تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۸.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
کوچک ‏شدن فضای سبز تاریخی پایتخت

آیا بقایای باغ‏‌های تهران می‏مانند؟

تهران، آلودگی، دود و دیگر هیچ! زنگ‏های خطر که بارها به صدا درآمدند و هیچ گاه نشنیدیم.
کد خبر: ۲۹۸۲۷
به گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر، تا زمانی که تهران سرسبز بود و تعداد خودروها کمتر، گمان نمی‏رفت سرانجام هوای پاکیزه آن در کمتر از یک قرن به اینجا برسد. یکی از زیست‏ بوم‏ های سرسبز، شاداب و با طراوات و شگفت‏ انگیز کشورِ در آغاز قرن 14 هجری خورشیدی در حالی به قرن جدید گام می‏ گذارد که با جمعیت بیش از 10 میلون نفر، تعداد چند میلیون خودرو، افزون بر 10 مخاطره زمین ‏شناختی را در دامن خود بازآفرینی کرده است و در زمین و آسمانش، وضعیت نگران‏ کننده‏ای دارد.

 آسیب‏ هایی که هر از گاهی با یک تلنگر کوچک، همانند یک زخم کهنه سر باز می‏کنند. شاید وجود بقایای باغ ‏ها برای کلانشهر تهران که ده ‏ها هزار کارخانه دودزا در مسیر بادهای غالب آن قرار دارند، تنها فرصت ارزشمند این کلانشهر برای حفظ همین وضعیت دهشتناک هوای آلوده آن است. 

اگر کمتر از 5000 قطعه باغ با مساحت 500 تا 2000 متر مربعی که حدود 500 هکتار باغ می‏ شوند، نباشند، تهران آلوده امروز، چه فردایی خواهد داشت؟ خوشبینانه است اگر باور نکنیم که یک مساحت 15000 هکتاری باغ‌های تهران در دهه 30 که اکنون به 500 هکتار رسیده است با این دامنه شهرنشینی و بالارفتن ارزش ملکی، به آسانی به صفر نرسد. راهی بیابیم.


انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز