تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲

آتش سوزیهایی که ادامه دارد؛ راهکار چیست؟

آتش سوزي در جنگلها و مراتع در ۸ نقطه فارس خاموش شد
کد خبر: ۲۹۵۱۲
به گفته آرش مهدوی مدیر روابط عمومي اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري فارس، در روز جمعه مورخ پنجم شهريورماه، با تعدد آتش سوزي در طبيعت فارس روبرو شدیم. سوختن درختان و جانوران، دل هر انساني را مي لرزاند و صداي آه و ناله گياهان و لاشه سوخته جانوران در انبوهي از آتش و دود، صحنه هاي غم انگيزي است كه انسانهاي ناآگاه بر سر طبيعت آورده اند. اين آتش سوزي ها در ٨ شهرستان استان فارس رخ دادند كه شامل: 

ارتفاعات كوشك عليا رستم در مرز استان بويراحمد-ارتفاعات ملك آباد آرندي در بخش ارژن شيراز- بيشه زرد قير- شلمزار خسروشيرين آباده- چم سهرابخاني كافيروز شمالي مرودشت-كوه برز فيروزآباد-چشمه ماندگاري نيريز- ارتفاعات بالاي دانشگاه آزاد و كوشك مرز ممسني می باشند. 

خوشبختانه با وجود فراگیر بودن و پراکنده بودن دامنه  آتش سوزی های اخیر در استان فارس، تا امروز شنبه که عملیات پایش انجام گرفت، خاموشی کامل این آتش سوزی ها اتفاق افتاد.

مهدوی از نيروهاي ايثارگر منابع طبيعي اداره كل وشهرستانها، محيط زيست، تشكلهاي مردمي، مردم بومي، هلال احمر و امور عشاير فيروزآباد كه در این اقدام شركت موثر داشتند قدرداني نمود. 

در همین رابطه، داریوش مختاری، کارشناس حوزه آب و منابع طبیعی، گفت: ۳ سال پیش بهترین راهکار حقوقی برای مشارکت عملیاتی و معنی دار و حقوقی آبخیزنشیتان برای ۱۰ حوزه آبخیز در قالب یک پروژه مطالعات اجرایی تهیه و ثبت شد. تشکیل گروههای مردمی حفاظت از عرصه های مرتعی و جنگلی، به طور جداگانه برای یک محدوده روستا یا یک سامان عرف یا یک حوزه آبخیز اجرایی ارایه شد. به طوری که ۱۰ گروه جامع و کامل مردمی تشکیل شد. 

مختاری گفت: 
برای تعیین حدود وظایف این گروههای مردمی نیاز به تنظیم تفاهم نامه حقوقی است که باید در فرصت مناسب تکمیل و اجرایی شوند. 

در این راهکار زیربنایی، مشارکت حقوقی و معنا دار و با مسولیت مشخص برای آبخیزنشینان پیش بینی شده است. یک وظیفه برای نمایندگان این گروهها، مشارکت در پیشگیری و خاموش کردن آتش در فصل‌های بهار و تابستان بود. به طوری که راهکارهایی همانند جدب آبخیزنشینان به عنوان همیار طبیعت در متن این راهکار زیربنایی قابلیت اجرایی با دادم و معنی دار دارد. مادامی که چنین راهکار زیربنایی اجرایی نشود همواره و در هر سال با انبوهی از آتش سوزی های پیاپی برای محیط زیست سست و پرمخاطره استان فارس روبرو خواهیم بود.

پایگاه خبری اخبار معاصر 
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : آتش سوزی فارس
ارسال نظر

آخرین اخبار روز