تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵

قرارداد صادرات گاز به پاکستان، افغانستان و عمان در اولویت است

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد ایران به‌دنبال این است که زمینه اجرایی شدن پروژه‌های طراحی‌شده صادرات گاز به پاکستان و تا حدودی افغانستان و عمان را فراهم کند و قراردادهای گازی مربوطه، امضا و اجرا شوند.
کد خبر: ۴۰۱۰۷

ایران به‌دنبال اجرای قرارداد صادرات گاز به پاکستان، افغانستان و عمان است

صنعت گاز ایران در حالی سال ۱۴۰۰ را پشت سر می‌گذارد که افزون بر اینکه توانست با وجود ناترازی بین تولید و مصرف، فصل سرما را بدون دغدغه و قطعی گاز پشت سر بگذارد، در عرصه دیپلماسی انرژی هم روزهای پرفروغی را طی کرد؛ از امضای قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از مسیر ایران تا نشست‌های پرشمار وزیر نفت و مسئولان شرکت ملی گاز ایران با هیئت‌های تجاری با کشورهای همسایه.

همسو با این موضوع، مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز هم ضمن تأکید بر توسعه زیرساخت‎های انتقال گاز و افزایش ظرفیت تجارت با ترکیه و عراق که صادرات گاز به آنها در جریان است، از تلاش برای فراهم کردن زمینه اجرایی شدن پروژه‌های طراحی‌شده صادرات گاز به پاکستان و تا حدودی افغانستان و عمان خبر داده است.

او همچنین تازه‌ترین پروژه‌های در حال اجرای شرکت ملی گاز ایران در کشور و به‌ویژه استان سیستان و بلوچستان را تشریح کرده است.

گفت‌وگوی مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با خبرنگار شانا را در ادامه بخوانید.

*آقای چگنی! اقدام‌های انجام‌شده برای عبور بی‌دغدغه از زمستان ۱۴۰۰ را تشریح کنید.

مهمترین اقدام‌هایی که سبب عبور بدون دغدغه از زمستان سال ۱۴۰۰ شد، آغاز سوآپ گازی از ترکمنستان به آذربایجان، افزایش ظرفیت انتقال گاز کشور با به‌کارگیری ۱۵ واحد توربوکمپرسور یدک در تأسیسات انتقال گاز، راه‌­اندازی تأسیسات تقویت فشار خیرگو ۸ و ارسنجان ۸ و به‌ویژه اقدام‌های سنجیده و بهنگام برای مدیریت مصرف نیروگاه‌­ها و صنایع از مهم‌ترین عوامل گذر از زمستان ۱۴۰۰ بودند.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز