تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۲.۷۹°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي خبر داد

تکمیل پروژه ايران و ترکمنستان بعد از 7 سال

معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي از احداث و تکمیل خط 400 کيلوولت بين ايران و ترکمنستان توسط شرکت توانير خبر داد.
کد خبر: ۷۱۰۸
تکمیل پروژه ايران و ترکمنستان بعد از 7 سال
اخبار معاصر: هوشنگ فلاحتيان در حاشیه ديدار با " آنايف" قائم‌مقام مديرعامل شرکت "ترکمن انرگو" که در ساختمان ستادي وزارت نيرو برگزار شد، با بيان اين مطلب گفت: در حال حاضر اين خط در داخل کشور تا مرز ترکمنستان اجرايي شده و به‌زودي با صدور مجوزهاي لازم، عمليات اجرايي آن در خاک ترکمنستان نيز آغاز مي‌شود.

وي با اشاره به سفر خود به عشق آباد و ديدار با وزير انرژي ترکمنستان گفت: در اين ديدار پيشنهاد احداث خط 400 کيلوولت "ماري – سرخس" توسط شرکت توانير و پرداخت هزينه‌های طرح از محل مطالبات دو کشور به وزير انرژي ترکمنستان مطرح شده و نتايج مثبتي نيز حاصل شد.
تکمیل پروژه ايران و ترکمنستان بعد از 7 سال
فلاحتيان دربار همکاری با این شرکت ترکمنی گفت: این شرکت اگر اختیارات لازم در خصوص تصميم‌گيري برای آغاز پروژه را دارد، پس از بازگشت از ايران باید آمادگی خود را اعلام کند تا بر اساس آن مجوز اجرايي شدن اين پروژه آغاز شود.

وي با اشاره به اينکه به محض دريافت اطلاعات و مشخصات خط "ماري–سرخس" نسبت به برآورد هزينه‌ها اقدام خواهيم کرد، گفت: در حال حاضر براي پيشبرد روند کار، 15 ميليون دلار از طريق افغانستان و 5 ميليون دلار از طريق ترکيه به شما پرداخت خواهد شد.

معاون برق و انرژي وزير نيرو اظهار اميدواري کرد تا يک يا دو ماه آينده که تحريم‌ها برداشته شود مشکلات مالي از طريق بانک ها مرتفع شود.

بر اساس این گزارش، طرح مطالعاتي خط 400 کيلوولت "ماري – سرخس" با هدف افزايش صادرات برق، از حدود 7 سال قبل آغاز شده و مراحل اجرايي آن از 3 تا 4 سال قبل از مشهد به طول 170 کيلومتر آغاز شده و در حال حاضر اين خط تا مرز ترکمنستان با هزينه‌اي حدود 100 ميليون دلار اجرايي شده است.

بر این اساس، اجراي آن در داخل ترکمنستان به طول 165 کيلومتر با هزينه برآوردي حدود 100 ميليون دلار باقي مانده که به‌زودي با توافقاتي که انجام خواهد شد، توسط شرکت مادر تخصصي توانير اجرايي مي شود.
انتهای پیام/
انتهای پیام
منبع: میزان
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز