تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفت و گو با «معاصر»:

پیش بینی وضعیت بازار مسکن تا ده سال آینده/ 4 افزایش همزمان با هم اتفاق می افتد

یک کارشناس اقتصاد مسکن ضمن پیش بینی وضعیت بازار مسکن تا ده سال آینده، به وجود ثبات و آرامش در بازار مسکن در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد که تا پایان سال روند افزایشی و رونق را در بازار شاهد باشیم.
کد خبر: ۳۷۲۸۹

پیش بینی وضعیت بازار مسکن تا ده سال آینده/ 4 افزایش همزمان با هم اتفاق می افتد

بیت الله ستاریان در گفت و گو با «معاصر» افزود: اگر دولت با همان پتانسیلی که در ابتدای آغاز به کار خود در بخش مسکن بر آت تاکید کرد، فعالیت در این بخش را شروع کند در بازار شوکی را ایجاد می کند و یک گردش اقتصادی را در حوزه مسکن و ساختمان می افتد. به دنبال آن صنایع وابسته به ساختمان و مابقی مشاغل که به طور غیرمستقیم وابسته به این صنعت هستند، به حرکت در می آیند.
وی با اشاره به وضعیت بازار مسکن در سال های آینده بیان کرد: در بازار مسکن چهار افزایش را در ده سال آینده در کنار هم می بینم که شامل افزایش قیمت، افزایش معاملات، افزایش سرمایه گذاری و افزایش تولید مسکن است و این چهار افزایش همزمان با هم اتفاق می افتد.
ستاریان یادآور شود: البته اگر برنامه منسجم و درستی را در ده سال آینده داشته باشیم، با این شرط که بازار مسکن تعادل پیدا کند، می توان گفت که تاحدودی افزایش قیمت مسکن، شروع به جدا شدن از سه افزایش دیگر می کند و علیرغم اینکه سه افزایش دیگر با هم اتفاق می افتد، اما افزایش قیمت به سمت رنج کالاهای دیگر می رود و مثل شاخص کالاهای دیگر افزایش خواهد یافت. اما افزایش تولید و معاملات و افزایش سرمایه گذاری راه خود را جدا می کنند.
وی تاکید کرد: اما تا 10 سال آینده این چهار افزایش الزاما با همدیگر حرکت می کنند و نمی توانند از هم جدا شوند.


حباب مسکن یک اصطلاح نادرست است


این کارشناس اقتصاد مسکن در پاسخ به اینکه آیا در شرایط کنونی حباب در قیمت مسکن وجود دارد، گفت: اساسا موضوع حباب در حوزه مسکن یک اصطلاح نادرست است و هر بار که صحبت از حباب و ترکیدن آن شد، دیدیم که 50 سال است این حباب نترکیده، چرا که اصطلاح غلطی در حوزه مسکن در شرایط حاضر مملکت است.
وی تشریح کرد: زمانی حباب مسکن ایجاد می شود که تقاضا و تولید تقریبا می خواهد به هم نزدیک شود و با عوامل دیگری مثل تسهیلات بسیار ویژه، تبلیغات و... تشویق بیش از حد بازار سرمایه گذاری و یکسری جذابیت های ویژه به آن دادن، شروع به ایجاد این حباب در این بازار می کنیم. مثل حبابی که سال گذشته در آمریکا و یا در آسیای شرقی اتفاق افتاد، در حالی که در این کشورها مشکل مسکن نداشتند.
ستاریان ادامه داد: ما در اینجا کسری تقاضا داریم و تا زمانی که کسری تقاضا وجود دارد، این حبابی نیست که به زودی می ترکد، بلکه این حباب از نوع ترکیدنی نیست و واقعیت افزایش قیمت است. یک دفعه مسکن افزایش قیمت وسیعی می کند و خیز بلندی بر می دارد. به طور مثال به اندازه یک درصد از آن خیزی که برداشته، دو سه درصد پایین می آید و بعد ما می گوییم منتظریم این حباب صد درصدی که افزایش پیدا کرده، یک دفعه 80 درصد از این حباب فروبریزد، در حالی که فرو نمی ریزد و حداکثر یک تا دو درصد فروبریزد.
وی با بیان اینکه بنابراین در حال حاضر قیمت ها در بازار مسکن واقعی است، افزود: تصور نمی کنم تا 15 یا 20 سال آینده در مسکن، با توجه به مواردی از قبیل رشد جمعیت، تشکیل خانوارهایی که برای سال های آینده می توانیم محاسبه کنیم و بحث استهلاک شدید در بحث های مختلف ساختمانی کشور و تخریب های موجود و قوانینی که تشویق به تخریب می کند و همچنین نیاز شدیدی که در طی 15 سال آینده داریم، فکر نمی کنم که موضوعی به نام حباب مسکن وجود داشته باشد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز