تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۷۹°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴

نقض قطعنامه سازمان ملل از سوی ایران

دولت اوباما بر این باور است که ایران احتمالاً با شلیک یک موشک جدید دوربرد سطح به سطح قطعنامه سازمان ملل را نقض کرده است.
کد خبر: ۳۸۳۴
اخبار معاصر: هیل وب‌سایت کنگره آمریکا نوشت؛ دولت آمریکا هنوز رسماً به موضوع قطعنامه سازمان ملل اشاره نکرده است ولی یک مقام رسمی دولت اوباما گفت: تجزیه و تحلیل‌های اولیه نشان می‌دهد که شلیک موشک دوربرد جدید ایران احتمالاً قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را که به‌دنبال کاهش قدرت هسته‌ای و موشک بالستیک تهران است، نقض کرده است.

نقض قطعنامه سازمان ملل از سوی ایران

مقام‌های آمریکایی تأکید کرده‌اند که شلیک این موشک نقض توافقنامه هسته‌ای که ایران و قدرت‌های جهانی در ماه جولای به امضا رسانده‌اند، به شمار نمی‌رود.

این مقام آمریکایی افزود: برجام تنها در خصوص یک مسئله بوده است و آن مساله نیز برنامه هسته‌ای ایران است. شلیک موشک بالستیک می‌تواند یک مسئله جداگانه باشد که فراتر از پیمان هسته‌ای با ایران است.

در حالی که دولت اوباما به این مسئله اشاره کرده است که آزمایش موشک عماد از سوی ایران، تقض برجام نبوده است ولی مقام‌های کاخ سفید مدعی هستند که این اقدام در تناقض با قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل است که در سال 2010 میلادی علیه ایران به تصویب رسیده است. این قطعنامه محدودیت‌هایی را بر فعالیت‌های هسته‌ای و موشک بالستیک ایران اعمال کرده است.

اکنون آمریکا قصد دارد در خصوص شلیک این موشک دوربرد ایران تجزیه و تحلیل داشته باشد و در صورتی که به این جمع‌بندی برسد که این اقدام در تناقض با قطعنامه شورای امنیت بوده، این مسئله را برای اقدام بیشتر به شورای امنیت ارجاع خواهد داد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز گفت: اگر گزارش‌های اخیر در خصوص آزمایش‌های موشکی ایران نقض هرگونه قطعنامه شورای امنیت به شمار رود، ما اقدامات متناسب را در سازمان ملل اتخاذ خواهیم کرد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم


انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز