تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷
عجیب ولی واقعی

قیمت دنا در تهران با شهرستان‌ها متفاوت است!

کاهش نسبی و نوسان اندک در بازار ارز باعث شده خودرو و قیمت آن در سراشیبی قیمت قرار بگیرند اما نکته جالب اینجاست که قیمت ها در شهرهای مختلف با هم متفاوت است.
کد خبر: ۱۶۵۸۶
قیمت دنا در تهران با شهرستان‌ها متفاوت است!به گزارش پایگاه خبری معاصر، با تغییر وضعیت و ثبات نسبی برقرار شده در بازار ارز و همچنین صحبت درباره افزایش تولید روند کاهش تقریبا ادامه‌دار به‌نظر می‌رسد. این کاهش امروز به حدی شده که برخی کارشناسان بازار خودرو می‌گویند که قیمت بازار آزاد در حاشیه قیمت کارخانه قرار خواهد گرفته است، با این وجود همچنان قیمت‌ها نسبت به کیفیت خودروها بسیار بالاست.
از طرفی ادامه روند کاهشی هم باعث شده تا مردم رغبت کمتری برای خرید خودرو داشته باشند و منتظر بمانند و ببینند که آیا بیش از این هم قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند یا نه. براساس آخرین اخبار، قیمت خودروها در بازار آزاد روز پنجم و ششم بهمن‌ماه نیز روند نزولی داشته و در برخی از مدل‌ها کاهش بیشتر اتفاق افتاده است.
هرچند که این کاهش‌ها به نسبت هفته‌ها و حتی دو ماه گذشته روند کندتری یافته است ولی همچنان این روند ادامه دارد. برخی از فعالان این بازار معتقدند اگر بازار ارز مدیریت شود تا نرخ کاهش بیشتری داشته باشد حتی امکان دارد قیمت بازار آزاد به زیر قیمت کارخانه برسد.
دو شرکت ايران‌خودرو و سايپا عمده توليدکنندگان خودروي سواري در کشور هستند و با داشتن بازار انحصاري خيال‌شان از حيث دستکاري قيمت و تعيين آن راحت است. فروش خودرو در ايران پروسه عجيبي دارد،‌ يک روز قرعه‌کشي، يک روز پيش‌فروش، يک روز ثبت نام!
در همه اين روش‌ها هم پول مردم بايد در حساب خودروسازان باشد تا زماني‌که خودرو به متقاضي تحويل مي‌شود. صنعت خودروسازي کشور مشکلات زيادي دارد و اين قابل انکار نيست، اما اينکه محصولات يکسان در شهرهاي مختلف با قيمت‌هاي متفاوتي به‌فروش برسند عجيب است. به‌عنوان مثال اين تفاوت در خودرويي مانند دنا و دنا پلاس وجود دارد! به اين شکل است که مثلا دنا پلاس مدل 99 در تهران 280 ميليون تومان و در کرمانشاه 300 ميليون تومان است!
خودروي دنا با کروز کنترل در بازار قيمتي بين 257 تا 258 ميليون تومان دارد و حداقل قيمت دنا معمولي مدل 99 از 250 ميليون تومان آغاز و در نهايت به 270 ميليون تومان ختم مي‌شود. دنا پلاس را مي‌توان با قيمتي بين 280 تا 311 ميليون تومان در شهرهاي مختلف خريداري کرد. گفتني است دنا پلاس توربو اتوماتيک مدل 99 در شهرهاي مختلف بين 335 تا 430 ميليون تومان به فروش مي‌رسد!
سوال مهم اينجاست که وقتي محصولي در يک کارخانه توليد مي‌شود چرا بايد چنين اختلاف قيمتي را در شهرهاي مختلف داشته باشد؟ مگر چه چيزي در اين خودروها وجود دارد که چنين اختلاف قيمتي به‌وجود مي‌آورد. اين اختلاف فاحش، نشان از ضعف نظارت دستگاه‌هاي ناظر دارد البته اگر نظارتي صورت بگيرد.

کارخانه‌هاي بومي چه مي‌کنند؟
ايران‌خودرو در اکثر شهرهاي کشور کارخانه احداث کرده و بسياري از محصولات را در همان شهر‌ها توليد مي‌شوند تا هزينه‌هاي حمل و نقل کمتر شود، با اين وجود افزايش قيمت در برخي از محصولات اتفاق عجيب‌تري به‌نظر مي‌رسد! ايران‌خودرو نه تنها تلاشي براي بهبود کيفيت خودرو نمي‌کند بلکه از هر فرصتي براي سوءاستفاده از مردم و گرانفروشي بهره مي‌برد.
در اين ميان جالب اينکه شوراي رقابت يا سازمان حمايت از حقوق مصرف‌کنندگان يا وزارت صمت هيچ‌کدام دخالتي در اين نوع فروش نمي‌کنند! خودروسازان 40 سال است که مردم را به خريد محصولات بي‌کيفيت محکوم کرده‌اند و چون بازار انحصاري در دست دارند هرگونه که مي‌خواهند با مشتري برخورد مي‌کنند.
نداشتن بازار صادراتي، دپوي خودروها به بهانه‌هاي واهي، بهانه‌تراشي براي گران‌تر کردن خودرو، افزايش بدهي‌ها و خدمات پس از فروش توهين‌آميز به مردم، عدم عرضه به ميزان تقاضا، وابستگي به واردات، عقب‌ماندگي صنعتي و ده‌ها مشکل ديگر از جمله ثمرات فعاليت خودروسازان ايراني است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز