تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۰.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱

آغاز کانال‎بازی رسانه‎ها در فضای مجازی

استفاده کارآمد از این ابزار‌ها امری غیر قابل اجتناب خواهد بود و همواره سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف سعی در به روز کردن فن‌آوری‌های خود می‌‎کنند.
کد خبر: ۲۵۹۱
به گزارش خبرنگار فضای مجازی اخبار معاصر، دنیای خبر با تاریخ پیشرفت‏‎های دنیای فناوری‏‎ پیوند خورده است. از اختراع چاپ گرفته تا تلگراف و پس از آن رادیو و تلویزیون و اینترنت هرکدام فصل جدیدی در دنیای خبر گشوده‏‎اند.

روزنامه‌ها جزو اولین ابزار اطلاع رسانی بودند که تعداد زیادی از مردم را در بر می‌گرفت. متن و تصویر برای جذاب‌تر کردن استفاده می‌شد ولی استفاده از روزنامه فقط محدود به افراد با سواد بود. اگر همین اطلاعات به صورت تصویری ارائه شود حتی افراد بی‌سواد هم قادر به استفاده از آن خواهند بود.

با فراگیر شدن استفاده از گوشی‌های تلفن همراه و پدیدار شدن تکنولوژی‌های جدید در زمینه تلفن همراه، امروزه دیگر این وسیله فقط برای مکالمه به کار نمی‌رود و این وسیله کوپک به وسیله‌ای همه کاره برای مردم تبدیل شده است. یکی از مهم‌ترین استفاده موبایل اطلاع رسانی است.

 استفاده کارآمد از این ابزار‌ها امری غیر قابل اجتناب خواهد بود و همواره سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف سعی در به روز کردن فن‌آوری‌های خود می‌‎کنند.

اما یکی از نرم افزارهای پر طرفدار موبایلی در سالهای اخیر نرم افزار تلگرام است.

این روز‌ها اگر سری به شبکه‌های اجتماعی محبوب نظیر وایبر، لاین و واتس اپ بزنید، حتما خلوت بودن و تعداد کم پست‌ها باعث تعجبتان خواهد شد. اما چه چیزی می‌تواند یک شبکهٔ اجتماعی محبوب مانند وایبر را به یک شهر متروکه تبدیل کند؟ پاسخ ساده است: شبکهٔ اجتماعی تلگرام.

اخیرا نرم افزار تلفن همراه تلگرام از ابزار جدیدی تحت عنوان Channel برای اپلیکیشن ارتباطی‌اش پرده برداشت.

 با استفاده از این ابزار که جایگزین بخش قدیمی Broadcast lists شده، کاربران می‌توانند پیام‌های خود را بدون محدودیت در تعداد گیرنده به جمعیت‌های بسیار زیاد ارسال کنند.

تلگرام به لطف سرعت بالا، نصب بر روی تمامی سیستم‌های عامل و استفادهٔ کاملا رایگان، این روز‌ها تبدیل به یکه تاز دنیای ارتباطات مجازی شده است.

جالب است بدانید کانال تلگرام، فعالیتی شبیه سایر گروه‌ در شبکه‌های اجتماعی دارد، با این تفاوت که همه اعضای گروه نمی‌توانند در آن فعالیت کنند بلکه فقط مدیر گروه و اعضای منتخب از سوی مدیر قادر به فعالیت در آن هستند و بقیه اعضا فقط می‌توانند محتواهای ارسالی را مطالعه کنند.

اما رسانه‎‌ها هم برای سرعت بخشیدن به اطلاع رسانی از این قافله عقب نمانده‌اند و پا به پای تکنولوژی، نحوه اطلاع‎رسانی خود را به روز می‌کنند.

بر همین اساس در چند سال اخبر شاهد ورود رسانه‌ها به فضای مجازی و استفاده از تکنولوژی‌های مورد علاقه مخاطبان هستیم.

در چند روز اخبر رسانه‌ها؛ علاقه مخاطبان خود را در «کانال تلگرام» یافته‌اند و اکثر رسانه‌ها با انتشار خبری با تی‌تر «کانال اختصاصی این رسانه راه اندازی شد» در این نم از یم تکنولژی ورود کرده‌اند

اما فضای مجازی، همانند هر مقولهٔ دیگری که در عالمِ واقع وجود دارد، باید از منظر تهدید و فرصت، توأماً دیده شود. فضای مجازی، سکه‌ای است که باید دو روی آن را با هم دید. رویی که ناظر به فرصت‌ها و نقاط قوت آن بوده و روی دیگر که ناظر به تهدید‌ها -یا به تعبیری نقاط ضعف این فضا- می‌باشد. باید دانست که شناخت صحیح فضای مجازی و به تبع آن، استفادهٔ صحیح و در عین حال حداکثری از این پدیدهٔ دنیای مدرن، مستلزم شناخت و سپس لحاظ کردن هر دو روی سکه‌ است.

از جمله مواردی که می‌توان به عنوان فرصت‌ها و به تعبیری، نقاط قوت استفاده رسانه‌های خبری از فضای مجازی نام برد به نکات زیر می‌توان اشاره کرد:

۱. جهانی و فرامرزی بودن: از ویژگی‌های منحصر به فردی که فضای سایبر را از دیگر رسانه‌ها ممتاز می‌سازد، جهانی بودن آن است. هر فردی در هر نقطه از جهان می‌تواند از طریق آن به آسانی، به جدید‌ترین اطلاعات دست یابد. مرزهای جغرافیایی تا‌کنون نتوانسته از گسترش روزافزون فضای سایبر جلوگیری کند. از این رو، هر نوع مرزبندی در برابر آن بسیار دشوار می‌نماید.

۲. دست‌یابی آسان به آخرین اطلاعات: چنانچه بخواهید به آخرین مقاله، کتاب و یا خبری که در یک زمینهٔ تخصصی و در سطح جهان منتشر شده دست یابید، ساده‌ترین و سریع‌ترین راه، استفاده از فضای مجازی است.

۳. جذابیت و تنوع: رسانه‌ها از ابزارهای مختلفی همچون فیلم، عکس، متن و یا هر هنر دیگری برای جذاب کردن خویش استفاده می‌کنند و این در حالی است که این ابزار‌ها در فضای سایبر، همگی در یک‌جا قابل جمع و نیز قابل دستیابی است؛ از ویژگی‌های منحصر به فردی که در تنوع و جذابیت فضای سایبر تأثیر بسزایی دارد، مشتری‌محوری آن است. امکان نظر‌سنجی و ارزیابی در این فضا بسیار آسان‌تر و به‌روز‌تر است و این توانایی را به داده‌پردازان، فروشندگان و عرضه‌کنندگان محصولات اینترنتی می‌دهد که از آخرین خواسته‌های مشتریان و مخاطبان خود مطلع گردند.

۴. آزادی اطلاعات و ارتباطات: معنای واقعی آزادی اطلاعات، در فضای سایبر محقق شده است. از این رو، شما هر نوع اطلاعاتی را که بخواهید -اعم از فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... - بدون محدویت‌های حاکم بر دیگر رسانه‌ها، در فضای سایبر قابل دسترسی است. آزادی ارتباطی نیز از ویژگی‌های دیگر فضای مجازی است که در دیگر وسایل ارتباطی تا این حد قابل دستیابی نیست.

۵. کاهش هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و...: از آن‌جایی که فضای مجازی، فواصل مکانی و تا حد زیادی فواصل زمانی را درنوردیده و لذا در بسیاری موارد، دیگر نیازی به مراجعهٔ حضوری برای خرید کالا یا خدمات نیست، بنابراین به طور طبیعی، در بسیاری از هزینه‌های اقتصادی صرفه‌جویی می‌شود. کاهش مصرف منابع سوختی برای وسایل نقلیه، کاهش آلودگی هوا به خاطر ترددهای کمتر وسایل نقلیه، کاهش ترافیک و به تبع آن کاهش استهلاک وسایل نقلیه، کاهش رفت‌وآمدهای غیر ضروری درون‌شهری و به نبال آن آرامش روانی بیشتر برای افراد جامعه، از جملهٔ این صرفه‌جویی‌ها به حساب می‌آید. همچنین با گسترش نشر الکترونیک، هزینه‌های هنگفت چاپ و نشر نیز به شدت کاهش یافته و لذا در استفاده از منابع زیست محیطی لازم برای تولید کاغذ نیز صرفه‌جویی‌های بسیاری به عمل می‌آید.

۶. گسترش عدالت رسانه‌ای: با وجود فضای سایبر و خصوصاً اینترنت، دسترسی بسیاری از افراد به امکانات یکسان، فراهم می‌گردد. مثلاً در گذشته اگر بدون وجود اینترنت، فقط افراد خاصی می‌توانستند در داخل شهرهای بزرگ به روزنامه‌ها، جراید و نهایتاً اخبار روز دسترسی پیدا کنند، حالا با وجود فضای مجازی و فناوری‌های گوناگون اطلاعاتی و ارتباطاتی، تمام افراد حتی در شهرستان‌های دور افتاده نیز می‌توانند به شکلی عادلانه و برابر، از اخبار روز مطلع شوند. به بیانی دیگر، با وجود فضای مجازی، «عدالت رسانه‌ای» به وجهِ بسیار بهتری تحقق پیدا می‌کند.

۷. گسترش تعاملات و تبادل نظر‌ها با سرعت بسیار بالا: یک نمونهٔ عینی و تامّ برای این مورد، «شبکه‌های اجتماعی» است که امکان تبادل آراء و به اشتراک‌گذاری مدیاهای مختلف (فیلم، عکس، موزیک، متن و...) را برای تمام اعضای آن در سراسر جهان در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم می‌کند. البته شبکه‌های اجتماعی در عین داشتن این مزیت و مزایای مشابه، دارای عیوب بزرگ دیگری نیز هستند که در جای خود به آن‌ها هم اشاره خواهد شد.

انتهای پیام/
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز