تهران ۲۶.۷۳° كمينه ۲۶.۵۱°  بیشینه ۲۷.۷۹°
۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۸

دبیر کل سازمان ملل: وضعیت اطراف و داخل نیروگاه اوکراین نگران کننده است

چنانچه امسال شرایط مطلوب بازار جهانی کود را تثبیت نکنیم، سال آینده غذای کافی نخواهیم داشت
کد خبر: ۴۵۶۰۴

دبیر کل سازمان ملل: وضعیت اطراف و داخل نیروگاه اوکراین نگران کننده است

به نقل از ایرنا؛ دبیر کل سازمان ملل با بیان اینکه وضعیت نیروگاه اتمی زاپوریژیا اوکراین را نگران کننده دانست و گفت:هر گونه تشدید وضعیت نیروگاه هسته ای اوکراین می‌تواند منجر به خودویرانگری شود.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل افزود: وضعیت داخل و اطراف بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا شدیدا نگران کننده است. شرایط در مرحله هشدار است و هرگونه اقدامی که ممکن است ایمنی و امنیت این نیروگاه هسته ای را به خطر بیندازد، غیر قابل قبول است.

دبیر کل سازمان ملل با تاکید بر اینکه امنیت نیروگاه باید تضمین شود، آمادگی سازمان ملل را برای همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی در این زمینه اعلام کرد .

وی با بیان اینکه در طول ۶ ماه سپری شده از جنگ اوکراین هزاران غیرنظامی از جمله صدها کودک کشته و زخمی شده اند، گفت که پیامدهای این جنگ بسیار فراتر از این کشور بوده است.

گوترش با بیان اینکه نشانه ای از پایان جنگ اوکراین وجود ندارد، تصریح کرد: در طول این مدت جهان شاهد نقض شدید قوانین بین‌المللی و حقوق بشر بود، آن هم بدون اینکه کسی پاسخگو باشد.

این مقام ارشد سازمان ملل اضافه کرد: پیامدهای این جنگ بیهوده بسیار فراتر از اوکراین احساس می شود و شاهد ظهور آسیب پذیری های جدیدی در سطح جهانی هستیم.

دبیر کل سازمان ملل ادامه داد: افزایش شدید قیمت‌ های مواد غذایی، کود و سوخت بحران جهانی را پدید آورده که می‌تواند میلیون‌ها نفر را به فقر شدید بکشاند و گرسنگی و سوءتغذیه را تشدید کند.

وی ادامه داد: امسال میزان کافی از مواد غذایی در دنیا فراهم است اما مشکل در توزیع ناعادلانه آن است.

گوترش گفت: چنانچه امسال شرایط مطلوب بازار جهانی کود را تثبیت نکنیم، سال آینده غذای کافی نخواهیم داشت.

نیروگاه زاپروژیا در استانی با همین نام در شهر "انرهودار" در جنوب شرق اوکراین واقع شده که در اوایل ماه مارس (اوایل اسفند) بلافاصله پس از حمله به اوکراین توسط نیروهای روس به تصرف درآمد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه ۱۴۰۰) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز