تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۵.۷۹°
۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸

صادرات با چرخ دستی/ کنترل مواد مخدر از یک کانکس

این روزها به دلیل کاهش درآمد نفتی، صادرات در اولویت‌ مسئولان قرار دارد، اما به دلیل بی‌نظمی در مدیریت تجارت کشور، صادرات با دست‌انداز و مشکلات عدیده‌ای روبرو است، به طوری که صادرات در برخی مرزها با چرخ دستی صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۳۱۱۰

اخبار معاصر: بیش از آنچه نسبت به یک منطقه محروم مرزی فکر می‌کردیم، امکانات و تجهیزات به همراه زیرساخت‌ها در گمرک مرزی مشاهده می‌شود. می‌گویند از سال 1350 فعالیت‌های گمرکی و تجاری مشترک با افغانستان در این مکان شروع شده و جالب‌تر آنکه مدیرکل گمرک دوغارون که در جنوب شرقی‌ منطقه خراسان رضوی واقع شده، رشد 280 درصدی تجارت از آن را اعلام کرد.صادرات با چرخ دستی/ کنترل مواد مخدر از یک کانکس

مرز گمرکی شهید ناصری دوغارون در تایباد خراسان رضوی واقع شده و در مقابل آن شهر اسلام قلعه افغانستان قرار دارد و دادوستد و تجارت در کنار تردد روزانه بیش از 4 هزار مسافر افغانستانی به‌سهولت در این مرز انجام می‌شود.

امید جهانخواه با تأکید بر اینکه این گمرک جزء 6 گمرک کشور در رویه صادرات، واردات، ترانزیت، کالای مرزنشینی، بازارچه، گمرک غذایی و منطقه ویژه اقتصادی است، عنوان می‌کند: به‌دلیل وجود مواد مخدر در منطقه برای کنترل این موضوع از 3 دستگاه ایکس‌ری شامل یک دستگاه کامیونی و دو دستگاه مسافری استفاده می‌شود. همچنین سامانه جامع امور گمرکی فعال بوده و نظارت بر کنترل و ترخیص کالا با سرعت و دقت بیش‌تر انجام می‌شود.

البته ناگفته نماند سامانه جامع گمرکی فقط در رویه‌های صادرات، واردات و ترانزیت، اجرا شده و در اکثر موضوعات هم‌چنان فرآیندها به‌صورت دستی انجام می‌شود. همچنین از لحاظ فیزیکی باید با گذشت زمان رویه‌ها براساس ترتیب و دسته‌بندی مدنظر در سامانه ایجاد شود. با این حال مدیرکل گمرک دوغارون نیز به این موضوع اذعان دارد و یکی از عوامل اصلی آن را کمبود اعتبار می‌داند.

به گزارش فارس، به دلیل حساسیت‌هایی از جمله ورود و خروج مواد مخدر و پیش‌سازهای آن به همراه مشکلات احتمالی امنیتی، گمرک تجهیزات کنترلی و نظارتی خوبی دارد.

در همین مورد مدیرکل گمرک دوغارون بیان می‌کند: درخواست یک ایکس‌ری یا گاما ری که حساسیت بیشتری نسبت به کالا از لحاظ مباحث امنیتی دارد شده است.

مسئول دستگاه ایکس‌ری کامیونی گمرک دوغارون با بیان اینکه در برخی کالاها امکان تشخیص مواد مخدر و تفکیک مواد از یکدیگر وجود ندارد، از سگ‌های آموزش دیده مواد یاب استفاده می‌شود، در حال حاضر 2 سگ تربیت شده برای این منظور وجود دارد.

همچنین مدیرکل گمرک دوغارون با اشاره به اینکه در هفته 10 تا 20 کانتینر فک پلمپ می‌شوند، علت این موضوع را مشکوک بودن بارها اعلام کرده و یادآور می‌شود: معمولاً بیش از 60 درصد این فک پلمپ‌ها به کشف منجر می‌شود. در این مرز حساسیت روی پیش‌سازه‌های مواد مخدر بیشتر است و هر قدر افرادی که به دنبال قاچاق هستند، نسبت به دستگاه‌های ایکس‌ری اطلاعات داشته باشند، امکان سوء استفاده بیشتر خواهد بود.

صادرات با چرخ دستی/ کنترل مواد مخدر از یک کانکس

البته این حساسیت‌ها به نظر منطقی و عاقلانه می‌رسد، اما در عمل به دلیل کمبود دستگاه ایکس‌ری کامیونی در رویه صادرات، ترانزیت و واردات، زمان حاکم شده است، به طوری که یک راننده کامیون ترانزیتی که گاز مایع حمل می‌کند، می‌گوید از مرز آبادان آمده‌ام و از ساعت 10 صبح در صف باسکول و پس از آن اسکن هستم، اکنون که ساعت 13 ظهر است، هنوز موفق به عبور از گمرک نشده‌ام، با این حال مدیرکل گمرک دوغارون با بیان اینکه روزانه 600 تا 700 کامیون از مرز تردد می‌کنند معتقد است تقریباً هر یک دقیقه یک کامیون از خروجی گمرک بیرون می‌رود.

ناگفته نماند با یک حساب سرانگشتی ساده می‌توان ثابت کرد زمان بیشتری برای کامیون‌های مشکوک که نیاز به اسکن دارند، صرف خواهد شد.

راننده دیگری که در بندرعباس بار ترانزیتی دانه‌های روغنی حمل می‌کند و از ساعت 11:30 به گمرک آمده معتقد است، اینجا یک روز معطلی دارد، زیرا صف اسکن شلوغ بوده و با این‌حال همه کامیون‌ها باید اسکن شوند.

جهانخواه در این باره توضیح می‌دهد که به دلیل جلوگیری از ورود و خروج پیش سازهای مواد مخدر و نظایر آن معمولاً یک سوم کامیون‌ها ایکس‌ری می‌شوند و ماه گذشته 10 تن پیش‌ساز مواد مخدر کشف شده و در 6 ماه نخست امسال 418 فقره پرونده به ارزش 70 میلیارد ریال به مراجع قضایی معرفی شد.

راننده دیگری که روغن صابون برای صادرات به افغانستان حمل می‌کند با گلایه از اینکه کامیون‌های پر و خالی باید اسکن شوند، می‌افزاید: در این مرز یک دستگاه ایکس‌ری وجود دارد و به دلیل تعدد کامیون‌ها یک روز معطل می‌شویم و به دلیل آنکه مرز افغانستان از امنیت کافی برخوردار نیست، مجبوریم شب را در گمرک بخوابیم.

همچنین راننده دیگری ادامه می‌دهد، اینجا مکانی برای استحمام رانندگان وجود ندارد، حتی یک آبسرد کن برای آب خوردن نیز نیست، الان 4 روز در راه بودیم و نیاز به استراحت و استحمام ضروری است، اما امکاناتی وجود ندارد.

جهانخواه مدیر کل گمرک مرزی دوغارون در توضیح این موضوع به نقش سازمان پایانه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید ایجاد بستر و ساخت و ساز امکانات، خدمات و هرگونه رفاه برای رانندگان بر عهده این سازمان بوده که انجام نمی‌شود.

وی با گلایه از اینکه گمرک مرزبان اقتصادی کشور است، اما سازمان‌ها در آمار واردات و صادرات مداخله می‌کنند، یادآور می‌شود، به دلیل دخالت چند سازمان همجوار گمرک، بی‌نظمی‌هایی به وجود می‌آید که در نهایت صادرات، ترانزیت و واردات آسیب می‌بیند و در عمل کسی پاسخگو نیست.

جهانخواه گفت: اکنون یک سکوی ارزیابی و جابجا کردن کالا از کامیون‌های ایرانی برای انتقال کالای صادراتی توسط کامیون‌های افغان وجود ندارد که در اصطلاح (پشت به پشت کامیون) صورت می‌گیرد به همین دلیل برای ارزیابی کامیون‌ها اسکن می‌شوند.

به گزارش فارس، کنترل مواد مخدر و پیش‌ساز آن در یک کانکس انجام می‌شود هرچند مرز دوغارون دارای بازارچه مرزی است اما به دلیل عدم راه‌اندازی و تکمیل نبودن فرایندها، افراد برای تأمین مایحتاج و نیازهای ضروری خود با چرخ‌های دستی مبادرت به داد و ستد و تجارت می‌کنند و در حقیقت کالای ایرانی از طریق این چرخ‌های دستی به افغانستان صادر می‌شود، تا هزینه و زمان کمتری صرف امور شود.

براین اساس، این گمرک ساختمان و امکانات اداری خوبی داشته البته کمبودهایی مشاهده می‌شود که ضروری است برای رفاه حال بیشتر رانندگان و تسریع در امور گمرکی اقدامات عاجل و تکمیلی صورت بگیرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز