تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
بوي بهبود در ديپلماسي اقتصادي با تركيه

حركت به سمت روابط تجاري 30 ميليارد دلاري

پس از مدت زمان نسبتا طولاني از كاهش صادرات ايران به تركيه كه دلايلي همچون شيوع ويروس كرونا و برخي ابهامات در روابط دوجانبه داشت، حالا خبر مي‌رسد كه ارتباطات تجاري ميان اين دو كشور همسايه در حال پيشرفت است.
کد خبر: ۱۶۷۳۳

به گزارش پايگاه خبري معاصر، صادرات ايران به کشور ترکيه به دليل اعمال تحريم‌ها و شيوع ويروس مرگبار کرونا، در 10 ماه گذشته به ميزان 8/1 ميليارد دلار بوده که فاصله زيادي با حجم صادرات به اين کشور در سال‌هاي گذشته دارد.
اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته نيز 41 درصد با کاهش همراه بوده است، اما حالا همزمان با سفر وزير امور خارجه کشورمان به اين کشور و البته با ابراز اميدواري از حل مشکل کرونا و رفع 100درصدي تحريمها، مسئولان مربوطه مي‌گويند مي‌توانيم به روزهايي بازگرديم که 21 ميليارد دلار حجم مبادلات دو کشور بود.
در همين ارتباط، روز گذشته رئيس اتاق مشترک ايران و ترکيه اعلام کرد که «سيگنال‌هاي خوبي از بهبود روابط دو طرف مي‌رسد. با توجه به شرايط منطقه و تغييراتي که در روزهاي گذشته در سطح جهاني رخ داد مانند انتخابات ايالات متحده و ساير موضوعات ما اميدوار هستيم که ديپلماسي اقتصادي ما دوباره احيا شده و بتوانيد به سطح مبادلات مدنظر خود برسيم.»
ايران و ترکيه دو کشور همسايه محسوب ميشوند که طي ساليان متمادي همواره مبادلات گستردهاي در حوزه تجارت در کنار پيشينه تاريخي و تشابهات فرهنگي داشته‌اند. اخيرا نيز، محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان، به اين کشور سفر کرده و در ديداري که با ميلاد چاوش اغلو، همتاي ترکيه‌اي، خود داشته، عنوان کرده که «جمهوري اسلامي ايران و ترکيه در شرايط دشوار با يکديگر روابط بسيار خوبي داشتند و در هر شرايطي اين روابط را با جديت ادامه خواهند داد.»
در اين سفر درباره همکاري‌هاي ترانزيتي، تجاري و همينطور همکاري در حوزه انرژي نيز گفتوگوهايي انجام گرفت و بر ادامه تلاش متقابل براي حل‌کردن مشکلات شرکت‌ها و افراد دو کشور که مشغول سرمايه‌گذاري هستند، تاکيد شد. پيش از اين، عليرضا رزم حسيني- وزير صمت- هم از وزير تجارت ترکيه خواست تا راهي براي استفاده کشورمان از منابع بانکي خود نزد بانک‌هاي ترکيه براي خريد کالاي مورد نياز مستقيم از طريق ترکيه يا با واسطه شرکت‌هاي ترکيه‌اي از طريق ديگر کشورها باز کند.

خبرهاي خوبي در راه است
رئيس اتاق مشترک ايران و ترکيه در مورد مشکلات تجاري بين دو کشور و مسير حل آنها، اظهار کرد: مشکلات هميشه وجود دارند و بعد از اين هم ادامه خواهند داشت. تمام تلاش ما اين است که حجم مشکلات را کمتر کنيم ولي امکان به صفر رسيدن آن وجود ندارد.
بعضي مسائل ريشه‌اي هستند و همت هر دو طرف را مي‌طلبند و بعضي مسائل نيز در طول زمان به وجود مي‌آيند. مهرداد سعادت در گفت‌وگو با ايلنا افزود: اخباري که ما اعلام مي‌کنيم به طور سريع در رسانه‌هاي ترکيه‌اي بازتاب پيدا مي‌کند و تاثير خود را مي‌گذارد. بعضي از مشکلات به گمرکات داخلي ما مربوط مي‌شود. گاهي طرف مقابل عمل متقابل انجام مي‌دهد.
بنابراين ما بايد مشکلات گمرکات خود را به طور ريشه‌اي حل کنيم و سپس از آنها انتظار داشته باشيم. اما موضوعي که ما به طرف ترک مي‌گوييم اين است که شما حق بازرسي از کالاهاي ما را داريد اما حق آسيب رساندن آنها را نداريد. گاهي وقتي کالا به دست‌ مصرف‌کننده مي‌رسد قابل استفاده نيست.
رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و ترکيه با اشاره به سفر وزير امور خارجه به ترکيه، گفت: با توجه به سفر آقاي ظريف به ترکيه و ديدار با رئيس‌جمهوري و وزير امور خارجه اين کشور، به نظر مي‌رسد خبرهاي خوبي در راه است. ما از متن اين ديدارها اطلاع دقيقي نداريم اما دوستان ترک ما نيز اين سفر را به فال نيک گرفتند.
او خاطرنشان کرد: اميدواريم که حجم مبادلات بين اين دو کشور دوباره افزايش پيدا کند، با اين ديدار با روزهاي بهتري براي آينده ترسيم مي‌کنيم و اميدواريم که اين اتفاق رخ دهد و ما به حجم مبادلات گذشته که به 21 ميليارد دلار در سال رسيده بود بازگرديم و حتي افق حجم تجارت 30 ميليارد دلار که دو رئيس جمهوري آن را ترسيم کرده‌اند برسيم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز