تهران ۱۳.۹۹° كمينه ۱۳.۷۹°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۳

هوای زیرزمین تهران هم آلوده است

همیشه نام مترو در ذهن، شلوغی، صف‌های طولانی بلیط، دست‌فروشان و گدایان را تداعی می‌کند که اکنون باید مواد فروشان را نیز به این جمع اضافه کرد.
کد خبر: ۱۶۵۶
اخبار معاصر:درست است که مترو به عنوان پاک‌ ترین، سالم‌ ترین، سریع‌ ترین، ایمن‌ ترین و به طور کلی کارآمدترین شبکه حمل و نقل، نقش انکارناپذیری در حل مسائل اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی ناشی از معضل ترافیک دارد، اما گاهی بروز برخی اشکالات، همه این صفت ها را با خدشه مواجه می کند.

مهم نیست که مسافر هر روزه و دائم مترو باشید یا تنها یک بار از مترو برای سفرهای شهری خود استفاده کرده‌ اید، در هر صورت حتما با گداها و دست ‌فروشانی که با کوله ‌پشتی و ساک‌های بزرگ در مترو حضور دارند آشنا شده ‌اید؛ فروشنده‌هایی که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در بساط آنها دیده می‌شود. بساطی که در آن انواع و اقسام خوراکی‌ها و تنقلات تا لوازم آرایشی- بهداشتی و پوشاک زنانه و مردانه می‌بینید.

علی رغم اینکه این اجناس از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند اما به هر حال، وفور آنها کاملا احساس می شود اما براساس اظهارات مسئولان ذی‌ ربط، بعضی از این فروشنده‌ها در قالب دستفروشی، اقدام به حمل و فروش مواد مخدر نیز می‌ کنند.

در میان این دستفروشان و گداهای مترو ازافراد 6 ساله تا 60 ساله وجود دارد و در هر 1200 واگن فعال در متروی تهران گروه‌های مختلف دست‌فروشان برای خود قلمرو و محدوده‌ای دارند. حال برای بعضی از فروشندگان مواد، مترو محل امنی برای تردد و فروش مواد مخدر تبدیل شده است.

کشف 10 کیلیو گرم مواد مخدر در مترو تهران

در این باره حجت الاسلام میثم امرودی معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران در جلسه شورای اجتماعی وزارت کشور گفته است که سال گذشته در مترو بیش از 10 کیلوگرم مواد مخدر از دستفروشان کشف شده است. یعنی به بهانه دستفروشی مواد مخدر درمتروها می‌فروشند و توزیع می کنند. حتی باید با این نوع گداها که به بهانه دستفروشی در چهارراه های پر رفت و آمد پخش هستند، برخورد شود!

معاون شهردار تهران معتقد است تا آنجا که بررسی ها نشان میدهد حداقل 1700 نفر به عنوان دستفروش در متروی تهران گدائی می کنند؛ دستفروشی پوششی برای گدائی شده است.
هفته گذشه نیز روابط عمومی شرکت بهره‌برداری مترو تهران در خبری اعلام کرد که با استفاده از شگرد چهره زنی توسط پلیس مترو، یکی از حاملان مواد مخدر در ایستگاه بهارستان دستگیر و به مقامات قضایی تحویل داده شد.

بر اساس این گزارش ساعت 7 شب دوم شهریورماه فردی به نام م.م 26 ساله وارد ایستگاه مترو بهارستان شد که با توجه به پوشش انتظامی ایستگاه های مترو، پلیس مستقر در ایستگاه بهارستان با شگرد چهره زنی و تشخیص حالات روحی و روانی به وی مشکوک شدند.

با دستگیری وی مشخص شد نامبرده مصرف کننده شیشه و حامل 400 گرم مواد مخدر از نوع هرویین و 3 میلیون تومان پول نقد است که توسط پلیس مترو بازداشت و به مقامات قضایی تحویل داده شد.

حال می‌طلبد مسئولان عزم ویژه‌ای را برای ریشه کن کردن معضل دست‌فروشی و گدایی در مترو که بعضا پوششی برای مواد فروشی است داشته باشند و تنها به توسعه مترو توجه نشود بلکه مسائل فرهنگی نیز در اولویت قرار بگیرد.

حل معضل دستفروشی در مترو تا پایان سال

اما این معضل تا کجا ادامه خواهد یافت؟ اقبال شاکری عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران می گوید: با اقدامات انجام شده توسط شورای شهر تهران و شرکت بهره‌ برداری مترو، معضل دستفروشی در مترو تا پایان سال برطرف می‌شود.

وی با اشاره به حل معضل دستفروشی در مترو اظهارداشت: با پیگیری‌های صورت گرفته از طرف شورای شهر تهران و شرکت بهره برداری مترو برای رسیدگی به مشکلات موجود در مترو از جمله دستفروشی اقدام شده است به طوری که نامه‌ای از طرف شرکت بهره برداری مترو به دنبال تذکر بنده به کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران فرستاده شده و طبق مندرجات در نامه اکثر افراد دستفروش در مترو شناسایی و اطلاعات شخصی آنها نیز جمع‌آوری شده است.

شاکری در پایان گفت: برای ساماندهی دستفروشان مترو بررسی‌هایی انجام شده حکایت از آن دارد که تا پایان سال از دستفروشی در مترو جلوگیری و دستفروشان ساماندهی می‌شوند.


منبع:خط خبر

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز