تهران ۱۱.۹۹° كمينه ۱۱.۹۹°  بیشینه ۱۲.۷۹°
۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴

رتبه‌بندی معلمان پس از ۸ سال تعویق و توفیق دولت سیزدهم

رتبه‌بندی معلمان در صورت انجام ارزشیابی دقیق می‌تواند موجب ارتقاء سطح کیفی آموزش در مدارس ما شود.
کد خبر: ۴۵۲۷۲

رتبه‌بندی معلمان پس از ۸ سال تعویق و توفیق دولت سیزدهم
به نقل از ایرنا؛ سیدبابک هاشمی‌نکو - کارشناس آموزشی، سخنگو و عضو شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی
رتبه‌بندی معلمان پس از ۸ سال تعویق و توفیق دولت سیزدهم
تهران - ایرنا - در راستای طرح رتبه‌بندی معلمان، نه تنها به وعده رئیس جمهور عمل شد، بلکه پنج هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح با کمک مجلس به ۳۸ هزار میلیارد تومان برای یک سال و نیم تبدیل شد.

ابلاغ لایحه رتبه‌بندی معلمان از توفیقات دولت سیزدهم است، این ابلاغ درصورتی به سرانجام رسید که موضوع رتبه بندی در برنامه ششم توسعه تکلیفی برای دولت قبل بود که ۸ سال به تعویق انداخته شد و حتی در گذشته این لایحه با رقم پنج هزار میلیارد تومان به مجلس می‌رود که اگر این رقم به تعداد معلمان تقسیم شود، عددی بسیار ناچیز بدست می‌آید.

اما پس از گذشت این مدت زمان، رئیس جمهور در تبلیغات انتخاباتی قول به سرانجام رسیدن لایحه رتبه بندی را به معلمان داد و این حق را برای آنها به رسمیت شناخت و بر این اساس به وعده خود عمل کرد.

در راستای طرح رتبه بندی معلمان، نه تنها به وعده رئیس جمهور عمل شد، بلکه ۵ هزار میلیارد تومان درنظرگرفته شده برای اجرای این طرح با کمک مجلس به ۳۸ هزار میلیارد تومان برای یک سال و نیم تبدیل شد که این از توفیقات و نظر مساعد دولت آقای رئیسی و مجلس بود.

اکنون این طرح درحال اجراست و هیات‌های ممیزه درحال تدارک برای برنامه ریزی است تا زودتر نتیجه مطلوب حاصل شو؛ بی شک این ابلاغ و تدارکات موجب ارتقای کیفیت تدریس معلمان می‌شود، چرا که وقتی یک اقدامی رقابتی می شود و برای کیفیت کاری آنها امتیاز می‌گذاریم و در نهایت این امتیاز به یک سری منفعت‌های مادی تبدیل می‌شود، معلم در این راستا برای بدست آوردن امتیازات، تلاش می کند که رتبه خود را ارتقا و سطح معلومات و سطح کیفی را در ارزشیابی‌ها افزایش دهد.

رتبه‌بندی معلمان پس از ۸ سال تعویق و توفیق دولت سیزدهم

این تلاش و افزایش صلاحیت‌های معلمان به شرطی به سود دانش‌آموزان خواهد بود که ارزشیابی‌ها دقیق و درست انجام شود، در واقع آموزش و پرورش باید طوری تمهید کار را ببیند که این اقدام در کمال صحت انجام شود و هیات ممیزه ها افرادی باشند که نسبت به این موضوع توجیه شده و تجربه کافی برای ارزیابی معلمان را دارا باشند.

رتبه‌بندی معلمان در صورت انجام ارزشیابی دقیق می‌تواند موجب ارتقاء سطح کیفی آموزش در مدارس ما شود.

همچنین به نظر می رسد با توجه به اینکه میان معلمان رقابت ایجاد می‌شود، این رقابت انگیزه ایجاد می کند و برای اینکه معلم این پله‌ها را طی کند و در این سطح رقابتی قرار گیرد، تلاش می کند و این تولید انگیزه است.

در این راستا هم باید به موارد مالی در نظر گرفته شده برای معلمان اشاره کرد که هر سال رقم رتبه بندی با توجه به سطح تورمی جامعه افزوده شود؛ درست است که امسال دولت ۳۸ هزار میلیارد تومان برای اجرایی رتبه بندی اختصاص داده اما ممکن است که پنج سال بعد این رقم دردی از معلم را دوا نکند.

بنابراین اگر این سطح پاداش مادی معلم در سطح تورم جامعه افزایش یابد، بی‌شک انگیزه معلم هم برای ارتقا در این رتبه‌ها بالا می‌رود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز