تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵
18 مرداد در گذر تاریخ؛

از اولین سفر احمدشاه قاجار به اروپا تا بمباران هسته‏‌اي شهر "ناكازاكي"

امروز یکشنبه هجدهم مرداد 1394 هجری خورشیدی، بیست و سوم شوال 1436 هجری قمری، نهم آگوست 2015 میلادی است. 28 سال پیش در چنین روزی، نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات نامنظم فتح 9 را با رمز «یا رسول الله (ص)» آغاز کرد.
کد خبر: ۱۷۱

اخبار معاصر: امروز یکشنبه هجدهم مرداد 1394 هجری خورشیدی، بیست و سوم شوال 1436 هجری قمری، نهم آگوست 2015 میلادی است. 28 سال پیش در چنین روزی، نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات نامنظم فتح 9 را با رمز «یا رسول الله (ص)» آغاز کرد.

مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:


18
مرداد 1367
شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ی 619 را تصویب کرد که به موجب آن گروه ناظران نظامی ایران، عراق و سازمان ملل که از 25 ملیت مختلف تشکیل شده بود، در 2 کشور مستقر شدند.

18
مرداد 1366
نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همکاری معارضان کُرد عراقی، عملیات نامنظم فتح 9 را در منطقه ی شهر «خرمان» عراق با رمز «یا رسول الله (ص)» به مرحله اجرا درآوردند و در جریان آن روستاهای احمدآوار، زلم، بلانیه، حنورنوازان، بانی‏شار، میرپور و آموزه را آزاد کردند.

18
مرداد 1362
بمباران شیمیایی هواپیماهای عراقی در پیرانشهر 120 تن شهید و مجروح برجای گذاشت.

18
مرداد 1348
مناسبات سیاسی میان ایران و برمه برقرار شد.

18
مرداد 1337
عبدالکریم قاسم نخست وزیر وقت عراق از آمادگی دولتش برای حل اختلاف با ایران خبر داد.

18
مرداد 1333
شخصیت های روحانی و سیاسی در نامه یی اعتراض آمیز به رییسان مجلس های شورای ملی و سنا، با پذیرش تعهدات ایران نسبت به پرداخت خسارت به انگلیس و مبادله های نفتی جدید با کنسرسیوم، مخالفت کردند.

18
مرداد 1332
کرمیت روزولت از طراحان عملیات کودتای بیست و هشتم مرداد، در دیدار با محمدرضا پهلوی ضمن برنامه ریزی برای کودتا علیه مصدق، توافق کردند تا هنگام کودتا محمدرضا پهلوی در ایران حضور نداشته باشد.

18
مرداد 1321
کابینه ی سوم احمد قوام از مجلس شورای ملی رای اعتماد گرفت.

18
مرداد 1303
محمد حسین آیرم رییس تیپ شمال در نامه یی محرمانه به وزارت جنگ از اقدام های خود برای جلوگیری از حرکت های ضددولتی مردم در ماه محرم خبر داد.

18
مرداد 1298

اولين سفر احمدشاه قاجار به اروپا. مسافرت شاهان به اروپا از زمان ناصرالدين شاه شروع شد. او و فرزندش مظفرالدين شاه هر كدام سه مسافرت پرهزينه و بي‏ثمر به اروپا داشتند ولي محمدعلي شاه به دليل اوضاع بعد از انقلاب مشروطه و مدت كوتاه سلطنت، اين فرصت را پيدا نكرد. احمد شاه، آخرين شاه قاجار، هم به دليل سنتي كه ايجاد شده بود و هم به دليل جواني، آرزوي رفتن به اروپا را داشت و شايد اقامت در آنجا را بر سلطنت پر ماجرايي كه در ايران داشت ترجيح مي‏داد. اين مسافرت‏هاي چند ماهه در حالي صورت مي‏گرفت كه فقر و تبعيض در جامعه بيداد مي‏كرد. در نهايت در جريان سفرهاي بعدي احمدشاه، رضاخان توانست بر اوضاع تسلط يابد و شاه جوان را از كار بركنار كند.

بمباران هسته‏اي شهر "ناكازاكي" در ژاپن توسط ايالات متحده امريكا (1945م)
پس از آن كه در ششم اوت 1945م اولين بمب هسته‏اي بر شهر هيروشيما فروريخت، در نهم اوت نيز، دومين بمب هسته‏اي امريكا، شهر ناكازاكي ژاپن را به كام مرگ و ويراني كشاند. در اين روز بر اثر بمباران هسته‏اي ناكازاكي در حدود هشتاد هزار نفر كشته و ده‏ها هزار نفر ديگر زخمي شدند. تلفات جاني اين حادثه، تنها به آن روز بر مردم ژاپن محدود نمي‏شود. چرا كه برخي از زخمي‏ها، سال‏ها پس از اين حادثه جان باختند. علاوه بر آن، عوارض شديد روحي و پيامدهاي زيست محيطي نيز در ادامه اين بمباران، خسارت ژاپن را بيشتر نمود. استعمال بمب هسته‏اي در ژاپن كه به انهدام كامل دو شهر پرجمعيت ژاپن و كشتار فجيع صدها هزار نفر انجاميد، بزرگ‏ترين فاجعه بشري در طول جنگ جهاني دوم به شمار مي‏آيد كه پس از گذشت ده‏ها سال، هنوز مورد بحث مطبوعات و محافل سياسي اجتماعي جهان است. امريكا بعدها در توجيه به كارگيري بمب هسته‏اي در ژاپن عنوان كرد كه در صورت خودداري از به كار بردن اين بمب، شايد بيش از ده ميليون ژاپني و يك ميليون امريكايي در جنگ براي تصرف جزاير ژاپن كشته مي‏شدند. زيرا علاوه بر دو ميليون سرباز ژاپني، نزديك به سي ميليون ژاپني ديگر كه آماده براي حمل سلاح و جنگ بودند، مرگ را بر ننگِ شكست و تسليم خاك كشورشان به بيگانه ترجيح مي‏دادند.

انتهای پیام/

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز