تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
لاریجانی در صحن علنی:

تأخیر دولت در ارائه لایحه بودجه تخلف است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید تا 15 آذر لایحه بودجه و برنامه توسعه را ارائه می کرد و مطابق آیین نامه بودجه را ارائه نکرده و تخلف نموده است.
کد خبر: ۸۰۲۸
تأخیر دولت در ارائه لایحه بودجه تخلف استاخبار معاصر: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید تا 15 آذر لایحه بودجه و برنامه توسعه را ارائه می کرد و مطابق آیین نامه بودجه را ارائه نکرده و تخلف نموده است.

مهدی کوچک زاده در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، 17 آذرماه) مجلس شورای اسلامی، در تذکر آیین نامه ای گفت: طبق ماده 186 دولت موظف بود تا 15 آذرماه لایحه بودجه را به مجلس ارائه دهد اما این کار تا کنون انجام نشده است. برنامه توسعه کشور نیز که باید به مجلس ارائه می شد تا کنون ارائه نشده است.

گذشت زمان در رابطه با ارائه لایحه بودجه و برنامه توسعه کشور موجب فوت زمان شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: بنده بارها تا کنون ماده 55 را متذکر شده ام. در طی 12 سال حضور به عنوان نماینده مجلس تا کنون بارها در رابطه با اجرای ماده 55 تذکر داده ام متأسفانه این بند هرگز تا کنون اجرا نشده است.

در بند دوم ذیل ماده 55 رسیدگی به عملکرد بودجه سالانه مجلس و ارائه گزارش آن حداکثر تا پایان شهریور ماه باید صورت گیرد.

وی ادامه داد: من در طول سال های گذشته هرگز ندیدم که گزارشی محتوای بودجه ای مجلس را منعکس کند منتشر شده باشد. سال گذشته در مراجعات مردمی سوالات متعددی در رابطه با ساختمان های مجلس و ساخت و ساز با عنوان دیوارکشی به دور مجلس مطرح می شد.

 بحث بنده این نیست که اقدامات صورت گرفته درست بوده است یا غلط ولی برخی رسانه ها با نگاه مفسده انگیزی یا حق طلبی سوالاتی را مطرح کردند که صرف این هزینه های هنگفت در این بی پولی به چه جهتی بوده است.

کوچک زاده گفت: بنده قصد جسارت ندارم، در طی 8 سالی که شما به عنوان رئیس مجلس بودید یا قبل از شما که آقای دکتر حداد عادل رئیس مجلس بودند؛ مبالغی در حد 20 میلیارد تومان یا 10 میلیارد تومان در اختیار رئیس مجلس برای کمک به اشخاص حقیقی بوده است و بخشی از آن در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفته است و بنده این موضوع را قبول دارم.

مسئله اینجاست که در رابطه با این مبالغ هرگز مطلع نشده ایم و گزارشی در رابطه با این موضوع تا کنون منتشر نشده است. عدم تحقق این موضوع و عمل نکردن به ماده 55 با منتشر نشدن گزارش نحوه هزینه بودجه توسط رئیس مجلس یکی دیگر از قانون شکنی هایی است که بنده به خاطر آن استعفا دادم.

 علی لاریجانی در پاسخ به تذکر کوچک زاده گفت: اینکه می گویید دولت باید تا 15 آذر لایحه بودجه و برنامه توسعه را ارائه می کرد صحیح و درست می باشد. دولت مطابق آیین نامه بودجه را ارائه نکرده است و تخلف نموده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد تذکر دوم شما باید بیان کنم موضوعی را که مدعی شدید صحیح نمی باشد زیرا در تمام سال های گذشته بررسی لازم صورت گرفته و گزارش بودجه مجلس ارائه شده است. امسال نیز همانند گذشته گزارش بودجه مجلس به کمیسیون ارائه شده و در حال بررسی است بنابراین مسیر اجرایی آن در حال سپری شدن است.

وی در ادامه گفت: ‌اینکه می گویید چرا دور مجلس دیوارکشی صورت گرفته است، باید ملاحظاتی را داشته باشیم. دیواری کشیده نشده است، اینکه می گویید چند ده میلیارد تومان هزینه شده است به هیچ عنوان درست نیست؛ حدود دو سه میلیارد تومان بیشتر هزینه نشده است که آن هم بنا به ملاحظات امنیتی بوده است. مسئولیت امنیت مجلس بر عهده رئیس مجلس شورای اسلامی می باشد.

 لاریجانی افزود: با توجه به تهدیدات امنیتی و لحاظ نظرات ستادکل، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر نهادهای ذیربط برای شما نمایندگان و مجلس شورای اسلامی اجرایی کردیم. کاری که انجام گرفته اقدام درستی بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع مرتبط با عملیات عمرانی مجلس موضوع پنهانی نیست. بخشی از آن به دلیل کار و دغدغه نمایندگان مجلس است. خودتان بارها گفته اید که حضور 5 نماینده در یک اتاق برای مراجعه کنندگان جا ندارند و من برای هر نماینده مجلس یک اتاق در نظر گرفته ام. بخشداری ها به عنوان کوچک ترین واحداجرایی کشور دارای دفتر هستند، نماینده ای که در حد یک وزیر می باشد اتاق برای مراجعه کنندگان خود ندارد. ما در نظر گرفته ایم که هر نماینده حداقل یک اتاق برای خود و مراجعه کنندگان داشته باشد.

وی در ادامه گفت: کمیسیون های مجلس با مشکل جهت تشکیل جلسه مواجه هستند ما برای کمیسیون ها نیز تلاش کرده ایم فضایی ایجاد کنیم. بخشی از فعالیت عمرانی صورت گرفته مرتبط با کتابخانه مجلس شورای اسلامی است؛ در کتابخانه مجلس نفایس تاریخی نگهداری می شود که میراث فرهنگی کشور محسوب می شود. اگر خدای ناکرده زلزله ای رخ بدهد اینها از بین خواهند رفت. در حال ساخت ساختمانی هستیم که این نفایس را در آن نگهداری کنیم. کار دیگری به عنوان ساخت اتاق برای رئیس مجلس تا کنون صورت نگرفته است.

لاریجانی گفت: اینکه می گویید بودجه کلان در اختیار رئیس مجلس است؛ بودجه ای پرداخت نشده است. اینکه می گویید مبلغ 42 میلیارد تومان در اختیار رئیس مجلس بوده است صحیح نیست؛ بله این رقم روی کاغذ نوشته شده است اما مبلغی که پرداخت شده حدود10 میلیارد تومان بوده است. این مبلغ به عنوان کمک در اختیار نمایندگان مجلس در جهت کمک به مستمندان قرار می گیرد. خود شما نیز سه ماه یکبار در جهت دریافت این مبلغ مراجعه می کنید اینکه می گویید بودجه ای کلان در اختیار رئیس مجلس است به هیچ عنوان درست نیست.

انتهای پیام/
انتهای پیام
منبع: میزان
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز