تهران ۲۲.۶۲° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°

۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶

چند حلقه چاه عراق در اختیار داعش است؟

سال هاست که از داعش به عنوان ثروتمند ترین گروه ترورسیتی نام برده می شود، اما داعش این ثروت را از چه منبعی به دست می آورد؟!
کد خبر: ۶۵۰۹

اخبار معاصر: طبق برآوردها گروهک تروریستی داعش حداقل به 150 حلقه چاه قابل بهره برداری در عراق دسترسی دارد که البته با امکانات ابتدایی و با کمترین ظرفیت در حال بهره برداری از این چاه هاست، اما به هر حال پول حاصل از فروش این نفت ها، رقم قابل ملاحظه ای را شامل می شود.

چند حلقه چاه عراق در اختیار داعش است؟

سالهاست که از داعش به عنوان ثروتمند ترین گروه ترورسیتی نام برده می شود، اما داعش این ثروت را از چه منبعی به دست می آورد؟!

با رصد سیر تشکیل داعش در شمال سوریه و به مرکزیت رقه و سیر حرکت قلمرو گشایی این گروه به سمت مناطق دیگر، یکی از مهمترین نکاتی که مورد توجه قرار می گیرد، علاقه اتاق فکر داعش به تحت سلطه قرار دادن منابع هیدروکربنی سوریه است. این علاقه شدید از چند دلیل مهم ناشی می شود:

1- دسترسی به منابع مالی گسترده برای استقلال از کشورهای مادر

2- قطع کردن دسترسی سوریه به منابع نفت و گاز به عنوان یکی از مهمترین منابع مالی

3- داشتن برگ برنده برای بازی دادن کشورهای خاص مثل ترکیه و اسرائیل که به نفت ارزان و در دسترس نیاز دارند.

داعش در June سال 2014 با حملهای گسترده به عراق وارد شد و حدود یک سوم خاک عراق را به طور مستقیم به اشغال خود درآورد. در این حمله علاوه بر اینکه به لحاظ زمینی، به مناطقی توجه شد که داعش در آنجا دارای پایگاه مردمی بود، اما در بعضی از موارد، با مناطقی خاص مواجه هستیم که به غیر از تسلط بر منابع نفتی، دلیل دیگری برای تسخیر و اشغال آنها پیدا نمی کنیم.

طبق برآوردها گروهک تروریستی داعش حداقل به 150 حلقه چاه قابل بهره برداری در عراق دسترسی دارد که البته با امکانات ابتدایی و با کمترین ظرفیت در حال بهره برداری از این چاه هاست، اما به هر حال پول حاصل از فروش این نفت ها، رقم قابل ملاحظه ای را شامل می شود.

یکی از مهمترین مناطق نفت خیز، در محدوده تقاطع سه استان نینوا، کرکوک و صلاح الدین وجود دارد که این منطقه در نزدیکی پالایشگاه بیجی است. که این امر بر اهمیت این پالایشگاه می افزاید.

چند حلقه چاه عراق در اختیار داعش است؟

هرچند پالایشگاه آنطور که داعش علاقه داشت سالم به دستش نیفتاد (در روزهای اول حضور داعش در بیجی، داعش از شیوخ محلی خواسته بود که با 200 مدافع پالایشگاه مذاکره کنند تا با بخشیدن جان خود، پالایشگاه را ترک کنند). اما چاه های عجیل و علاس که در زمره چاه های فعال بودند، سالم و دست نخورده به دست داعش افتاد. اهمیت این چاه ها به دلیل امکان برداشت و انتقال سریع نفت، برای این گروه تروریستی به حدی بود که سریعا اولین محمولهها را از این دو چاه برداشت کرده و تا حدود یک سال بعد که تکریت فتح شد، این صادرات ادامه داشت.

انتهای پیام/


انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز