نیو استارت " گفتگو کنند. این معاهده در ماه مارس ۲۰۲۰ به دلیل همه گیری کرونا متوقف شده بود.

در این میان، روسیه پیش از آغاز دیدارها در قاهره اعلام کرده بود به دلیل رفتار ضد روسی واشنگتن، این مذاکرات را به صورت یکجانبه به تعویق انداخته است.

بر اساس پیمان استارت که از ۲۰۱۱ به اجرا در آمد، شمار کلاهک‌های هسته‌ای دو کشور محدود می‌شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز