تهران ۱۵.۹۹° كمينه ۱۵.۷۹°  بیشینه ۱۵.۹۹°

۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱
هیلاری کلینتون:

در صورت نیاز دستور حمله نظامی به ایران را صادر می‎کنم

نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تهدید کرد بعنوان رئیس جمهور، درصورت نیاز لحظه ای در استفاده از گزینه نظامی علیه ایران تردید نخواهد کرد.
کد خبر: ۱۴۸۳
اخبار معاصر: هیلاری کلینتون چهارشنبه در سخنانی در اندیشکده بروکینگز در واشنگتن گفت «به عنوان رئیس جمهور هر اقدام لازم برای حفاظت از ایالات متحده و هم پیمانانش را بکار خواهم بست. در استفاده از گزینه نظامی (علیه ایران) تردید نخواهم کرد اگر این کشور بخواهد به سلاح هسته‌ای دست یابد.»

کلینتون ضمن اعلام حمایت از توافق هسته‌ای با ایران هشدار داد رویکرد امریکا نسبت به جمهوری اسلامی باید بر اساس بی‌اعتمادی و راستی‌آزمایی باشد.

وی افزود در صورت پیروزی در انتخابات نوامبر سال 2016 توافق هسته‌ای با ایران را به طور دقیق اجرا و «جاه طلبی‌های» جمهوری اسلامی در منطقه را محدود خواهد کرد.

این مقام پیشین آمریکایی در این سخنرانی با اشاره به اینکه تنها حمایت از توافق هسته‌ای کافی نیست، گفت: «من از این توافق حمایت می‌کنم، از این توافق به عنوان بخشی از یک راهبرد بزرگتر نسبت به ایران حمایت می‌کنم.»

وی اظهار داشت: «ما مجبوریم بگوییم "آری" و آری، ما با قدرت و هوشیاری این توافق را اجرا خواهیم کرد.»

ایران و گروه 1+5، شامل امریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان 23 تیر پس از مدت‌ها مذاکرات سخت و فشرده در وین، پایتخت اتریش، سرانجام بر سر «برنامه جامع اقدام مشترک» به جمع‌بندی دست یافتند. بر این اساس، ایران در ازای رفع تحریم‌ها، محدودیت‌هایی را بر برنامه هسته‌ای خود اعمال می‌کند.

کنگره امریکا تا 26 شهریور فرصت دارد با رای‌گیری درباره برجام آن را رد یا تصویب کند.

برخی از جمهوریخواهان با انتقاد از متن برجام گفته‌اند از تصویب آن ممانعت خواهند کرد.

با این وجود، تعداد سناتورهای حامی توافق هسته‌ای به 42 نفر رسیده و دیگر نیازی نیست باراک اوباما برای تائید نهایی آن از حق وتوی خود استفاده کند.

کلینتون افزود: «دیگر تردید چندانی درباره نتیجه این توافق در کنگره باقی نمانده است. بنابراین، باید منتظر آن باشیم که بعداً چه خواهد شد: باید توافق را اجرا کنیم، جلوی ایران و نیروهای نیابتی‌اش را بگیریم و هم‌پیمانان خود را تقویت نماییم.»

نامزد حزب دموکرات و وزیر امور خارجه سابق امریکا افزون بر این در سخنرانی خود وعده داد امریکا تعهد بیشتری به امنیت اسرائیل خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به اهمیت حیاتی خلیج فارس برای منافع امریکا، مدعی شد واشنگتن افزون بر ایستادگی در برابر «نقض حقوق ایرانی‌ها» در داخل این کشور، برای مقابله با نیروهای نیابتی ایران همچون جنبش حزب الله لبنان یک ائتلاف تشکیل خواهد داد.

انتهای پیام/
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز