تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶
باغ قدیمی بیمارستان دنا در حال تخریب است

نقش متعارض حوزه درمان و پزشکی با محیط زیست شهری شیراز +تصاویر

باغ قدیمی بیمارستان دنا واقع در شهر شیراز، در روزهای تعطیلی کرونا مورد تخریب قرار گرفته است.
کد خبر: ۲۸۸۰۴

نقش متعارض حوزه درمان و پزشکی با محیط زیست شهری شیراز +تصاویر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «اخبار معاصر»، بنای اولیه بیمارستان 147 تختخوابی دنا، در میانه دهه هفتاد و درمحله ای به همین نام از محدوده تاریخی قصرالدشت ایجاد شد. احداث این بیمارستان اما مساوی با تخریب نیمی از یک باغ قدیمی بود. شوربختانه، در تعطیلی‌های چندروز اخیر مربوط به کرونا اقداماتی در جهت تخریب نیمی دیگر از عرصه باغی محل استقرار بیمارستان صورت گرفته است و درختان قدیمی و بزرگ گردو قطع شده‌اند.

هم اکنون و در زمان تهیه این گزارش، دو دستگاه بیل مکانیکی اقدام به تخریب درختان و عملیات گودبرداری ساختمانی کرده‌اند.

نقش متعارض حوزه درمان و پزشکی با محیط زیست شهری شیراز +تصاویر

سالهاست مراکز درمانی شیراز، بخش‌هایی از باغ‌های محله قصرالدشت شیراز را به بهانه فراهم کردن محیطی امن برای بیماران دراختیار گرفته و تغییر کاربری می‌دهند.

چشم پوشی شهرداری از تخریب فزاینده باغهای شیراز
پرسش ساده این است که چرا اداره بازرسی، واحد تخلفات و گشت فضای سبز شهرداری شیراز از وقوع چنین مواردی بی اطلاع هستند؟ با توجه به فراوانی چنین تخلفاتی، می‌توان حدس زد که این چشم پوشی از تخلفات در باغها، عمدی است.

به طور معمول، کمیسیون ماده ۵ مسکن و شهرسازی استان فارس، اقدام به صدور مجوزهای غیرقانونی یا شبه غیرقانونی برای چنین تخلفاتی می‌کند.

نقش متعارض حوزه درمان و پزشکی با محیط زیست شهری شیراز +تصاویر

یکی از دلایل سرعت گرفتن تخریب بقایای باغ‌های شیراز، استقرار مراکز پزشکی در این عرصه‌ها بوده است. از دیدگاه مدیریت شهری، این حوزه تجاری، با روکش درمانی-پزشکی و یا بهداشتی، جزو فعالیت‌های توسعه خواه قلمداد می‌شود و زمینه تغییر کاربری فزاینده باغهای شیراز را از سال‌ها پیش فراهم کرده است.

در پایان باید گفت، همان مجوزهای اولیهٔ صادره که شبه غیرقانونی نیز هستند تنها برای یک بار، آنهم به میزان کمتر از ۵ درصد، مجوز تغییر کاربری برای یک عرصه باغی را صادر می‌کنند، اما با تخلفات بعدی، فاجعه‌های زیست محیطی این چنینی را رقم می‌زنند.


انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : بیمارستان دنا
ارسال نظر

آخرین اخبار روز